پرداخت حق‌التدریس معلمان و حق‌الزحمه امتحانات تا اسفند ماه

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

پرداخت حق‌التدریس معلمان و حق‌الزحمه امتحانات تا اسفند ماه

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: حق‌التدریس فروردین تا خرداد ماه ۹۶ و حق‌الزحمه امتحانات سال گذشته رقمی بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومان است که تا اسفندماه امسال پرداخت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص میزان و زمان پرداخت مطالبات فرهنگیان، اظهار داشت: معوقات چند فصل دارد که یکی معوقات در حین بودجه است که باید پرداخت کنیم و دیگری معوقات کلی است که ناشی از تغییر قانون است؛ ضمن اینکه یکسری معوقات وجود دارد که به علت کسری پرداخت شده به فرد ذینفع با شکایت فرد، رأی‌ را آورده و ما باید به او مطالبات را پرداخت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آن چه در سال 95 باید پرداخت می‌کردیم، غیر از سه معوقه عنوان شده، حق‌التدریس فروردین ماه تا خرداد ماه 96 و دیگر حق‌الزحمه امتحانات سال گذشته بود که باقی مانده و مبلغی بین 170 تا 180 میلیارد تومان است که تا اسفندماه پرداخت می‌کنیم.

الهیار ترکمن یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم میزان معوقاتی که در سال 95 به سال 96 رسیده است حدود 380 میلیارد تومان باشد که برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا خرداد سال 97 پرداخت کنیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: پیشنهادی به مجلس داده‌ایم تا کارگروهی تشکیل شود و برای یک بار تمام مطالبات سال‌های گذشته فرهنگیان احصاء شده و ظرف مدت یک سال همه آن را پرداخت کنیم.

وی در خصوص این موضوع که آیا تضمینی در اختصاص بودجه و افزایش 10 درصدی سالانه آن وجود دارد، گفت: بنده پیشنهاد می‌دهم تشکل‌های فرهنگیان گروهی را تشکیل داده و در خصوص بودجه با کارشناسان آموزش و پرورش و این معاونت صحبت کنند، چرا که در بسیاری از مواردی که در خصوص بودجه مطرح می‌شود، به دلیل عدم آگاهی از موضوع بودجه بوده و اذهان معلمان مشوش می‌شود.

الهیار ترکمن اضافه کرد: 30 هزار و 100 میلیارد تومان از مجموع بودجه سال 97 مربوط به بند «و» است. در سال آینده با 32 هزار میلیارد تومان بودجه، حقوق را خواهیم پرداخت و 4 هزار میلیارد تومان نیز به پرداخت حق‌التدریس‌ها و موارد مشابه اختصاص دارد که اگر کل 36 هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شود، بدون در نظر گرفتن اجرای احکام برنامه ششم، کسری بودجه‌ای نخواهیم داشت.

* قطعاً باید ساعات تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا جبران شود

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: افزایش بهره‌وری صرفاً یک شعار نیست، بلکه باید مثلث طلایی شامل ساختار، منابع مالی و نیروی انسانی وجود داشته باشد تا در کنار هم فعالیت کنند؛ چرا که بودجه به شدت از این دو حوزه تأثیر می‌پذیرد و بهره‌وری به معنای کاهش و صرفه‌جویی نیست.

وی در خصوص «تغییر کاربری و فروش املاک آموزش و پرورش»، گفت: بحث تغییر کاربری مطرح است؛ چرا که یکسری املاک مازاد وجود دارد و قانون گفته است برای تبدیل این املاک به نحو احسن، اجازه چنین کاری را دارید؛ در نتیجه آیین‌نامه اجرایی آن که صرفاً مربوط به املاک مازاد است، پیش‌بینی خواهد شد.

الهیار ترکمن در خصوص «میزان بار مالی تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا» افزود: قطعاً باید جبران ساعات آموزشی صورت گیرد؛ ضمن اینکه بار مالی زمانی است که تعطیلات دوره طولانی داشته باشد و به دلیل اینکه تعطیلات قابل کنترل بوده و قابل جبران است، با انجام چند دوره جبرانی، این موضوع رفع می‌شود.

* زمان برگزاری آزمون استخدامی اعلام می‌شود

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص «زمان آزمون استخدامی این وزارتخانه»، بیان داشت: در سال جاری 8 هزار و 200 ردیف استخدامی دادند که آزمون آن برگزار شد؛ بخشی از نیروها جذب شده و بخشی به صورت ردیف خالی داریم که باید این تعداد را به تعداد مجوز آزمون آتی اضافه کنیم؛ ضمن اینکه زمان قطعی برگزاری آزمون استخدامی نیز بعد از رایزنی‌های لازم اعلام می‌شود.

وی در خصوص «مشکلات مالی معلمان مدارس خارج از کشور»، گفت: از مجموع دانش‌آموزان محصل در خارج از کشور 75 درصد آنها در 17 کشور تحصیل می‌کنند؛ ضمن اینکه 25 درصد معلمان یادشده عمدتاً به فرزندان کارکنان دولت در کشورهای خارجی سرویس‌دهی می‌کنند.

الهیار ترکمن اضافه کرد: در حوزه مدرسه‌داری،‌ دستگاه‌های مختلف می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند و در این خصوص کم‌لطفی از سوی این دستگاه‌ها صورت گرفته است؛ چرا که مدارس صرفاً به آموزش و پرورش محدود نمی‌شود و یک کار بین‌بخشی و مشارکتی است؛ ضمن اینکه در حال طراحی تغییر در شیوه مدرسه‌داری در خارج از کشور هستیم.

* تسویه پرداختی‌های معلمان خارج از کشور تا آخر هفته آینده

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: به علت سوءتدبیر در شش ماهه اول سال جاری، به جای پرداخت مالی معلمان خارج از کشور، در شش ماه گذشته، تنها پرداختی مربوط به دو ماه آنها اعمال شد؛ در نتیجه تخصیصی را دریافت کرده‌ایم که دو مرحله از سه مرحله آن را به انجام رسانده‌ایم و تا آخر هفته آینده، پرداختی‌های مربوط تا پایان شهریور را تسویه می‌کنیم و با تخصیص آذرماه نیز مطالبات آنها تا پایان آذرماه تسویه می‌شود.

وی در خصوص «مطرح شدن کاهش بودجه آموزش و پرورش در سال 97»، عنوان کرد: در سال‌های اخیر بودجه مصوبه آموزش و پرورش 9.5 درصد از بودجه عمومی بود و عملکرد ما به 11.7 درصد می‌رسد که با 10 درصد بودجه در حین اجرا، این میزان به 11.8 درصد می‌رسد.

الهیار ترکمن در خصوص این موضوع که «آیا با استانی شدن بودجه آموزش و پرورش مشکلاتی در روند تخصیص منابع ایجاد می‌شود»، گفت: در چارچوب قانون حرکت می‌کنیم و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها می‌توانند علاوه بر این بودجه، از بودجه استانی نیز استفاده کنند و جای نگرانی وجود ندارد؛ ضمن اینکه شورای آموزش و پرورش استان نیز حق کاهش بودجه را در این خصوص ندارد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش از سال 1360 سه مرحله را گذرانده است، در مرحله اول،‌ افزایش جمعیت دانش‌آموزی را تا سال 79 داشتیم که از این سال به بعد با کاهش روبه‌رو بودیم؛ ضمن اینکه سالیانه 3.5 درصد افزایش تعداد دانش‌آموزان را تجربه می‌کردیم اما الگویی وجود نداشت تا با این رشد کمّی حرکت کنیم و با انجام استخدام‌ها سعی می‌شد مسئله حل شود.

* بازنشستگی 400 تا 500 هزار نفر در آموزش و پرورش تا سال 1403

وی اضافه کرد: از سال 1365 تا سال 1373 نزدیک 700 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شدند؛ ضمن اینکه در سال 70 نیز 105 هزار نفر به استخدام درآمدند که این نشان می‌دهد الگوی مشخصی وجود نداشت؛ در نتیجه از سال 80 به بعد با کاهش رشد دانش‌آموز روبه‌رو بودیم؛ ضمن اینکه از سال 95 تا 1403، 400 تا 500 هزار نفر بازنشسته خواهیم داشت.

*کیفیت آموزشی از مدارس دولتی خارج شده و در برخی مدارس غیردولتی حرکت می‌کند

الهیار ترکمن خاطرنشان کرد: در بحث درآمدزایی باید بیان کنم که درآمدزایی به شکل مصطلح خود در آموزش و پرورش معنا ندارد، بلکه باید به سمت شکل‌دهی اقتصاد مدرسه پیش برویم؛ چرا که در حال حاضر خانواده‌ها خواهان کیفیت آموزشی هستند، اما باید گفت کیفیت آموزشی از مدارس دولتی خارج شده و در برخی مدارس غیردولتی حرکت می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: قصد داریم با الگویی از اقتصاد مدرسه، کیفیت در مدرسه را بالا ببریم، اما نه اینکه برای مثال بوفه مدارس را اجاره دهیم و بنده با این موضوع مخالف بوده و این شکل درآمدزایی مغایر با آموزش و پرورش است.

وی افزود: می‌توانیم با تمرکز به کیفیت مدارس، رونق مراکز آموزشی را دنبال کنیم، ضمن اینکه براساس مرکز آمار ایران، خانوارهای ایرانی در سال 95 به غیر از شهریه مدارس غیردولتی 5 هزار میلیارد تومان در آموزش و پرورش هزینه کردند.

به گزارش فارس، الهیار ترکمن در خصوص اینکه «با استانی شدن اعتبارات آموزش و پرورش آیا شاهد ایجاد اختلافات در نحوه توزیع آن نخواهیم شد»، گفت: بحث استانی شدن اعتبارات را دولت به مجلس ارائه کرده است و مجلس اختیار دارد آن را پذیرفته یا برگرداند و ما برای هر دو گزینه برنامه مشخصی داریم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: یکسری دغدغه‌هایی در بخش بودجه «سایر» وجود دارد که پیشنهاد دادیم بعد از قانونی شدن بودجه، کمیته‌ای از آموزش و پرورش و سازمان برنامه بودجه تشکیل شده و دستورالعمل مشخصی داشته باشیم که با ابلاغ امضای وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام شود، ضمن اینکه نقش نظارتی خود را نیز ایفا می‌کنیم.

وی در خصوص تأخیر در اقساط فرهنگیان و جریمه شدن آنها افزود: تأخیر در پرداخت وام مشکل آموزش و پرورش نیست.

الهیار ترکمن در خصوص «بیمه تکمیلی فرهنگیان»، بیان داشت: چند سالی است که در خصوص بیمه تکمیلی کارمندان، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی حق استفاده از اعتبارات دولتی برای عقد قرارداد ندارند و باید خود آن مجموعه، این حق را پرداخت کند که برخی دستگاه‌ها این موضوع را با عنوان خدمات رفاهی تخصیص می‌دهند اما به دلیل آنکه در آموزش و پرورش اعتبارات رفاهی نداریم، با کمبود مواجه هستیم.

* ایجاد اعتبار رفاهی برای فرهنگیان در بودجه

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از کارهای ما در بودجه سال آینده، ایجاد اعتبار رفاهی برای فرهنگیان است که بخشی از آن مربوط به بیمه تکمیلی آنهاست؛ چرا که یک میلیون و 600 هزار نفر از مشمولان بیمه تکمیلی در حوزه آموزش و پرورش هستند و الگوهایی را طراحی می‌کنیم تا شکل بهتری در خصوص بیمه تکمیلی فراهم شود که این موضوع مستلزم همکاری بیمه ایران است.

وی با اشاره به تمهیدات لازم برای ارائه خدمات بهتر در بیمه تکمیلی فرهنگیان گفت: برای تعهدات مربوط به سال 96 و ادامه آن در سال 97 سعی کردیم در قراردادها سهم فرهنگیان با حداقل افزایش همراه باشد و در جاهایی که مورد نیاز فرهنگیان است، تعهدات را بالا ببریم، اما شکل بیمه فعلی مورد رضایت ما نیست و برای سال‌های آینده شکل جدیدی از بیمه تکمیلی را ارائه می‌دهیم.

*باید سالانه یک میلیارد بطری شیر توزیع شود

الهیار ترکمن در خصوص «توزیع شیر در مدارس»، خاطرنشان کرد: توزیع شیر در مدرسه یک برنامه ملی است که در این خصوص چهار حلقه وجود دارد؛ حلقه اول مربوط به وزارت کشاورزی در خصوص تولید شیر و تنظیم آن است، چرا که سالانه یک میلیارد بطری 200 سی سی شیر باید توزیع کنیم، مرحله بعد مربوط به سازمان حمایت از مصرف‌کننده است که باید قیمت شیر را به آموزش و پرورش اعلام کند. سومین مرحله مربوط به سازمان برنامه و بودجه است که باید اعتبار لازم را تأمین کند و چهارمین حلقه مربوط به آموزش و پرورش است که باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

* تاکنون بودجه شیر مدارس تأمین نشده است

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: تا این لحظه قیمت مصوب شیر به ما اعلام نشده است، ضمن اینکه اعتبار سال جاری مربوط به شیر مدارس ابلاغ نشده و تا زمانی که اعتبار لازم را دریافت نکنیم، قادر به بستن قرارداد با شرکت‌های مربوطه نیستیم.

اخبار آموزش و پرورش اخبار