پرطرفدارترین مشاغل آنلاین در ایران کدامند و چه تخصص‌هایی لازم دارند؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تصور کنید دیگر مجبور نیستید برای کار کردن صبح‌های زود بیدار شوید و حجم بالای ترافیک،‌ آلودگی و شلوغی را تحمل کنید. یا حتی نیازی نیست برای کار کردن با لباس‌ رسمی پشت میز کارتان بنشینید. شاید محیط کارتان در نزدیکی تخت خوابتان است و هر زمان که خسته شدید می‌توانید چند دقیقه‌ای روی آن دراز بکشید و در صورت گرسنه شدن به سراغ یخچال بروید.
شاید پیش از این‌ها انجام کار از راه دور کمی غیرقابل تصور بود اما مدتی است این شیوه کار کردن عادی شده و با وجود مشاغل دورکار و شیوع ویروس کرونا، می‌‌‌توان به دور از محیط کار و در خانه، کافی‌شاپ، پارک یا سفر مشغول به کار شد و نتیجه آن را به کارفرما یا مدیر مربوطه ارسال کرد. به همین دلیل امروزه مشاغل آنلاین رشد زیادی پیدا کرده‌اند و روز به روز به تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با پرطرفدارترین مشاغل آنلاین در ایران و تخصص مورد نیاز برای آنها آشنا شوید. مشاغلی که به دلیل آنلاین بودن انجام آنها به صورت دورکاری میسر است و مناسب علاقه‌‌مندان به این شیوه کاری است.
۱. تولیدکننده محتوای وبسایت
مهارت اصلی یک تولید کنندهٔ محتوای وبسایت، نوشتن دربارهٔ موضوعات مختلفی است که کارفرما یا مدیر پروژه به او سفارش می‌دهد. حرفه‌ای که تنها ابزار موردنیاز آن، یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ و یک خط اینترنت است. برای تخصص در این مهارت، داشتن قلم خوب و ذوق نویسندگی حرف اول را می‌زند. همچنین بهتر است تولید کننده محتوا با دستور زبان فارسی آشنایی کامل داشته باشد و بتواند مطالب را با کمترین غلط ویرایشی و نگارشی به مدیر پروژه تحویل دهد. این حرفه این روزها به قدری مرسوم شده که در نیازمندی های روز مشهد درخواست نیروی کار برای آن در بسیاری از آگهی‌های استخدامی مشاهده می‌شود.
۲. برنامه‌نویس
برنامه‌نویسی نیز از جمله مشاغلی است که می‌توان به صورت دورکار آن را انجام داد و درآمد بالایی کسب کرد. حرفه‌ای که به یک کامپیوتر و یک خط اینترنت نیاز دارد و برای افرادی که از حل کردن مسئله و مواجه شدن با چالش‌ها لذت می‌برند،‌ بسیار مناسب است. برای شروع یادگیری حرفه برنامه‌نویسی اولین نکته، انتخاب حوزه فعالیت است. چرا که در این حرفه حوزه‌های مختلفی از قبیل؛ سایت، اندروید، رایانه، بازی و… وجود دارد. پس از انتخاب دوره افراد می‌‌توانند با مطالعه، شرکت در کلاس‌های آموزشی، فعالیت به عنوان کارآموز یا از طریق تحصیل در دانشگاه در این حرفه به تخصص و تجربه رسیده و مشغول به کار شوند.
این شغل این روزها جذب نیروی زیادی دارد و حتی در سازمان استخدامی کشور نیز می‌توان آگهی‌های استخدام آن را مشاهده کرد.
۳. متخصص سئو
سئو یا بهینه‌سازی سایت تخصصی است که این روزها بسیار مورد توجه کارفرمایان است. مهارتی که باعث می‌شود یک سایت برای جست‌وجو در گوگل بهینه شود و بهتر و زودتر از سایر رقبا در صفحه اول موتور جست‌وجوی گوگل نمایش داده شود. این مهارت مانند بسیاری مشاغل دورکار تنها نیاز به یک کامپیوتر و یک خط اینترنت دارد. برای داشتن تخصص در این مهارت، گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب تجربه بسیار مهم است. همچنین داشتن تخصص در زبان انگلیسی به یادگیری این علم از طریق کتاب‌ها و فیلم‌های انگلیسی زبان،‌ کمک بزرگی می‌کند.
۴. طراح وبسایت
با پیشرفت فناوری،‌ بسیاری از کسب و کارها از حالت سنتی کسب و کار به شیوه‌های مدرن و امروزی روی آورده‌اند. همین امر باعث شده تا بسیاری از مشاغل برای معرفی خود نیاز به سایت مشخصی داشته باشند. سایتی که بتوانند در آن کسب و کارشان را معرفی کنند، محصولاتشان را نمایش داده و اینترنتی کالای‌شان را بفروشند. همین امر باعث شده تا نیاز به افراد متخصص در زمینه طراحی سایت نیز بالا باشد. به طوری که امروزه در آگهی‌های استخدام شهرهای بزرگ و کوچکی مانند آگهی‌های استخدام قزوین جذب نیروی طراح سایت بیشتر دیده می‌شود. برای کسب مهارت در این حرفه لازم است دانش برنامه‌نویسی را فرا بگیرید؛ اما از طریق برنامه‌‌های سایت‌سازهای رایگان و مختلف نیز می‌توان بدون دانش برنامه‌نویسی، این حرفه را دنبال کرد. سیستم‌های معروف مدیریت محتوا مانند وردپرس و آشنایی با نحوه کار آن بهترین روش برای کسب درآمد در حرفه طراحی سایت هستند.
۵. تایپیست
تایپ کردن متون مختلف، یکی دیگر شغل‌هایی است که می‌توان به صورت دورکار آن را انجام داد. در بین مشاغل دورکار مختلف یکی از ساده‌ترین مشاغل که نیاز به دانش چندانی ندارد،‌ شغل تایپیست است. برای موفقیت در این حرفه تنها کافیست مهارت تایپ کردن فرد با تمرین، سریع شود و بتواند در مدت زمان کوتاه، متن‌های زیادی را تایپ کند. بهتر است افرادی که قصد ادامه کار در این حرفه را دارند، با دستور ویرایش و نگارش فارسی آشنا باشند تا متن‌هایی با غلط‌های املایی و نگارشی کم تایپ کرده و آن را تحویل کارفرما یا مدیر پروژه دهند. این مهارت تنها نیاز به کامپیوتر دارد و داشتن خط اینترنت برای آن ضروری نیست.
سخن آخر
در کنار مشاغلی که در این مطلب به آن اشاره شد،‌ مشاغلی دیگری از قبیل؛ طراحی گرافیک، مترجمی، تدریس آنلاین و ویراستاری نیز جزو مشاغل دورکار محسوب می‌شوند. مشاغلی که این روزها جذب نیروی کار در آنها رو به افزایش است. به طوری که افراد زیادی با تمرکز روی مهارت‌های مورد نیاز این مشاغل، به دنبال فعالیت در این حرفه‌‌ها هستند. اما افرادی که دورکاری را به کار حضوری در محیط کار ترجیح می‌‌دهند، نباید چنین برداشت کنند که‌ می‌توانند در هر زمانی وظایف محول شده کاری‌شان را تحویل دهند. چرا که تحویل به موقع وظایف کاری و داشتن نظم و انضباط در کار، ‌حرف اول را در شیوهٔ کار به صورت دورکاری می‌زند و باید به آن اهمیت داد. در این صورت می‌توان کارمند موفقی در زمینهٔ دورکاری بود و از این تجربه کاری لذت بیشتری برد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار