پیامدهای بحرانی استخدام ۱۲۱ هزار معلم حق التدریس در آموزش و پرورش

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

پیامدهای بحرانی استخدام ۱۲۱ هزار معلم حق التدریس در آموزش و پرورش

رییس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش، استخدام معلمان حق‌التدریس در این وزارتخانه را بحران و یک معضل بزرگ توصیف کرد و گفت: اگر طرح استخدام معلمان حق‌التدریس اجرایی شود، از آنجا که حدود ۹۳ درصد معلمانِ حق‌التدریس را خانم‌ها تشکیل می‌دهند تا ۵ سال حداقل جذب داوطلب دختر در مراکز تربیت معلم متوقف و صفر خواهد شد.
اسفندیار چهاربند؛ رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره تصویب کلیات طرح استخدام معلمان حق التدریس در مجلس و در پاسخ به این سوال که در مجموع تعداد این معلمان چقدر است و چه تعداد در مناطق دورافتاده و محروم و چه تعداد در مراکز استانها هستند، اظهار داشت: معلمان حق التدریس عمدتا در شهرها و مراکز استان ها مشغول به فعالیت اند و در مناطق محروم و دورافتاده که نیاز ما هستند، حضور ندارند. بنابراین باید در زمان بررسی جزییات طرح استخدام این معلمان در مجلس، به این موضوع توجه ویژه ای شود.
۸۰ درصد معلمان حق التدریس با نیاز آموزش و پرورش سنخیت ندارند
رییس مرکز برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش با اعلام این آمار که ۸۰ درصد معلمان حق التدریس به لحاظ منطقه جغرافیایی، دوره تحصیلی و جنسیت با نیاز آموزش و پرورش تناسبی ندارند، افزود: بنابراین با شرایط موجود، باید به ابعاد و پیامدهای این موضوع توجه شود؛ در غیر این صورت استخدام این معلمان به بحران و معضل بزرگ و بلند مدتی منجر خواهد شد.
چهاربند ادامه داد: آمار معلمان حق التدریس براساس آنچه در متن طرح آمده، حدود ۱۲۱ هزار نفر است که با توجه به عدم تناسب این نیروها با نیاز آموزش و پرورش ابعاد مساله را پیچیده تر و معضلات و پیامدها را برای ما وخیم تر می کند.
۹۳ درصد معلمانِ حق التدریس خانم هستند/ به نیروی مرد نیاز داریم
وی با بیان این مطلب که ۹۲-۹۳ درصد معلمانِ حق التدریس را خانم ها تشکیل می دهند، تصریح کرد: تقریبا ۵۵ تا ۶۰ درصد نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش مرد هستند و اساسا این نیروها برای آموزش و پرورش جذب نشده بودند، بلکه برای ماموریت دیگر جذب شده بودند و حالا با روشی کاملا غیرکارشناسی به آموزش و پرورش تحمیل می شوند.
احتمال تعطیلی ۳۵ پردیس دانشگاه فرهنگیان/توقف جذب داوطلبان دختر تا ۵ سال
رییس مرکز برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر طرح استخدام معلمان حق التدریس با کمیتِ مشابه عددی که ذکر کردم، بخواهد اجرایی شود، به این معناست که تا ۵ سال حداقل جذب داوطلب دختر در مراکز تربیت معلم متوقف و صفر خواهد شد و این در واقع یک پدیده اجتماعی نامطلوب است که ما از امسال به داوطلبان بگوییم که حق و امید شرکت در آزمون را ندارید. علاوه بر این موارد، چیزی حدود ۳۵ پردیس دانشگاه فرهنگیان که دختر در آنها تحصیل می کنند، تعطیل خواهد شد.
آمار معلمان حق التدریس به تفکیک
چهاربند با اعلام اینکه از میان مجموع معلمان حق التدریس در سراسر کشور، ۴۲ هزار مربی پیش دبستانی، ۶۰ هزار نفر نیروی نهضت سوادآموزی و حدود ۱۸ هزار نفر خرید خدمات آموزشی هستند، خاطرنشان کرد: بارها در کمیسیون‌ آموزش ما توضیحات خود را ارائه کردیم و به همین دلیل طرح رای نیارود؛ تصویب این طرح تبعات و پیامدهای بسیار سنگینی به همراه خواهد داشت و دقت نظر بیشتری را به فراخور می خواهد تا آموزش و پرورش را درگیر یک معضل بلند مدت نکند.

اخبار آموزش و پرورش اخبار