پیشنهاد تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای اشتغال روستایی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پیشنهاد تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای اشتغال روستایی

معاون وزیر کار با اشاره به تداوم پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در سال ۹۸ گفت: بر مبنای تمام شماری و محاسبه میزان اثربخشی آن پیشنهاد خواهیم داد که سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به اشتغال روستایی تخصیص یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عیسی منصوری، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در نشست خبری به ارائه توضیحاتی درباره انتشار فهرست دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت. در روزهای گذشته وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی به انتشار اسامی دریافت کنندگان ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات یارانه دار اشتغال روستایی اقدام کرد.

منصوری با بیان اینکه سه مشخصه دستگاه‌های اثربخش، کارآمدی، شفافیت و پاسخگویی است، تاکید کرد: این سه در کنار هم قرار می‌گیرند و بدون یکی دیگری محقق نمی‌شود، بنابراین انتشار لیست دریافت کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی نیز بر مبنای رویکرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه شفافیت انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا شفافیت در کنار صدای شهروندی مطرح می‌شود، افزود: این شفافیت قطعا همراه با خود صدای مردم را هم خواهد داشت و نتیجه آن خواستن اصلاح و اقدام بهینه است.

معاون وزیر کار با اشاره به اصل سه جانبه گرایی در حوزه روابط کار ، این حوزه را نیز دارای چنین مکانیزمی برشمرد و ادامه داد: اینکه اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم، با همین رویکرد انجام شده است.

معاون وزیر کار با اشاره به سیاست‌های اشتغال وام محوری که در گذشته وجود داشته و بعضا انحراف داشته و منتج به اشتغال نشده است، تصریح کرد: اگر آن فضای سه جانبه ایجاد شود و نقطه اتصالی برای داده‌هایی که ما در اختیار داریم، ایجاد شود، قطعا در اصلاح روند و جلوگیری از انحراف می‌تواند موثر باشد.

* ۲۵ درصد اشتغال جدید سال ۹۷ مربوط به روستاها است

منصوری درباره میزان اثربخشی تسهیلات اشتغال روستایی گفت: بر اساس داده‌های مرکز آمار در سال  ۹۷ از میزان اشتغال ایجاد شده ۲۵ درصد مربوط به روستاها بوده، در حالی که در سال های ۹۲ تا ۹۶ این میزان حدود صفر بوده است و این به آن معناست که اقدام جدید در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اثرگذار بوده است.

* طیفی از برخورد و جرایم برای انحراف وام‌های اشتغال روستایی

وی با اشاره به آغاز تمام شماری دوم از میزان تحقق اهداف تسهیلات اشتغال روستایی به ابلاغیه وزیر کار درباره نحوه مواجهه با انحرافات در اجرای این قانون اشاره کرد و گفت: بر این اساس در قبال انحرافات اعم از اینکه وام دریافت شده در محل دیگری استفاده شده باشد و یا اینکه کار پیشرفت فیزیکی نداشته باشد، طیفی از برخورد از جمله تبدیل به وام ۱۸ درصد و یا بازگرداندن پول و یا معرفی به مراجع حقوقی برای برخورد در نظر گرفته شده است.

منصوری گفت: گرچه به طور معمول در پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها تعهد اشتغال مطرح نمی‌شود، اما در این مورد متممی در نظر گرفته شده و تعهد اشتغال نیز از وام گیرنده دریافت می‌شود و در نهایت نیز با توجه به میزان انحراف برخورد صورت می‌گیرد.

* ایجاد ۱۴۱ هزار شغل روستایی در سال ۹۷ 

معاون وزیر کار با بیان اینکه تا به حال ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل منابع تسهیلات اشتغال روستایی وام پرداخت شده است گفت متقاضیان تعهد ایجاد ۱۸۸ هزار شغل را داشته‌اند، داده‌های ما به صورت تمام شماری نشان می‌دهد که ۱۴۱ هزار اشتغال در سال گذشته ایجاد شده و همچنین آمار مرکز آمار در سال ۹۷ حکایت از ایجاد ۱۱۴ هزار اشتغال روستایی دارد.

منصوری همچنین با اشاره به این که در پیشنهاد اصلاح قانون اشتغال روستایی مداخلات توسعه‌ای نیز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: شناسایی ۱۵ هزار روستای کانونی قرارداد، شناسایی دقیق ظرفیت ها و مزیت‌ها در مداخلات توسعه‌ای مد نظر است که در این مورد هم کار به صورت آزمایشی  آغاز شده است.

وی در مورد اینکه رقم دقیقه میزان تسهیلات اشتغال روستایی که بر مبنای این قانون پرداخت شده و یا خواهد شد نیز گفت: این منابع معادل ریالی یک و نیم میلیارد دلار که از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود که در سال ۹۷ این میزان بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شد و در سال جدید بر مبنای دلار نیمایی محاسبه شده است؛ در مجموع ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع از این محل در اختیار داریم که تا به حال ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده، اما تا سقف ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد که البته تا این میزان نیز معرفی به بانک‌ها برای انعقاد قرارداد صورت گرفته است، بنابراین امسال هم پرداخت وام برای اشتغال روستایی را خواهیم داشت.

* پیشنهاد برداشت سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای اشتغال روستایی

معاون وزیر کار با اشاره به تداوم پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در سال ۹۸ گفت: بر مبنای تمام شماری و محاسبه میزان اثربخشی آن پیشنهاد خواهیم داد که سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به اشتغال روستایی تخصیص یابد.

وی از دو سناریو برای اشتغال سال ۹۸ در سطح ملی خبر داد و گفت: یک سناریو مبتنی بر برنامه ششم و اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای ایجاد یک میلیون شغل است و دیگری بر مبنای واقعیات و شرایط کشور است که بعد از تصویب در شورای عالی اشتغال در هفته‌های آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون وزیر کار در پاسخ به سوالی درباره گزارش میزان تعهد دستگاه به برنامه های اشتغال در سال ۹۷ که در کمیسیون شورای عالی اشتغال مطرح شد نیز گفت: یک هفته به دستگاه ها فرصت بدهیم تا گزارش های اشتغال را اعلام کنند.

* انحراف منابع اشتغال روستایی کمتر از ۱۵ درصد است

منصوری در پاسخ به اینکه آیا برداشت از یارانه نقدی افراد وام گیرنده که نمی توانند به تعهدات خود عمل کنند نیز مدنظر است تصریح کرد: ما در این زمینه در بودجه سال ۹۷ پیشنهادی برای تامین وثایق از صندوق‌های ضمانت مطرح کرده بودیم که البته رای نیاورد اما در بودجه سال ۹۸ پیشنهاد مصوب شد و در این زمینه مقرر شده است که دسترسی به تسهیلات برای روستاییان متقاضی تسهیل شود و همچنین در مورد ضمانت ها نیز از صندوق‌های ضمانت استفاده شود.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان انحرافات در طرح اشتغال روستایی نیز تاکید کرد: در تمام شماری اول نسبت به تعهدات ایجاد شده ۱۲ درصد انحراف داشتیم که البته با لحاظ این که در گزارش برخی بانک ها اعلام شده بود که تسهیلات پرداخت شده اما در واقع پرداخت نشده بود این انحرافات به ۶ درصد می رسد؛ همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز یک تمام شماری در این زمینه انجام داده که انحراف منابع در آمار آنها نیز زیر ۱۵ درصد بوده است.
وی درباره جنس انحراف های ایجاد شده نیز با اشاره به اسامی منتشر شده گفت: اگر به گزارش ها و لیست اسامی دقت نگاه کرده باشید مثلاً در موردی برای ایجاد ATM وام داده شده است و یا در مورد دیگر وام دریافت شده برای ایجاد گلخانه ای بود که بعداً به فرد دیگری اجاره داده شده است.
معاون وزیر کار تاکید کرد: در زمینه تسهیلات اشتغال روستایی پایش و ارزیابی برعهده ماست و نظارت عالی بر عهده سازمان برنامه و بودجه است که پایش برای اصلاح بازیگران و عملکرد آنها انجام می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار