چارت جدید دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد + نمودار

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

چارت جدید دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد + نمودار

نمودار سازمانی جدید دانشگاه آزاد اسلامی از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ابلاغ شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، نمودار سازمانی کلان دانشگاه آزاد اسلامی مصوب هیئت‌امنای مرکزی که به تایید علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت‌موسس و هیئت‌امنای دانشگاه و فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسیده از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ابلاغ شد.

چارت جدید در راستای کاهش هزینه‌ها، تحول و چابک‌سازی ساختار، استفاده بهینه از منابع و نیروی انسانی و تسهیل و تسریع در امور به تصویب رسیده است.

مسئله چابک‌سازی و کوچک کردن در هر دستگاهی آن هم در دستگاهی همچون دانشگاه آزاد اسلامی که با دارا بودن حدود یک میلیون و 600 هزار دانشجو، حدود 70 هزار استاد تمام‌وقت و نیمه‌وقت و 40 هزار کارمند به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان به شمار می‌رود یکی از ملزومات می‌تواند باشد. دانشگاهی که طی سال‌های اخیر قدم‌هایی را برای این مهم برداشته است اما ساختار پیچیده اشکالاتی را در این مسیر ایجاد کرده بود. اما این چابک‌سازی چقدر می‌تواند در کیفی بخشی در تمام حوزه‌ها کمک کند؟

طرح چابک‌سازی در دانشگاه آزاد اسلامی یک مسئله کوتاه‌مدت و «یک‌شبه» نبوده است، تابستان سال 93 بود که طرح تجمیع در این دانشگاه کلید خورد که بعدها به طرح «تجمیع یک» معروف شد. مدیریت هزینه یکی از اهداف این طرح بود که تجمیع واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت تا باعث کوچک‌شدن ساختار سازمانی دانشگاه و به‌دنبال آن بهره‌وری بیشتر و چابک‌سازی سیستم شود.

طرحی که از سوی تمام روسای واحدها دنبال شد. چندی بعد طرح «تجمیع 2» اجرا شد که هدف آن تغییر ساختار سازمانی واحدهای استانی بود، کاهش واحدهای دانشگاهی از 472 به کمتر از 400 واحد از مهم‌ترین نتایج این طرح در سال 94 بود. مدتی بعد طرح «تجمیع 3» کلید خورد که به گفته معاون سابق برنامه‌ریزی و اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، «شناسایی گلوگاه‌های بوروکراتیک» و حذف فرآیندهای غیرضروری از اهداف این طرح بود.

یکی از نکات مهمی که در این بین حس می‌شد، نبود هماهنگی منظم و یکپارچگی بین واحدها و مدیران اصلی سازمان بود، مسئله‌ای که در دوره جدید این دانشگاه مورد تاکید و بررسی قرار گرفت و پس از اقدامات کارشناسانه و اصلاح ساختار کلان حال این سد نیز از میان برداشته خواهد شد.

تناسب تحصیلات و رسته‌های شغلی، اصلاح فرآیندها و کاهش بوروکراسی اداری، صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌ها و به‌وجود آوردن یک راهبرد متمرکز را از ویژگی‌های این چارت می‌توان نام برد. مسئله‌ای که طی مدت اخیر مورد تاکید مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. در این میان چندی پیش بود که فرهاد رهبر با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای چابک‌سازی و کوچک‌تر کردن ساختار دانشگاه گفت: «با توجه به تغییرات دانشگاه آزاد اسلامی ضرورت وجود برخی معاونت‌ها دیگر در این دانشگاه احساس نمی‌شود و این معاونت‌ها تحت عنوان اداره کل ادامه کار می‌دهند.»

دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعه

آنچه در مسیر تازه دانشگاه آزاد اسلامی که همزمان است با دهه چهارم از فعالیت‌هایش دیده می‌شود، روشی رو به جلو و پیشرفت و رسیدن به «عدالت آموزشی» است. در سه دهه از فعالیت‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی در پی تاسیس واحدهای جدید و گسترش آموزش عالی در شهرستان‌های کشور و همچنین مناطق محروم بود.

می‌توان گفت دهه چهارم برای این دانشگاه، دهه توسعه کیفی واحدها، در عوض توسعه کمی آنهاست. علاوه‌بر آن کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از ضرر و زیان مالی در واحدها و درآمدزایی غیرشهریه‌ای از اهداف این دهه است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار