چرا آمار بیکاری بالا است؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

چرا آمار بیکاری بالا است؟

عضو هیات علمی دانشگاه بناب عدم اعتماد صنایع به دانشگاه را از دلایل نبود ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه دانست و گفت: علت بالا بودن آمار بیکاران در کشور این است که فارغ التحصیلان ما به دلیل دوری دانشگاه و صنعت از هم، مهارت و تجربه کاری ندارند و نظام آموزش دانشگاهی کشور خیلی متناسب با بازار کار طراحی نشده است.

محمدعلی مهتدی در گفت‌وگو با ایسنا، به تامین نیازهای جامعه توسط دانشگاه اشاره کرد و گفت: باید به سمت پژوهش‌های نیاز محور و مورد استفاده برای جامعه امروز برویم و اعضای هیات علمی جهت ارتقا علمی برای رفع معضلات و تامین نیازهای جامعه دقت و تلاش بیشتری داشته باشند. در این میان صنعت به دنبال طرح‌های زود بازده است که این موضوع با ماهیت تحقیق و پژوهش که معمولا مرحله‌ای زمانبر است تناقض دارد چراکه گاه پروسه‌ طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌ها به‌ دلیل نبود امکانات لازم تا ماه‌ها طول می‌کشد.

عضو هیات علمی دانشگاه بناب به اهمیت مهارت آموزی فارغ التحصیلان اشاره کرد و افزود: صاحبان صنایع عمدتاً همکاری قابل توجهی با دانشگاه ندارند؛ چرا که برخی مدیران نمی‌خواهند بنا به دلایلی مشکلات و ضعف‌های مجموعه خود را آشکار کنند، از طرفی صنایع کشور نیازمند نیروهای‌ کاربردی‌ متخصص‌ است، متخصصانی که‌ ایده را به یک محصول و خدمت نو و رقابتی تبدیل کنند.

مهتدی گفت: دانشگاه و فارغ التحصیلان آن می‌توانند بازوی علمی بخش صنعت شوند که فعلا این پذیرش از سوی بازار کار کم است و تعداد فارغ التحصیلان بیکاری که در کشور وجود دارد موید این موضوع است.

وی با اعلام اینکه دانشگاه‌ها باید در جهت کاربردی کردن دانش تولید شده حرکت کرده و تحقیقات کاربردی خویش را تجاری‌سازی کنند، افزود: دانشگاه‌ها و پژوهشگران ظرفیت ارتقای سطح همکاری‌های دو جانبه و حل مشکلات و چالش‌های پژوهشی و صنعتی کشور را دارند.

مهتدی افزود: در جامعه ما بعضی صنایع اصلاً نیازی به نو آوری و بالا بردن کیفیت محصولات خود نمی‌بینند و جامعه مجبور است تولیدات آن‌ها را به هر نحو ممکن خریداری کند.

وی با تأکید بر اینکه محصولات داخلی باید قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشند، خاطرنشان کرد: تولید کنندگان باید چرخه تولید را به روز کنند که برای این کار نیازمند نیروهای متخصص و همچنین بها دادن به امور تحقیق و توسعه هستند.

مهتدی که طرح وی جزو طرح‌های مرکز رشد و فناوری نیز هست، افزود: ازچند سال اخیر که این مرکز شروع به فعالیت کرده حدود ۱۵ شرکت با طرح‌های خلاقانه در آن حضور دارند که امیدواریم نتایج خوبی از این شرکت‌ها حاصل شود.

وی افزود : این شرکت‌ها درشرایط اقتصادی موجود و کمبود شغل قدمی مثبت برای کار آفرینان و افراد خلاق است که جوانان و افراد علاقه مند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی مهتدی عضو هیات علمی دانشگاه بناب دانش آموخته دوره دکتری رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های ساسکاچوان و ویندزور کانادا، دارای بیش از ۴۰ مقاله علمی و پژوهشی در مجلات ISI است که برای سه سال متوالی به عنوان داور ممتاز مجلات معتبر بین‌المللی (ELSEVIER) در رشته مهندسی مکانیک از سوی انتشارات الزویر انتخاب شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار