چه خبر از دانشگاه فرهنگیان؟/ ردپای پیام نور در تربیت معلم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

ماجرای خرید خدمات از دانشگاه پیام‌نور برای دانشگاه فرهنگیان، موجب نگرانی دلسوزان تعلیم و تربیت شده است؛ هرچند که دانشگاه فرهنگیان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که موافق این اتفاق نیست اما نگرانی‌ها همچنان وجود دارد.

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: اوایل فروردین امسال خبری در فضای مجازی منتشر شد که وضعیت نیروی انسانی دستگاه تعلیم و تربیت را نشانه می‌گرفت؛ در این خبرها از بدعت جدید در تربیت معلم و خصوصی‌سازی دانشگاه فرهنگیان نام برده شده بود.

پیگیری خبرنگار فارس به نامه‌ای رسید که در این نامه به جلسات متعدد با حضور نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور، دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان در دانشگاه‌های پیام نور و فرهنگیان اشاره شده و عنوان شده است که «در این جلسات، نظر قالب آن بود که دانشجویان داوطلب بر اساس ضوابط اعلامی دانشگاه فرهنگیان توسط سازمان سنجش آموزش کشور پذیرفته شده و به دانشگاه پیام نور معرفی شود.

این دانشجویان حدود 100 واحد درسی با شش نیم سال تحصیلی را با رعایت ضوابط آموزش عالی در دانشگاه پیام نور تحصیل کرده و دروس تخصصی و پایه را فرا می‌گیرند سپس سایر دروس تربیتی و یا سال چهارم تحصیل خود را در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل داده و از دانشگاه مزبور دانش آموخته خواهند شد و به نوعی دانشگاه پیام نور در قالب خرید خدمت به دانشگاه فرهنگیان خدمت رسانی خواهد کرد».

این موضوع موجب اعتراض متخصصان تعلیم و تربیت و دلسوزان آموزش و پرورش و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت.

به عنوان مثال علی پارسانیا مدیرعامل بنیاد تربیتی حیات و پژوهشگر تعلیم و تربیت در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نوشت: دانشگاه ورشکسته پیام نور ساختمان دارد،کارمند دارد، اما دانشجو ندارد؛ بجای اینکه امکانات پیام نور را بدهند به دانشگاه فرهنگیان؛ دیوار معلم ها را کوتاه دیدند و دنبال واگذاری دانشگاه فرهنگیان به امکانات دانشگاه پیام نور در قالب خرید خدمات هستند. هزینه تحصیل را هم دانشجو خواهد داد.

پس از این اتفاق و اظهارنظرها، روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد: به اطلاع تمام همکاران و دلسوزان تربیت معلم خصوصا اساتید پیشکسوت و دانشجو معلمان و همکاران و دلسوزان نظام و این حوزه می‌رساند؛ اخیرا نامه‌ای از طرف ریاست دانشگاه پیام نور خطاب به دبیرخانه کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری ریاست جمهوری ارسال شده که بر خود لازم می دانیم نکاتی چند در ارتباط با این نامه به استحضار عزیزان رسانده شود؛

١- طرح چنین پیشنهادی از جانب دانشگاه پیام نور در شرایطی که هر روز از تعداد متقاضیان تحصیل در آن دانشگاه(پیام نور) کاسته می شود امری بدیهی و طبیعی است. دانشگاه مأموریت گرا و متولی تربیت معلم فرهنگیان در اوایل آبان ماه سال گذشته از این پیشنهاد دانشگاه پیام نور که به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شده بود، مطلع شد و با حضور ریاست و معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در کمیسیون یاد شده ضمن اعتراض شدید و مستدل به عادی نبودن مسیر درخواست، تقاضای فوری تشکیل کارگروهی به منظور بررسی کارشناسی موضوع و گزارش آن به کمیسیون در جلسه مطرح شد. در این جلسه نمایندگان وزارت علوم، سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه هم حضور داشتند که نمایندگان دو سازمان یاد شده نیز چالش‌های اساسی بر سر راه اجرایی شدن چنین پیشنهادی را مطرح و بر غیر عملی بودن آن تأکید داشتند و با رئیس دانشگاه فرهنگیان و معاونین آن همراهی و قضیه ورود دانشگاه پیام نور به آموزش در دانشگاه فرهنگیان  را منتفی دانستند.

٢- پس از چندین جلسه کارشناسی با حضور نمایندگانی از دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان، طرف پیشنهاد دهنده نتیجه مطلوب خود را نگرفت چرا که در این جلسات تمرکز دانشگاه فرهنگیان صرفاً بر استفاده و بهره‌گیری فقط و فقط از زیرساخت‌های فیزیکی و فضاهای آموزشی و رفاهی دانشگاه پیام نور بود و لا غیر. به علاوه دانشگاه فرهنگیان با طرح بدیع ۱۰۰۳۱ در سال‌های پیش رو آماده ارائه خدمات علمی به سایر دانشگاه‌ها نیز خواهد بود و همچنین واگذاری وظایف ذاتی دانشگاه فرهنگیان به سایر دانشگاه‌ها را امری غیر ممکن و منافی اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می‌دانیم؛ در این جلسات نمایندگی از دانشگاه شرکت داشتند و در تمام طول جلسات بر استقلال و مأموریت دانشگاه فرهنگیان تاکید داشته‌اند و همچنان این تأکید را داریم.

٣- پس از اینکه نتیجه مطلوب در جلسات کارشناسی برای دانشگاه پیام نور حاصل نشد، موضوع به وزیر وقت آموزش و پرورش کشیده شد و ایشان در جلسه‌ای که به این منظور تشکیل دادند پس از استماع پیشنهادهای دانشگاه پیام نور و دفاعیات و ادله دانشگاه فرهنگیان، مجدداً خواستار کار و بررسی کارشناسی مشترک بیشتر روی این موضوع شدند و پیشنهادات دانشگاه پیام نور در خصوص مشارکت در آموزش مورد توافق و تصویب قرار نگرفت؛ در این جلسه معاونین آموزش و طرح و برنامه و همچنین مسؤول دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه، نیز ریاست دانشگاه فرهنگیان کشور را همراهی می‌کردند.

٤- پس از جلسه مذکور دیگر شاهد هیچگونه درخواست تشکیل جلسه از طرف پیام نور نبودیم و تصور این بود که بر اساس جلسه دفتر وزیر و دفاعیات محکم تیم دانشگاه، موضوع از نظر آن دانشگاه فیصله یافته باشد؛ با آنچه شرح آن رفت، اقدام دانشگاه پیام نور در مکاتبه با کمیسیون مذکور، اقدامی کاملاً یکسویه و دور از اخلاق حرفه‌ای تلقی می شود چرا که هیچگونه توافق کتبی و حتی شفاهی در این خصوص در هیچ سطحی صورت نگرفته است!

اعتقاد ریاست دانشگاه فرهنگیان و تیم مدیریتی دانشگاه این است که امر تربیت معلم امری بسیار حساس و خطیر بوده و بایستی از مسیر حرفه ای آن که همانا دانشگاه فرهنگیان است دنبال شود و بنا به تفاوت های ماهوی که در این دو دانشگاه وجود دارد عملا این کار شدنی نبوده و در صورت اصرار بر چنین خطایی شاهد خسران های عظیمی خواهیم بود.

 مضافا اینکه با توجه به قانون متعهدین خدمت که هر گونه اصلاح یا تغییر در آن مستلزم طرح و تصویب مجلس محترم شورای اسلامی است، اجرایی شدن چنین پیشنهادی چالش های اجرایی اساسی دارد و قطعا موجبات نارضایتی دانشجومعلمان و افت انگیزه در جذب استعدادهای برتر به شغل شریف معلمی را به دنبال خواهد داشت.

دانشگاه شریف فرهنگیان همچنان بر موضع خود در خصوص صرفاً و فقط واگذاری فضاها و امکانات بلا استفاده و معطل آموزشی و رفاهی دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه پیام نور به دانشگاه فرهنگیان در این برهه حساس که امکانات دانشگاه تناسب لازم با میزان دانشجوی آن را ندارد، تأکید داشته و از مسؤولین امر در این خصوص تقاضای رسیدگی و پیشگیری از خطای بزرگ ملی که تبعاتش به چشم نسل های آینده خواهد رفت می‌نماید.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس چهارم فروردین گفت: اخیرا، مکاتبه‌ای از دانشگاه پیام نور با دبیرخانه کمیسیون علمی و تحقیقاتی و فناوری ریاست جمهوری را وصول کرده‌ام که حاکی از تلاش‌هایی برای حذف دانشگاه فرهنگیان است؛ در این نامه عطف به نامه ۵۶۹۴۱/۱۳۹۷۰۹ به تاریخ یازدهم بهمن ۱۳۹۸، گزارش اقدامات برای همکاری دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه پیام نور، ارائه شده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد، در جریان حذف جایگاه فرهنگیان و تنزل نظام تعلیم و تربیت کشور، این بار حذف تدریجی دانشگاه فرهنگیان در دستور کار قرار گرفته است؛  این تصمیمات بر خلاف اسناد توسعه‌ای کشور مانند، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است.

حاجی‌بابایی گفت:  اینکه تلاش می‌شود، آموزش و پرورش را دستگاهی هزینه‌ای به جامعه معرفی کنند و با نسخه‌های اینچنینی سعی در تقلیل جایگاه آموزش و پرورش دارند؛  با تمام قوا در برابر هر تصمیمی که منجر به تنزل جایگاه آموزش وپرورش کشور، فرهنگیان و به ویژه دانشگاه فرهنگیان به عنوان قلب سند تحول بنیادین ایستاده ایم و در این راستا از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد:  به نظر می‌رسد، عده‌ای به شدت علاقه‌مند هستند که آموزش و پرورش را کاملاً خصوصی کنند، این در بکارگیری معلمان خرید خدمت، پیشنهاد ارائه دورس دانشجو معلمان در قالب خرید خدمت و سایر فعالیت‌های آموزش وپرورش در این قالب مشهود است که باید گفت  براساس اصل ۳۰ قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توسعه عدالت آموزشی، هیچگاه آموزش و پرورش کشور خصوصی نخواهد شد.

بسیج اساتید و دفتر هماهنگی کانون‌های دانشگاه فرهنگیان کشور ششم فروردین در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتند: از آنجایی که جنابعالی به عنوان عالی ترین عضو حقوقی در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ، ریاست هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان را نیز بر عهده دارید و به لحاظ ساز و کار پیش‌بینی شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ابلاغ آن از سوی رهبر معظم انقلاب، می‌بایست در بسترسازی قانونی فرایند جذب و پرورش دانشجومعلمان در این دانشگاه نقش پررنگ و موثری داشته باشید، همچنین با عنایت به سخنان اخیر شما (سال 98) در روز دانشجو و در میان دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان که بر نقش بی‌بدیل این دانشگاه تأکید داشته‌اید یقینا بر جایگاه رفیع آن واقفید.

در ابتدای بهار طبیعت و انتظار آغاز مجدد همدلی و هم افزایی در شرایط سخت فعلی کشور، ضمن آرزوی سلامتی برای هموطنان عزیزمان و خانواده بزرگ دانشگاه شریف فرهنگیان و گرامیداشت تقارن سال جدید با ماه پربرکت رجب المرجب و شعبان المعظم ، متاسفانه شاهد انتشار نامه‌ای برای درخواست ورود در فرایند جذب و تحصیل دانشجویان این دانشگاه ـ با سابقه پرافتخار یکصد ساله ـ در دانشگاه پیام نور بوده‌ایم !!! واین امر به منزله شروع خزانی بر پیکره تازه جان گرفته دانشگاه فرهنگیان می‌باشد.

دفتر بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان و کانون‌های تابعه آن در کشور، ضمن محکوم نمودن این اقدام و در جایگاه حمایت و پاسداری از شأن، قداست و منزلت والای مقام معلم، نکات و مفاد قانونی ذیل را حضورتان یاد آور می شود:

1 – رئیس محترم هیأت امنا؛ در تشریف فرمایی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در سال 1397 به دانشگاه فرهنگیان وسخنان معظم له در آن مراسم باشکوه ملی و همچنین رهنمودهای‌شان در طول سالهای 92 الی 98 ، اهمیت و ضرورت تعلیم و تربیت معلمان آینده این کشور در این دانشگاه را به اثبات می‌رساند. مضافا اعلام آمادگی معظم له برای حل مشکلات پیش روی دانشگاه ، در دیدار فوق الذکر گویای عمق نگاه راهبردی ایشان به امر تعلیم و تربیت دانشجو معلمان و آینده آموزش و پرورش کشور است ، لذا به سادگی نمی‌توان از این اقدام و حمایت راهبردی معظم له عبور کرد و نادیده گرفتن این راهبرد از جانب هرکس یا مجموعه ای خطایی نابخشودنی تلقی می‌گردد و اقدام قانونی را در پی خواهد داشت.

آنچه که یک دانشجو معلم در اینجا فرا می‌گیرد ، با آموزش هایی که در سایر دانشگاه‌ها می آموزند متمایز است؛ با این اوصاف جای سوال است که با چه منطقی امکان دارد نقش مأموریتی این دانشگاه را با سایر مجموعه‌های آموزش عالی به اشتراک گذاشت؟! به حکم عقل و تدبیر باید از ظرفیت‌های غیر قابل استفاده و رها شده در مجموعه‌های دیگر کشور به ظرفیت فعال و پویای دانشگاه فرهنگیان اضافه شود و نه بالعکس . لذا حسب انتظار قانونی ، شایسته است جنابعالی در جلوگیری از این خطای فاحش و خسارت آفرین در تاریخ تعلیم و تربیت کشور، اقدام عاجل و متناسب را به عمل آورید.

2 -لزوم دقت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش – این نقشه مهم استراتژیک نظام تعلیم و تربیت کشور – خصوصا راهکار11 و بندهای تابعی آن 1-11 الی 12-11 و هدف های کلان آن (8،7،4،2،1)مبنی “بر استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان” به عنوان تنها “دانشگاه تخصصی و حرفه‌ای تربیت محور” برای تأمین و تربیت منابع انسانی برای وزارت آموزش و پرورش، و این مأوریت خطیر ، کما فی السابق مستقیما به عهده دانشگاه فرهنگیان با سابقه درخشان یکصد ساله قرار دارد و از این مهم چگونه می‌توان غافل شد؟

3 -رئیس محترم هیأت امنا؛ آیا کسانی که به این کار مبادرت ورزیده اند و یا در تنور آن می دمند حتی یکبار به “سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ابلاغی مقام معظم رهبری “خصوصا ماده 3 ” موضوع بهسازی و اعلای منابع آموزش و پرورش… و بند 1 (ارتقای کیفیت نظام تربیت معلم و افزایش مستمرّ شایستگی‌ها …) و نیز بند 2 ، را ملاحظه کرده‌اند و در صورت مطالعه و اطلاع از آن و ملزم بودن به تبعیت از قوانین ، چرا به آن عمل نمی کنند؟

4 -مجموعه همکاران و اساتید بسیجی دانشگاه فرهنگیان بر این گمانند که پشت این جریان ابتر، ادامه پسمانده‌های جریان 2030 ،دوتابعیتی های جریان سکولار، که به جای حفظ و توسعه عقبه نیروی انسانی مجرب و متعهد برای نظام مقدس ایران اسلامی ، به فکر حافظه پروری و تربیت پیاده نظام انگلیسی و آمریکایی پشت میزهای مدرسه هستند ، قرار گرفته‌اند و یقیناً این خیال خام و اینگونه تحرکات مذبوحانه راه به جایی نخواهد برد و با درایت و بیداری همه دلسوزان نظام تعلیم تربیت، این توطئه شوم نیزخنثی خواهد شد ودرخت پرثمر یکصد ساله تربیت معلم به حیات طیبه خود ادامه خواهد داد ، لذا انتظار داریم باب نگاه هزینه‌ای به دانشگاه فرهنگیان در تمام سطوح تصمیم‌گیر و تصمیم ساز هرچه سریعتر بسته شود و با حذف دروس مجازی غیر ضرور بر روح دیدگاه تربیت محوری آموزش‌ها در این دانشگاه تاکید شود.

در انتها انتظار می‌رود حرمت و احترام این دانشگاه، اساتید، همکاران و دانشجومعلمان آن که با این اقدام نامناسب، خدشه دار شده و شأنیت آن زیر سوال برده شده است، ترمیم شود و دلجویی لازم به واسطه اقدام شایسته صورت پذیرد. همچنین با صدور دستور پیگیری موارد فوق الاشاره نتایج آن را به سمع و نظر رهبر معظم انقلاب،به عنوان دغدغه‌مند ترین شخص جامعه تعلیم و تربیت کشور و نیز سایر دلسوزان نظام تعلیم و تربیت کشور برسانید.

سیدعلی یزدیخواه منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم نیز پس از این ماجرا به وزیر آموزش و پرورش نامه‌ای نوشت؛ در این نامه آمده است: ضمن تبریک ایام خجسته شعبان المعظم و آغاز سال نو قبلاً لازم می‌دانم از زحمات ارزشمند آن جناب در ساماندهی منابع انسانی، مالی و ارتقای بهره‌وری و پیگیری اجرای اسناد بالادستی و همچنین تشکیل شبکه اجتماعی تعاملی شاد و استمرار آموزش در سطح مدارس کشور علی‌رغم تعطیلی ناخواسته این ایام مدارس(شیوع بیماری کرونا و آرزوی شفای عاجل بیماران و ریشه کنی این ویروس منحوس) و سایر خدمات و تلاش ها، تشکر و سپاسگزاری نمایم.

اما بعد: مدتی است در فضای مجازی نامه‌ای حاکی از تشکیل ستاد و برنامه‌ریزی انتقال بخش قابل توجهی از مأموریت دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور منتشر شده و اسباب نگرانی شدید دلسوزان امر تعلیم و تربیت را در پی داشته است لذا تقاضا دارد با عنایت به ملاحظات ذیل، دستور اقدام عاجل و تکذیب این امر از سوی هر دو دانشگاه مورد اشاره، صورت گیرد و تذکر لازم به مبادی ذیربط در رعایت ضوابط و قوانین مربوطه را صادر فرمایید.

۱. دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۰ با اهداف معین و ماموریت‌های ویژه و منطبق بر سند تحول بنیادین در مراجع ذیصلاح به تصویب رسید و با ۹۸ واحد دانشگاهی، یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین دانشگاه‌های کشور می باشد. در اهمیت آن همین بس که یکی از زیر نظام های مهم ششگانه موضوع تأمین منابع انسانی و جایگاه دانشگاه فرهنگیان می‌باشد.

 ۲. حسب سیاست‌های ابلاغی کلان حوزه آموزش و پرورش توسط مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین، دولت موظف به تأمین منابع مالی مورد نیاز آموزش و پرورش می باشد و این امر، با رعایت اولویت بودجه مورد نیاز دستگاه تعلیم و تربیت نسبت به بودجه سایر دستگاه‌ها باید صورت گیرد.

۳. در اساسنامه دانشگاه، هیأت امنایی قدرتمند با حضور ریاست رئیس جمهور پیش‌بینی گردیده است که اگر اتفاق می‌افتاد و قوی تر از گذشته موارد دنبال می‌گردید، بعید بود طمعکاران به فکر سوء‌استفاده از این نهاد مظلوم حاکمیتی می‌افتادند.

۴. ظاهراً عمده‌ترین دلیل ارائه چنین پیشنهادی از سوی دانشگاه پیام نور، کاهش شدید دانشجو و ظرفیت خالی در حوزه دانشگاه پیام نور می باشد که در راستای حل این معضل، این توافق شکل گرفته است، بدون آن که به تبعات دراز مدت آن توجه شود.

۵. عنایت دارید که دانشگاه پیام نور، جز انتخاب‌های آخر داوطلبان کنکور دانشگاه‌های سراسری می‌باشد. دانشگاه فرهنگیان با توجه به جایگاه مناسب آن و تخصصی بودن رسالت آن و وجود هزاران استاد فرهیخته که به راحتی امکان تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را دارند، جزء ظرفیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت می‌باشد و تفاوت فاحشی بین فضای فیزیکی، تجهیزات، کادر علمی و از همه مهمتر، فضای تربیتی و آموزشی این دو وجود دارد.

۶. مقرر است بهترین دانشجویان و بهترین فضا و امکانات برای تربیت نیروی تحول گرا و خلاق و مجرب مورد نیاز آموزش و پرورش اختصاص یابد که با این تفاهم همه آمال و آرزوها بر باد می‌رود.

۷. بهتر است اگر دانشگاه پیام نور، ظرفیت خالی دارد، با تجمیع واحدها و واگذاری ابنیه بلااستفاده خود، آموزش و پرورش را یاری نماید. (هر چند بخش قابل توجهی از واحدها در مکان های استیجاری تشکیل می‌گردد.)

۸. چنانچه آموزش و پرورش در تأمین منابع مالی لازم و اطاله امر تحصیل دانشجومعلمان با توجه به خروج ده ها هزار فرهنگی با بحران مواجه است، سایر روش‌های به مراتب مناسب‌تر برای حل این موضوع قابل طرح است که در صورت صلاحدید تقدیم می شود.

۹. بر مبنای سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، مورخ ۱۰. ۲. ۱۳۹۲ ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که منبعث از اختیارات اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تعیین سیاست های کلی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در بندهای متعدد به ویژه در بند ۱-۳ بر ضرورت ارتقای کیفیت نظام  تربیت معلم و افزایش مستمر شایستگی‌ها و توانمندی‌های علمی، حرفه‌ای و تربیتی فرهنگیان و روزآمد ساختن برنامه های درسی و دانشگاه های تربیت معلم و غیره تأکید دارند؛ لذا تنظیم صورتجلسه واگذاری بخشی از مأموریت دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور، در تضاد آشکار با موارد ذکر شده است.

در پایان: به نظر می‌رسد دانشگاه‌ پیام‌نور عمدتاً به دنبال حل و جلوگیری از انحلال واحدهای مربوطه و در پی جلب مشارکت و اخذ شهریه‌های ثبت‌نام برای اداره امور جاری خود بوده و طرح مطالبی چون رفاه حال دانشجویان، کاهش هزینه خانواده ها، جلوگیری از تردد دانشجویان و …، بهانه‌هایی بیش نیست؛ لذا استدعا دارد با موضع گیری قاطع جناب عالی و تذکر اکید متولیان امر و تشکیل جلسات هیأت امنا، برگ زرین دیگری در کارنامه عملکرد خود از طریق تقویت هر چه بیشتر جایگاه و نقش آفرینی و کارکرد دانشگاه فرهنگیان که منجر به تربیت فرزندان لایق برای این سرزمین و تراز جامعه مهدوی می باشد، کمک موثری به عمل آید.

 بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران پردیس نسیبه نیز خطاب به وزیر آموزش و پرورش که نایب رئیس هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان نیز هست، در نامه‌ای نوشت: با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب مهم ترین نیاز آموزش و پرورش؛ معلم است؛ معلمی که اگر شخصیت خودش ساخته نباشد، نمی‌تواند به متعلم خود، به مخاطب خود چیزی اضافه کند و همه ما می‌دانیم از نظر مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان شخصیت معلمین ساخته می‌شود.

آقای وزیر؛ ما شاهد آن بودیم در مراسم روز دانشجو شما دانشگاه فرهنگیان را جایگاه تربیت معلمان دانستید؛ شما رسالت دانشگاه فرهنگیان را مکررا خطیر دانسته و ذکر کرده‌اید دانشگاه فرهنگیان وظیفه دارد از تمام ظرفیت های علمی و فرهنگی جامعه برای تغذیه با ارزش ترین وجه وجود انسانی و همچنین با ارزش‌ترین جلوه زندگی انسانی استفاده کند.

شما زمانی که منتظر رأی اعتماد نمایندگان ملت بودید، در صحن علنی مجلس اظهار کردید هزینه کردن در آموزش و پرورش،هزینه نیست؛ یک سرمایه گذاری بی نظیر است. سرمایه گذاری که هرچند بازده او طولانی است، اما دیر پای تر است، اصیل‌تر است و قابل اعتناتر است؛ شما در کلامتان ارزش سند تحول را والا دانسته و آن را سند میثاق ملی ما برای ساختن یک انسان مستقل و شرافت مند بر شمردید و حتما می‌دانید این سند چه جایگاهی برای دانشگاه فرهنگیان متصور است.

اما آقای وزیر حال  چگونه شده است که دولت تصمیم می‌گیرد دانشگاه فرهنگیانی  را که حضرت آقا مکررا در رابطه با اهمیتش سخن گفته‌اند و شما نیز آن را رأس دانشگاه های دیگر می‌دانستید برای جلوگیری از انحلال دانشگاه‌های دیگر واگذار کنید و با دستان خود تیشه بر ریشه نظام آموزش و پرورش کشور بزنید؟!  شما معتقد بودید بنیان‌های آموزشی ما آن چنان که باید باشد، نیست حال چه طور قصد دارید دانشجویانی را راهی مدارس و کلاس‌های درس کنید که  فاقد صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی  معلمی هستند.

آیا دانشگاه پیام نور می‌تواند با آموزش از راه دور و اساتید و به  طور کلی سیستم آموزشی و تربیتی خود، معلمی تراز تربیت کند؟ اگر بالمناصفه و با حس دلسوزی نسبت به سرنوشت هزاران دانش‌آموز این مملکت به این پرسش  بنگریم بعید بدانیم پاسخش آری باشد و پیشنهاد می‌کنیم به جای جبران خسارات اقتصادی دانشگاه پیام نور با دانشجومعلمان، زیرساخت‌هایی که به دلیل عدم استقبال دانشجویان، بی استفاده مانده است  را به دانشگاه فرهنگیان واگذار کنید که دانشجویانش از کمبود فضا و تجهیزات رنج می‌برند، دانشگاهی که خیلی از مراکز آن از تغییر سبک کاربری مدارس ، تشکیل شده اند.

از جنابعالی به عنوان معاون نایب رئیس هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان  توقع تلاش‌های بیشتری برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان را داشتیم و داریم و خواهم داشت  اما اکنون نامه‌ای ابلاغ شده  که  حاکی از واگذاری دانشگاه فرهنگیان  به دانشگاه  پیام نور است لذا خواستار مخالفت مجدانه جنابعالی با این واگذاری هستیم.

در بخشی از نامه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته است: تعلیم و تربیت اساسی است که نمی‌توان جایگاه آن را چون سایر سازمان‌های اجتماعی، مدنی و حتی سیاسی قرار داد چرا که اینها خود تحت تأثیر نظام تعلیم و تربیت دچار دگرگونی و تغیر می‌شود و رو به صلاح یا زوال بودنشان نیز متأثر از آن است. بخش عمده شاکله شخصیتی افراد نیز در کارگاه تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد به ویژه تربیت در سنین پایین که قلب، فکر و گاها حتی عقاید کودکان را به شکل دلخواه مربیان و معلمان در آورده و زان پس سخت می‌توان از آموخته‌های پیشین که چنان نقشی بر پهنه سنگ حک شده است رهایی یافت. پس محرز است توجه ویژه به تربیت معلمان نیز نباید نادیده انگاشته شود و نیازمند برنامه ریزی دقیقی است.

پرواضح است که در برنامه ریزی نیز همواره حفظ اصول اعتقادی مکتب و نظام ارزشی، فرهنگی و نگاه بلند مدت و واکاوی کلی باید سرلوحه کار باشد. معلمانی که به پیوست توانایی‌های کثیری که باید واجد آن باشند باید مسلح به توان چگونگی انتقال درست و موارد عدیده ای باشند که نیازمند آموزش در فضای متناسب با مأموریتشان می باشند؛ ماموریت انسان سازی که در تعالیم اسلامی نیز هیچ چیز با آن برابری نمی‌کند و سخن در رابطه با اهمیت و نگاه اصولی به تعلیم و تربیت معلم بسیار است.

اما همانگونه که به کرات شاهد بی‌مهری‌ها و ضربات مهلک به بدنه آموزش و پرورش بوده ایم باید خاطر نشان کنیم که واگذاری امر تربیت معلم یا به دیگر معنی حراج تربیت معلم خیانتی آشکار است و در ایام آتی منتظر عذر تقصیر جنابتان و متنفذان دخیل در امر واگذاری هستیم .

به گزارش فارس، هنوز موضع‌گیری خاصی از سوی وزیر آموزش و پرورش در خصوص دانشگاه فرهنگیان صورت نگرفته است و باید دید که قرار است برای دانشگاه مهم تعلیم و تربیت چه اتفاقی بیفتد.

برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من در با ثبت پویشی با عنوان «تضعیف دانشگاه فرهنگیان با خصوصی سازی» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار