چگونه آمار بیکاری زنان در پاییز امسال کم شد؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

در حالی که برخی گزارشها از کاهش آمار بیکاری زنان در پاییز امسال خبر می دهد، کارشناسان معتقدند به دلیل تداوم کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، بخش اعظمی از زنان شغل خود را از دست داده و به جمعیت بیکار افزوده شده اند.

به گزارش ایسنا، به دنبال شیوع ویروس کرونا بخش اعظمی از مشاغل و کسب وکارها و صنوف خدماتی دچار آسیب شدند و این مساله باعث شد تا به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و رکود و تعطیلی بنگاهها، بیشتر نیروهای کار شاغل در این کسب و کارها با بیکاری نسبی مواجه شوند.

بر اساس گزارش‌ها بیشترین تاثیر کرونا بر بخشهای خدماتی بوده که در کوتاه ترین زمان تحت تاثیر شوک کرونا و تداوم آن قرار گرفت؛ رستوران ها، هتل ها، تالارهای پذیرایی، اغذیه فروشی ها، آرایشگاهها، مهدکودک ها، باشگاههای ورزشی و مراکز اقامتی و گردشگری که در بخش خدمات فعال بودند به تدریج تحت تاثیر کرونا راکد یا تعطیل شدند.

بررسی ها نشان می دهد که زنان بیش از مردان در بخشهای خدمات مشغول فعالیت هستند و همین مساله نیز باعث شده تا در دوران کرونا بیشتر لطمه ببینند.

زنان شاغل در مراکز تهیه غذا، هتل ها، تالاهاری پذیرایی، زنان آرایشگر، زنانی که در سرویس مدارس و مهدکودک ها فعالیت می کردند همگی بخشی از زنانی هستند که به دلیل گسترش کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن آسیب بسیاری را متحمل و بخشی به دلیل محدود شدن بازار کار و تعطیلی محل کار بیکار شدند.

به گفته مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار، در فصل بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود ۷۴۹ هزار نفر از اشتغال زنان کاسته شده و طی بهار تا تابستان امسال نیز حدود ۱۲۰ هزار نفر دیگر از اشتغال زنان کاسته شده که نشان از تاثیر بسیار شیوع بیماری کرونا بر اشتغال زنان بوده است.

ازوجی می گوید: در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ که با شیوع بیماری کرونا همراه بوده حدود ۱۷۱ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده که از این میزان ۶۲ هزار فرصت شغلی به زنان تعلق داشته است.

وی معتقد است که ایجاد ۶۲ هزار فرصت شغلی برای زنان با توجه به ریزش اشتغال زنان بسیار ناچیز است و برای جبران آن لازم است برنامه های اشتغال ویژه برای زنان خصوصا زنان سرپرست خانوار و زنان متعلق به خانوارهای کم درآمد به اجرا درآید.

بخشهای گردشگری و مشاغل خدماتی بخشهای جدی در بحث آسیب پذیری کرونا هستند که حضور زنان در آنها پر رنگ است و پیش بینی می شود که بخش قابل توجهی از اشتغال زنان در این بخشها از بین رفته باشد.در حالی که در پاییز سال گذشته جمعیت زنان بیکار ۹۳۶ هزار نفر با نرخ ۱۷.۳ درصد بوده تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تعداد زنان بیکار در پاییز امسال به ۷۰۰ هزار و ۱۵۳ نفر رسیده و نرخ بیکاری آنها ۱۵.۹ درصد بوده است. درواقع از تعداد زنان در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۳۵ هزار و ۸۴۷ نفر کاسته شده است.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس حوزه کار در گفت وگو با ایسنا درباره کاهش این آمار می گوید: بیشتر کارشناسان از گذشته انتقاداتی را به روش آمارگیری در حوزه اشتغال و بیکاری در خصوص زنان و مردان به مرکز آمار داشته و این ارزیابی ها نتوانسته منتقدان را اقناع کند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که آمارهای وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه بیکاری هم صراحتا اعلام می کنند که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در دوران کرونا بیکار شده و نیازمند دریافت حمایتهای اجتماعی بوده اند. طبعا در این بین بخشی از زنان هم تحت تاثیر کرونا شغل خود را از دست داده اند و با توجه به آنکه زنان بیشتر در بخشهای خدماتی فعالیت می کنند و رعایت پروتکل های بهداشتی در این بخش ضروری بوده می توان نتیجه گرفت که بخش اعظمی از زنان به دلیل آسیب های کرونا شغلشان را از دست داده اند لذا این مساله با گزارش مذکور تناقض دارد.

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: بخشهای گردشگری و مشاغل خدماتی بخشهای جدی در بحث آسیب پذیری کرونا هستند که حضور زنان در آنها پر رنگ است و پیش بینی می شود که بخش قابل توجهی از اشتغال زنان در این بخشها از بین رفته باشد.

حاج اسماعیلی ادامه داد: اینکه نرخ بیکاری زنان در این شرایط کمتر اعلام می شود مورد سوال است و باید دید چرا این اتفاق افتاده است مگر اینکه به دلیل محدودیتهایی که در بحث حفظ سلامتی و رعایت پروتکل های بهداشتی مدنظر بوده بگوییم که مشارکت زنان کاهش یافته است.

وی گفت: این مساله همان اختلاف نظری است که از گذشته با مرکز آمار در خصوص جمعیت فعال و همچنین نحوه ارزیابی از میزان مشارکت افراد مختلف داشتیم، چرا که وقتی جمعیت فعال را کوچک فرض می کنیم به دلیل عدم مشارکت طبیعی است که میزان بیکاری هم کاهش یابد درحالی که معتقدیم این مساله دلایل دیگری دارد؛ نرخ تورم بالا است و سرانه کشور به شدت تنزل یافته است و افراد نمی توانند نیازهای ضروری، رفاهی و آموزشی خود را تامین کنند و سرپرست خانوار نمی تواند با دستمزدی که می گیرد از عهده تمام نیازهای خانواده برآید لذا این مساله با اینکه بگوییم مشارکت در جامعه یا بازار کار کاهش یافته در تناقض است و تاکید داریم که سهم این مولفه ها حتما باید در میزان مشارکت دیده شود.

به گزارش ایسنا، پیش از این معاونت اشتغال وزارت کار اعلام کرده بود که بیشترین میزان آسیب از کرونا را زنان شاغل متحمل شده اند به نحوی که نزدیک به ۷۰ درصد شاغلینی که تحت تاثیر کرونا شغل خود را از دست داده و بیکار شدند، زنان هستند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار