کانون شعر شیعی روزگار ما

دسته ها: اخبار

سنت ادبی ایران زمین در طول تاریخ ادبیات بر خوانش اشعار در انجمن های ادبی و در حضور ناقدان نکته دان و استادان باتجربه تاکید دارد تا عیار کلمات بیشتر سنجیده شود و شاعر هم به کلام و هنر خود، با استفاده از نظرات سازنده اهل فن کمال و استحکام بیشتری بخشد.

استان و شهر مقدس قم به عنوان پایگاه اصلی تفکر شیعی در طول تاریخ ایران اسلامی در پرورش شاعران و ادیبان شیعی و گسترش این تفکر، نقشی اساسی و در خور ایفا کرده است.صفحات بسیاری از تذکره های مهم ادبیات با نام شاعران قمی پر شده و چهره های تابناکی در عرصه ادبیات کهن با پسوند قمی بودن در آسمان ادبیات این سرزمین می درخشد.

در روزگار معاصر هم جلوه و کمال شاعران قم در ادبیات حضوری بایسته و شایسته دارد، شاعرانی که از دل محافل و انجمن های ادبی قم به جامعه ادبی معرفی شده اند و از دیروز تا امروز شعر معاصر، صفحاتی از آثارشان را به خود اختصاص داده است.

بیش از چهار دهه است، عصرهای جمعه منزل شخصی استاد محمدعلی مجاهدی(پروانه)، میعادگاه شاعران پیشکسوت و جوان قمی است؛ انجمنی که نام خود را از شمس الفصحاء محمد محیط قمی گرفته و شاید مهم ترین استوانه و جایگاه شعری معاصر در تربیت و نقد شاعران قم به شمار رود.

بنیان این انجمن به همت استاد مجاهدی و تلاش ایشان تا امروز استوار و پابرجا بوده و جلسات، پویایی و سرزنده خود را حفظ کرده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به فرهنگ و ادبیات جلوه بیشتری یافت و در دستور کار نهادهای فرهنگی نیز قرار گرفت.

در قم نیز به صورت رسمی در سال های آغاز دهه 70، انجمن شعر و قصه قم به همت استاد مجاهدی و چند نفر از شاعران شناخته شده با همکاری اداره ارشاد قم آغاز به فعالیت کرد و تا امروز نیز با وجود بی مهری های اداری و مالی همچنان به کار در حوزه شعر و ادبیات ادامه می دهد.

در حوزه هنری هم بنا به وظیفه سازمانی و شکل گیری آفرینش های ادبی فعالیت ادبی رونقی بیشتر گرفت که شاعر و مدرس ادبیات خوب قمی، سیدمهدی حسینی نقش عمده ای در سازماندهی فعالیت در حوزه هنری به عهده داشت.

جدا از کانال های رسمی، در گوشه و کنار این شهر و استان می توان گعده های آینده دار ادبی و انجمن های مختلف را رصدکرد. به طور مثال انجمن ادبی کوثر در آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) که بیش از یک دهه در زمینه ادبیات آیینی فعالیت می کرد یا جلسات شعری که در کتابفروشی ها، آموزشگاه ها و مراکز دیگر فرهنگی تشکیل می شد.

در کنار این جلسات ذکر این نکته ضروری است که آموزش و پرورش و معاونت پرورشی نیز سهم بسزایی در پرورش شاعران قم داشته است.

ذکر نام شاعران مطرحی که در این سال ها از دل انجمن ها بالیده اند، در حوصله این مجال کوتاه نمی گنجد و به فراخور نوشته بعدتر به بررسی شاعران مطرح خواهیم پرداخت.

در حال حاضر بیش از ده انجمن ادبی در قم با اقبال فراوان و حتی گاه اندک مشغول فعالیت هستند.

هنوز هم انجمن محیط عصرهای جمعه در خیابان صفاییه میزبان شاعران است.

انجمن شعر و قصه استان قم، جلسات هفتگی شعرخوانی را روز های پنجشنبه در خیابان ساحلی برگزار می کند و البته روزهای دیگر هفته نیز کلاس های مختلف و نقد و آموزش ادبیات را در برنامه خود گنجانده است.

انجمن سوره سه شنبه ها در خیابان دور شهر میزبان شاعران جوان است.

در خیابان دور شهر جلسه خوب و ارزنده دیگری هم در ساختمان جهاد دانشگاهی با عنوان شمسه برگزار می شود که مورد استقبال شاعران جوان و دانشجو است.

همچنین روزهای جمعه انجمن اقالیم در موسسه ای به همین نام برگزار می شود.

شنبه ها هم خالی از شعر نیست و انجمن پنجره در بلوار مصلی به همخوانی شعر و کلمه و نقد با حضور شاعران، رنگ و درنگی دیگر می بخشد.

امید که پویایی ادبیات در استان قم در فضای این انجمن ها و پاتوق های ادبی همچنان ادامه داشته باشد و شاعران جوان از تجربیات شاعران نسل های قبل بهره گیرند.

امیر مرزبان / شاعر

اخبار