کاهش طول دوره‌های آموزشی تخصصی در دستور کار وزارت بهداشت

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

کاهش طول دوره‌های آموزشی تخصصی در دستور کار وزارت بهداشت

قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: دانشگاه‌ها باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند و بتوانند بر اساس بازنگری که در پزشکی عمومی انجام شده، در سایر رشته‌ها به خصوص در دوره‌های تخصصی طول دوره‌ها را با حفظ کیفیت، به کوتاه‌ترین زمان ممکن برسانند و مطالب لازم در این دوره‌ها را در حداقل مدت زمان کوتاه بر اساس استانداردهای علمی بین‌المللی تا جایی که امکان دارد آموزش بدهند. این امر در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز قرار دارد و به طور جدی به آن پرداخته خواهد شد.

دکتر حمید اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن اشاره به اینکه دوره‌های مختلف تخصصی، فوق تخصصی و عمومی به طور مرتب مورد بازنگری قرار می‌گیرند، افزود: در بازنگری‌ها چند ملاک و موضوع مورد توجه است، از جمله اینکه ما بتوانیم انتظاراتی را که از دانش آموختگان رشته‌های مختلف داریم، به آن‌ها آموزش دهیم تا بعد از اتمام تحصیلات بتوانند آن خدمات را ارائه بدهند.

وی ادامه داد: در بازنگری رشته‌ها، آموزش بر اساس دستاوردهای علمی جدید دنیا ارائه می‌شود و چون سرعت پیشرفت علم زیاد است، در بازنگری باید علوم و سرفصل‌های جدید به دروس اضافه شود و در این راستا برخی مواقع متخصصانی که بازنگری دروس را برعهده دارند و این موضوعات را بررسی می‌کنند با این حساسیت بازنگری را انجام می‌دهند، زیرا باید همه علوم و مباحث به دانشجویان آموزش داده شود، اما این نگاه طول دوره‌ها را افزایش می‌دهد.

قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به لزوم کاهش طول دوره‌های آموزشی به خصوص دوره‌های تخصصی، گفت: این موضوع همواره مورد تاکید وزیر بهداشت نیز بوده و ما نیز آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. در این راستا باید در عین حال که حداقل‌های لازم را به افراد آموزش می‌دهیم، دوره‌ها را کوتاه‌تر کنیم و برخی مسائل را در دوره‌های مهارتی جداگانه از طول دوره رسمی آموزش دهیم. قطعا در بازنگری رشته‌های مختلف این اتفاق خواهد افتاد و برخی دوره‌ها به حداقل زمان ممکن با حفظ کیفیت لازم خواهد رسید.

اکبری با اشاره به بازنگری دوره پزشکی عمومی گفت: در حال حاضر این امکان وجود دارد که 6 ماه طول این دوره‌ها کوتاه‌تر شود، به شرط اینکه دانشگاه‌ها هم خوب برنامه‌ریزی کنند و ارائه دوره‌های کارآموزی به طور منظم انجام شود که این امکان در حال حاضر فراهم است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار