کاهش نرخ بیکاری روستاییان با تحقق طرح «روستای بدون بیکار»

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

حدود ۱۱۴ روستا در کشور وجود دارد که در طرح «روستای بدون بیکار» موفق به اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری شده است. عزیزی یکی از جوان های روستایی است که در روستای بدون بیکار۱۲۰۰ شغل ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم ،یکی از برنامه های صندوق کارآفرینی امید به عنوان یکی از بانک های عامل پرداخت کننده تسهیلات اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر، اجرای طرح «روستای بدون بیکار» است که طی چند سال اخیر در دستور کار قرار گرفته است.

فرایند توسعه روستای بدون بیکار، چرخه ای متشکل از شناسایی ظرفیت ها و مزیت های رقابتی، ساماندهی کسب و کارهای موجود، تامین مالی، راه اندازی کسب و کارهای خرد و کوچک جدید، تولید محصول و توسعه خدمات بازاریابی و توسعه محصول است که از مرحله شناسایی ظرفیت ها و مزیت های رقابتی روستا آغاز و بر اساس اولویت ها نسبت به ساماندهی کسب و کارها اعم از توسعه خوشه های روستایی، ایجاد یا تقویت زنجیره تولید، فروش و بازاریابی و بازارسازی، شبکه سازی بین فعالان، بهبود ظرفیت های طراحی، راه اندازی واحدهای فرآوری و بسته بندی، استفاده از ظرفیت کسب و کارهای پشتیبان و غیره اقدام می شود.

فریبرز عزیزی، کارآفرین مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید از روستای بدون بیکار زردوئی، جوان کرمانشاهی که دکترای مدیریت دارد و برای حدود 1200نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است.

عزیزی با همت بالا و حمایتهای صندوق کارآفرینی امید توانست تولیدات بومی فراموش شده را دوباره راه اندازی و امید را در دل مردم روستانشین منطقه ارومانات زنده کند. این جوان که دانشجویی دکترای صنعتی، دکترای مهارت کارآفرینی و دکترای افتخاری مهارت آموزی از ژاپن را دارد چه سالی است که در منطقه ارومانات زبانزد عام و خاص است.

عزیزی با اراده قوی برای جلوگیری از مهاجرت جوانان از روستا و حتی مهاجرت معکوس از شهر به روستا گام برداشته و تاکنون 1200 نفر از اهالی خطه کرمانشاه را صاحب شغل کرده است. این جوان روستایی علاوه بر کارآفرینی چندین اختراع داشته و در کنار اشتغالزایی در روستاهای اطراف پاوه به برگزاری مراسم سنتی و ایجاد کارگاه‌های مختلف تولید صنایع دستی و کارگاه‌های پختن آن اقدام کرده است؛ که همگی در خدمت بالا گرفتن کیفیت زندگی مردم این منطقه قرار گرفته است.

اختراع دستگاه پخت نان ساجی و راه اندازی 10 کارگاه پخت نان با حمایت صندوق کارآفرینی امید در شهرهای مختلف و ایجاد اشتغال برای 150 نفر از زنان روستایی تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های این دانشجوی مقطع دکترای مدیریت صنعتی است.

عزیزی در خصوص حمایت‌های صندوق می‌گوید: در مدتی که شروع به فعالیت کرده‌ام تا کنون 159 اختراع و ابداع کردند و تعدادی از آنها را نیز به ثبت رسانده ام. تاکنون 300میلیون تومان برای راه اندازی کارگاه تولیدی از صندوق کارآفرینی امید وام گرفتم. مردم روستا حدود 600 میلیون وام گرفتند.

وی افزود: از بچگی کارگری کرده ام و دستان پینه بستن نشان از کودکی سخت و کارگری در منطقه عسلویه دارد. بعد از آنکه با سختی درس خواندم. در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه اراک پذیرفته شدم و تحصیلاتم را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم با توجه به اختراعات بسیاری که به ثبت رساندم هم اکنون بدون کنکور در مقطع دکترای مدیریت صنعتی در دانشگاه کرمانشاه مشغول به تحصیل هستم.

وی گفت: برای ساخت دستگاه پخت نان ساجی مدت‌ها تلاش کردم تا آن را به ثبت رساندم برای ساخت دستگاه اولیه حدود 75 میلیون تومان هزینه کردم اما به دلیل نشت گاز کار نکرد. ساخت این دستگاه همراه با آزمون و خطا بود و من برای این خطا حاضر بودم، مبلغ سنگینی را پرداخت کنم تا بتوانم راه درست را پیدا کنم.
خوشبختانه موفق شدم دستگاه پخت نان را بدون عیب و نقص بسازم و هزینه آن را به کمتر از 110میلیون تومان کاهش دادم. این دستگاه به شکل دورانی کار می‌کند به شکل شش پر و هشت پر کار می‌کند و آلیاژ آن از ساج است که به‌شکل غیرمستقیم گرما را منتقل می‌کند و هر دقیقه 10قرص نان می‌پزد و کارگران نیز کمتر خسته می شوند از دستگاه پخت نان ساجی می‌توان برای انواع نان ها استفاده کرد.

با این روش علاوه بر زنده کردن نان محلی آن را به شهرهای اطراف صادر کردیم با 15 میلیون تومان وام از صندوق کارآفرینی امید در اختیارم قرار دادن کارگاه پخت نان ساجی را به کمک این دستگاه راه اندازی کردم و پس از آن این کارگاه را در استان های مختلف فارس، سیستان و بلوچستان ،کهکیلویه و بویر احمد، گیلان، ایلام ،کردستان، کرمانشاه راه اندازی کردم و برای هر کارگاه نیز 20 میلیون تومان وام گرفتم. پخت نان ساجی و اشتغالزایی برای 150 نفر از اهالی روستا نخستین گامی بود که انجام دادم.

یک تجربه بود تا هنر و صنایع دستی فراموش شده دیگر این روستا را نیز زنده کنم راه اندازی کارگاه گیوه بافی و تولید وسیله بازی به نام کوردینه از دیگر کارهایی بود که باعث شد تا لبخند در صورت خسته مردان زحمتکش این روستا بنشیند.

از دیگر فعالیت ما بافت گیوه است با ثبت مدلهای مختلف گیره و استفاده از زیره طبی و جدید در همه آنها استقبال قابل توجهی از آن شد به طوری که هم اکنون این گیوه ها را به کشورهای عراق و کویت و چین صادر می‌کنیم و در ایام نوروز نیز مسافرانی که به روستای ما یا شهر کرمانشاه می‌آید. این گیوه ها را برای سوغات میخرند و نکته جالب توجه اینکه در ایام نوروز توانستیم در سیاه چادر هایی که برای عرضه محصولات و تولیدات روستایی در ورودی شهر پاوه و روانسر و روستابرپا کرده بودیم که تعداد زیادی از این گروه‌ها را در مجموع ارزش 35 میلیون تومان به مسافران نوروزی بفروشیم.

وی درباره ارزآوری از بازارهای خارجی می‌گوید: در نمایشگاه جهانی اسپانیا ژاپن فرانسه چین شرکت کرده ام. بسیاری از حضور در نمایشگاه‌های مختلف می ترسند. پردرآمدترین نمایشگاه هم نمایشگاه چین است در چین 28بار برگزار می‌شود و در تمام این نمایشگاه حضور داریم و توانستیم صنایع دستی را به صورت قابل استفاده برای مردم به بازار عرضه کنیم به صورت میانگین خرج در رفته در هر نمایشگاه بیش از 35 میلیون تومان برای ما سود باقی می‌ماند.

بحران بیکاری و اشتغال , نرخ بیکاری ایران ,

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار