کدام موارد در شیوه نامه جذب معلم اصلاح شد؟/استخدام مساوی معلم زن و مرد

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

کدام موارد در شیوه نامه جذب معلم اصلاح شد؟/استخدام مساوی معلم زن و مرد

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اصلاح شیوه‌نامه جذب معلم گفت: جذب نیروی زن و مرد در آموزش‌وپرورش به صورت مساوی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی، اسفندیار چهاربند در رابطه با شیوه نامه جدید جذب معلم اظهارکرد: در سال‌های اخیر انتظارات از شغل معلمی افزایش یافته و این مسئله استانداردها را تحت تاثیر قرار داده است. استانداردها در برخی زمینه‌ها از جمله توانایی ذهنی و قابلیت‌های جسمی بسیار متفاوت شده است.

وی افزود: معلم ستون اصلی در سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش است و او باید راهکارهای سند را اجرا کند در حقیقت مطالبات سند مانند باری است که بر روی ستون معلم گذاشته می‌شود در این شرایط نیاز به تقویت معلم داریم چرا که با استانداردهای فعلی ستون معلم نمی‌تواند در برابر بار سند تحول دوام بیاورد.

* متناسب با پیشرفت‌ علم و فناوری به معلمان با استاندارد جدید نیاز داریم

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: معلمی که استخدام می‌کنیم باید 30 سال در خدمت آموزش و پرورش باشد و سرعت تحولات در حوزه قابلیت‌های اجتماعی، برقراری ارتباط و توانایی ذهنی بسیار بالاست و با پیشرفت فضای مجازی، نیاز به معلمان با استانداردهای جدید داریم.

* اصلاح قد و نمره دید در شیوه نامه جذب معلم

چهاربند ادامه داد: تیمی متخصص از روان شناسان، متخصصان علوم تربیتی و پزشکی، استانداردهای جدید شغل معلمی را تدوین کردند که سال گذشته برای اولین بار اجرا شد و بعد از ارزیابی اجرای سال گذشته، دو مورد از شیوه‌نامه جذب معلم را اصلاح کردیم که مهمترین آن قد بود؛ در شیوه نامه سال گذشته قد برای آقایان 165 و خانم‌ها 155 تعریف شده بود اما بعد از اجرا به این نتیجه رسیدیم به دلیل تنوع اقوام مختلف و تفاوت میان متوسط قد در میان اقوام نمی‌توان عدد ثابتی را برای قد اعلام کرد چرا که قد افراد جزو عواملی است که آنها در آن نقشی نداشته‌اند و فضلیت اکتسابی محسوب نمی‌شود که به دلیل آن فرد را محروم کنیم بنابراین عددی برای قد وجود ندارد و آن را به کمیته پزشکی استان‌ها سپردیم تا متناسب با موقعیت جغرافیایی و متوسط قد تصمیم‌گیری کنند.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته برخی افراد به دلیل دو سانتی متر قد از استخدام محروم می‌شدند که این مسئله تبعیض است؛ مورد دیگری که در شیوه نامه جذب معلم اصلاح شد نمره چشم افراد است، تا سال‌های گذشته اگر بینایی از حدی کمتر بود فرد از استخدام محروم می‌شد و به دلیل اعتراضات به این نتیجه رسیدیم اگر بینایی با عینک قابل حل باشد مانعی برای استخدام محسوب نمی‌شود برهمین اساس عدد مدنظر را با عینک در نظر گرفتیم.

* اصلاح شاخص توده بدنی در جذب معلم

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اعتراض‌ها به شاخص توده بدنی در شیوه نامه جذب معلم مطرح کرد:‌ با بررسی اعتراضات به این نتیجه رسیدیم در برخی مناطق کشور به دلیل نوع تغذیه و ژنتیک شاخص توده بدنی بالاست بنابراین تشخیص استاندارد توده بدنی را بر عهده کمیته پزشکی استان‌ها گذاشتیم تا این موضوع عاملی برای محرومیت غیرمنصفانه داوطلبان از استخدام نباشد.

* تغییر شاخص لهجه

چهاربند با اشاره به مسئله لهجه در استخدام معلمان گفت: در زبان شناسی سه عبارت تخصصی گونه، گویش و لهجه را داریم، افزود: در یک زبان ممکن است به چند گونه صحبت کنیم. در بحث گویش ممکن است در یک زبان گویش‌های مختلف وجود داشته باشد که تلفظ و حتی دستور زبانشان متفاوت است و در یک زبان ممکن است لهجه‌های متفاوتی داشته باشیم مثلا فارسی چنیدن لهجه دارد فارسی به لهجه یزدی، تهرانی یا اصفهانی.

وی ادامه داد: در کشور ما 102 لهجه شناخته شده وجود دارد که بخشی از هویت ملی است.آن چیزی که از لهجه مورد نظر ما در مقوله استانداردهای معلمی است، تلفظ صحیح مخارج آوایی است به عنوان مثال اگر می خواهیم به یک فرد کردی آموزش دهیم، باید حروف را به درستی تلفظ کنیم. در سنین کودکی تارهای آوایی برای تلفظ صحیح حروف آماده می شوند و اگر هدف ما آموزش زبان معیار فارسی باشد که لهجه‌های قالب در آن وجود ندارد باید به تلفظ صحیح توجه داشته باشیم بنابراین یکی از اصلاحات در شیوه نامه جذب معلم برای ایجاد فهم مشترک از لهجه تغییر آن به عبارت تخصصی تلفظ صحیح مخارج آوایی حروف بود که می‌تواند در هر زبانی مصداق داشته باشد.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه دو شیوه برای جذب معلم داریم، گفت: روش نخست از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند و در قالب متعهدین خدمت به آموزش‌وپرورش تعهد داده و از همان ابتدا استخدام می‌شوند. روش دوم جذب معلم از میان فارغ التحصیلان دوره کارشناسی و بالاتر است که باید یک سال دوره مهارت معلمی را طی کنند.

وی ادامه داد: در کنکور سراسری امسال، 160 هزار نفر داوطلب شغل معلمی شدند اما مجوز استخدام ما 10 هزار و 200نفر است بنابراین هر فردی که احراز صلاحیت علمی، سلامت جسمی، روحی و روانی می‌شود براساس امتیاز کسب شده جذب خواهد شد.

* سوء برداشت از بیماری‌های ممنوعه و بیماری‌های بلامانع برای استخدام

چهاربند بیان کرد: آنچه موجب اعتراض به شیوه نامه جذب معلم شده، بحث مربوط به سلامت جسمی است. در صفحه 34 شیوه نامه فهرست بیماری‌هایی که داشتن آنها موجب ممنوعیت استخدام است، ذکر شده اما وقتی به متن مراجعه می‌کنیم به عنوان مثال در صفحه 41 چندین عبارت با عنوان «بلامانع برای استخدام»‌ را مشاهده می‌کنیم در حقیقت در هم تنیدگی بین بیماری‌های ممنوعیت‌دار و مواردی که بلامانع است، باعث ایجاد سوء برداشت شده است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: در ویرایش جدید ضمن اصلاح لهجه، لیست بیماری‌هایی ممنوعه و بلامانع را تفکیک کردیم. این شیوه نامه برای افرادی که داوطلب استخدام در آموزش‌وپرورش هستند اجرا می‌شود و شاغلان را شامل نمی‌شود.

وی گفت: از روز گذشته مصاحبه‌های استخدامی شروع شده و تیم‌های پزشکی معاینات را انجام می‌دهند، این فهرست سال گذشته اجرا شد و در سه مورد قد، بینایی و توده بدنی شاهد اعتراض بودیم که اصلاح شد و در سایر موارد مشکلاتی نخواهیم داشت.

چهاربند در پایان عنوان کرد: جذب معلمان به صورت 50 درصد زن و 50 درصد مرد است چرا که در دوره ابتدایی بیشتر از همکاران خانم استفاده می‌کنیم و از سال 98 به بعد تعداد بازنشستگان خانم بیشتر خواهد بود.

اخبار آموزش و پرورش اخبار