کمبود بیش از ۱۰۰۰ معلم در دزفول/ رقابت ۳۳۰۰ داوطلب کنکور

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

مدیر آموزش و پرورش دزفول گفت: این اداره در سال تحصیلی جدید با کمبود بیش از یک هزار معلم مواجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا محمدی خباز پیش از ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن کنفرانس اداره آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به کمبود بیش از یک هزار معلم در دزفول، اظهار کرد: سال تحصیلی گذشته با کمبود ۷۰۰ معلم مواجه بودیم و امسال نیز ۷۰۰ معلم بازنشسته می‌شوند که در این راستا آموزش و پرورش استان اطمینان داده که بخش زیادی از این کمبود معلم از طریق به‌کارگیری معلمان حق التدریسی و استفاده از ظرفیت بازنشستگان برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه استخدام معلم جدید مطابق با دستورالعمل وزارت در اختیار این اداره نیست، افزود: امسال از طریق ماده ۲۸ تعداد ۹۰ معلم در اختیار ما قرار خواهد گرفت و حدود ۱۵ فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان نیز خواهیم داشت که این تعداد معلم در مقابل کمبودی که وجود دارد، بسیار ناچیز است.

مدیر آموزش و پرورش دزفول با اشاره به پیگیری این اداره برای انتقال معلمان بومی که در سایر شهرستان‌ها در حال خدمت هستند، گفت: پس از اعلام این موضوع ۱۳۸ نفر از معلمان بومی که در سایر شهرستان‌ها مشغول به خدمت هستند، تقاضای انتقال به دزفول داشتند اما تعداد زیادی از این متقاضیان یا فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند و حق تقاضا ندارند و یا میزان سال‌های تعهد آنها که بین ۵ تا ۱۰ سال است به پایان نرسیده است.

محمدی خباز تصریح کرد: ۹۰ نفر از این تعداد متقاضی نیز مربوط به بخش سردشت هستند که اگر این نیروها به شهر منتقل شوند، سردشت با کمبود مواجه می‌شود که منطقی نیست؛ نیروهای متقاضی و بومی در حال خدمت در سایر شهرستان‌ها نیز عمدتاً کم‌سابقه هستند اما با همکاری نماینده شهرستان در مجلس و فرماندار پیگیر انتقال آنها به دزفول هستیم و اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این راستا قول مساعدت و همکاری داده است.

ساماندهی کروکی مدارس

وی، ساماندهی کروکی مدارس را یک چالش بزرگ و اولویت مهم اداره آموزش و پرورش دزفول بیان کرد و افزود: در سال‌های گذشته ورود بیش از حد دانش آموزان به برخی مدارس موجب پر شدن ظرفیت آن مدرسه و در مقابل خالی ماندن ظرفیت برخی مدارس دیگر می‌شد که برخی خانواده‌ها با تنظیم سندهای سوری کروکی فرزندشان را در مدارس دلخواه ثبت‌نام می‌کردند؛ بنابراین به همین دلیل آمار ورود دانش آموزان مناطق روستایی و برخی مناطق پایین شهر به مدارس بالای شهر بسیار زیاد بود تا جایی که دو هزار و۵۰۰ سرویس مدارس در دزفول وجود داشت و مشکلات آموزشی و اجتماعی متعددی به وجود آمده بود.

مدیر آموزش و پرورش دزفول اضافه کرد: بر آن شدیم تا با تدوین یک برنامه اصولی اعتمادسازی ایجاد شود تا دانش آموزان در منطقه محل سکونت خود به تحصیل بپردازند که در این راستا از دی‌ماه سال گذشته ساماندهی کروکی مدارس توسط اداره آغاز شد و اکنون کروکی دقیق تمام ۴۰۰ مدرسه دزفول بر اساس کد پستی، آدرس پیش‌دبستانی و همکاری مرکز بهداشت تنظیم و مشخص شده است.

محمدی خباز، اهداف این طرح را کیفیت‌بخشی به مدارس – اجرای عدالت آموزشی و نزدیک بودن دانش آموزان به مدارس خود در هر سه مقطع برشمرد و گفت: برای اجرای هرچه بهتر این طرح و در راستای عدالت آموزشی ابتدا معلمان مدارس روستایی مشخص شدند به طوری که در شهریور سال گذشته هیچ مدرسه روستایی با کمبود معلم مواجه نبود.

وی خواستار همکاری خانواده‌های دانش آموزان در راستای اجرای طرح کروکی مدارس شد و افزود: هرچند این امر موجب اعتراض تعدادی از خانواده‌ها و دانش آموزان شده اما قطعاً گام بسیار مهمی در راستای افزایش کیفیت آموزشی و کاهش هزینه‌های تحصیل است.

رقابت ۳۳۰۰ داوطلب کنکور در دزفول

محمدی خباز در ادامه با بیان اینکه آزمون کنکور سراسری ۱۴۰۰ از امروز چهارشنبه با رقابت سه هزار و ۳۰۰ داوطلب در ۲۹ حوزه امتحانی وابسته به آموزش و پرورش دزفول آغاز شد، اضافه کرد: کنکور سراسری ۱۴۰۰ امروز با برگزاری آزمون گروه هنر آغاز شد. روز پنجشنبه آزمون گروه‌های علوم انسانی و ریاضی فیزیک، روز جمعه آزمون گروه علوم تجربی و روز شنبه ۱۲ تیرماه نیز آزمون زبان‌های خارجه برگزار خواهد شد.

وی گفت: آموزش و پرورش دزفول با به‌کارگیری تمام ظرفیت خود در راستای رعایت حداکثری پارامترهای آزمون از جمله رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی گام بر می‌دارد و به منظور کاهش سطح اضطراب دانش آموزان و خانواده‌های آنان در این راه از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد.

مدیر آموزش و پرورش دزفول همچنین به همکاری ۲۰ نفر از مراقبان سلامت در برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۰ اشاره و بیان کرد: ۱۸ نفر از مراقبان سلامت آموزش و پرورش و دو نفر از بهداشت، مسئولیت حسن اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی را در حوزه‌های آزمون بر عهده دارند.

محمدی خباز همچنین افزود: در آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم چه در سال گذشته و چه امسال با نظارت مراقبان سلامت شاهد رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی از سوی عوامل اجرایی و داوطلبان بودیم و به طور کلی تمهیدات لازم برای حضور بدون استرس دانش آموزان در حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها اندیشیده شده و آموزش و پرورش با همکاری عوامل اجرایی حوزه‌ها تمام توان خود را در این راستا به کار خواهد گرفت.

وی با اشاره به کسب رتبه پنجم کشوری آموزش و پرورش دزفول در زمینه کیفیت بالای برگزاری آزمون‌های سازمان سنجش تصریح کرد: این رتبه بر اساس رصد و بازدیدهای متعدد بازرسان وزارتخانه و سازمان سنجش به دست آمده است که نشانه عزم جدی آموزش و پرورش دزفول و همکاری ارزشمند همه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی شهرستان است.

کمبود ۷۰ تا ۸۰ مدرسه در دزفول

مدیر آموزش و پرورش دزفول با اشاره به کمبود ۷۰ تا ۸۰ مدرسه در دزفول از افتتاح ۱۰ مدرسه برای سال تحصیلی جدید و کلنگ زنی ۵ فضای آموزشی دیگر خبر داد و افزود: از آنجایی که برخی مناطق فاقد فضای آموزشی برای برخی مقاطع هستند، سیاست ما این است که با مدارس جدید این مشکل برطرف شود.

محمدی خباز عنوان کرد: امسال در یک اقدام ارزشمند کتاب‌های پایه دوازدهم برای چهار هزار دانش آموز این شهرستان توسط دبیرهای مجرب گروه‌های آموزشی خلاصه‌نویسی شد؛ همچنین در این راستا ۲۰۰ جلسه با عنوان کلاس فوق‌العاده توسط معلمان با تجربه شهرستان و به منظور تهیه کلیپ‌های آموزشی اختصاصی برگزار شد.

مدیر آموزش و پرورش دزفول افزود: همچنین یک کانال در فضای شاد با مجوز وزارتخانه تشکیل و تمام دانش آموزان پایه دوازدهم در این کانال عضو شدند، سپس هر روز کلیپ‌های حاوی آموزش مطالب خلاصه شده دروس اصلی در این کانال‌ها بارگذاری شد که این اقدام بزرگ به دلیل کیفیت و پشتیبانی بالای کار با استقبال زیادی مواجه شد.

وی گفت: در حال حاضر برخی کافی‌نت‌ها ثبت‌نام از طریق سامانه پاوا را انجام می‌دهند اما این امر به معنای ثبت‌نام قطعی نیست زیرا ثبت‌نام زمانی قطعی است که مدارک به مدارس تحویل داده شود و مدیر و ستاد آن مدرسه مدارک و کروکی دانش آموز را تأیید کنند؛ بنابراین این‌گونه نیست که دانش آموزان پس از ورود به سامانه و انتخاب مدارس دلخواه بی‌توجه به کروکی و سایر ضوابط تصور کنند که ثبت‌نام خود را به درستی تکمیل کرده‌اند.

محمدی خباز با بیان اینکه مراحل تکمیل ثبت‌نام توسط مدارس اطلاع‌رسانی می‌شود، افزود: ثبت‌نام میان‌پایه توسط مدرسه انجام می‌شود و نیازی به حضور والدین و دانش آموز نیست؛ همچنین برای مقاطع متوسطه اول و دوم نیز تا پس از ارسال اطلاعات امتحانات و صدور برگه هدایت تحصیلی هیچ‌گونه ثبت نامی امکان‌پذیر نیست.

وی یادآور شد: خانواده دانش آموزان مقطع ابتدایی برای اعلام هرگونه اعتراض و پیگیری می‌توانند روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۸ تا ۲۰ به دبستان تبارکی واقع در خیابان حافظ نبش خیابان سعیدی مراجعه کنند؛ بنابراین نیازی به مراجعه آنها به اداره نیست و ستاد ثبت‌نام مقاطع متوسطه اول و دوم نیز پس از آغاز فرایند ثبت‌نام اعلام خواهد شد.

مدیر آموزش و پرورش دزفول، تعداد دانش آموزان ورودی دزفول را در سال تحصیلی جدید ۲۰ هزار نفر برشمرد و گفت: هشت هزار نفر از این تعداد ورودی مقطع ابتدایی، ۶ هزار دانش آموز ورودی مقطع متوسطه اول و حدود ۶ هزار نفر نیز ورودی متوسطه دوم هستند.

محمدی خباز با اشاره به تحصیل ۸۰ هزار دانش آموز در دزفول عنوان کرد: پنج هزار معلم در حدود ۴۰۰ فضای آموزشی به امر تعلیم و تربیت در دزفول می‌پردازند؛ آموزش و پرورش دزفول یک اداره بزرگ با وسعت کاری گسترده است و جمعیت دانش آموزی آن به اندازه برخی استان‌های همجوار است.

وی با قدردانی از زحمات اصحاب رسانه، خواستار افزایش تعامل و هماهنگی خبرنگاران با این اداره در راستای انتشار اخبار صحیح و جلوگیری از انتشار هرگونه خبر تشنج‌آمیز و نادرست شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار