کمبود ۱۳۰ هزار مربی پرورشی و مشاوره در کشور

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: در زمان حاضر با کمبود ۱۳۰ هزار مربی پرورشی و مشاوره در کشور روبرو هستیم.
به گزارش مهر، مسعود شکوهی در همایش دو روزه علمی و آموزشی کشوری دست‌اندرکاران حوزه بهداشت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بوشهر اظهار داشت: افسردگی، اضطراب و روان رنجوری، رفتارهای پرخطری از جمله خشم را که زیربنای اعتیاد، خودکشی و فرار از منزل و مدرسه است را به دنبال دارد و درصدی از این آسیب‌ها در مدرسه‌ها وجود دارد.
وی تصریح کرد: طرح نظام مراقبتی اجتماعی دانش‌آموزی (نماد) طرحی پیشگیرانه، رشد مدار ارتقایی و مراقبتی است که به صورت ائتلافی با مشارکت بخش‌های مختلف باهدف غربال‌گری، شناسایی، ارجاع، درمان و مددکاری اجرا می‌شود.
میز نماد در ۷۵۰ مرکز مشاوره راه‌اندازی شده است
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی میز نماد در ۷۵۰ مرکز مشاوره خبر داد و گفت: در زمینه تخصیص اعتبار برای طرح نماد مشکلاتی وجود دارد، طرح نماد باید در یک بازه زمانی پنج‌ساله در پوشش ۱۰۰ درصدی اجرا شود.
وی با بیان اینکه طرح نماد در همه منطقه‌های آموزشی برخوردار و غیر برخوردار و متناسب با آسیب‌های اجتماعی اجرا می‌شود گفت: تلاش وزارت آموزش و پرورش این است که فارغ از موقعیت مناطق، مناطق کم برخوردار به صورت ویژه دیده شدند و این طرح با قوت اجرا شود.
شکوهی تأکید کرد: بر اساس ضریب محرومیت منطقه‌ها، تعداد دانش‌آموز و ضریب آسیب اجتماعی که از سیستم پایش می‌شود میزان تخصیص اعتبارات طرح متفاوت است.
وی گفت: مدرسه بازتابی از جامعه است و خیلی فضای ایزوله‌ای نیست با این تفاوت که به لحاظ فضای فرهنگی و اجتماعی ممکن است کنترل بهتری در این فضا صورت گیرد و تلاش می‌شود آسیب‌ها مدیریت شود.
شکوهی افزود: درگذشته یک‌رشته با عنوان راهنمایی مشاوران با ۲ گرایش مشاوره تحصیلی و تربیتی و مربی امور تربیتی وجود داشت که مشکلاتی به وجود می‌آمد و با بررسی در کمیسیون تخصصی قرار شد دو رشته جدا از هم با عنوان مربی امور تربیتی و مشاور راه‌اندازی شود.
وی ادامه داد: بر همین اساس امسال برای برطرف کردن مشکل کمبود نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان در هر یک از این رشته‌ها هزار مربی امور پرورشی و مشاوره جذب‌شده است.
با وضعیت مطلوب فاصله‌داریم
شکوهی اضافه کرد: هرچند با وضعیت مطلوب فاصله‌داریم اما تلاش شده در قالب طرحی که برای سازمان امور اداری و استخدامی کشور آماده‌شده در یک بازه زمانی پنج‌ساله بتوانیم نیروی حوزه پرورشی را تأمین کنیم.
امسال با مشکل جدی در بحث اعتبار روبرو هستیم
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اعتبار در نظر گرفته‌شده با تخصیص و نقدینگی متفاوت است اگرچه کمک‌های خوبی شده اما امسال با مشکل جدی در بحث اعتبار روبرو هستیم.

اخبار آموزش و پرورش اخبار