کمبود ۳۰ هزار معلم در آموزش و پرورش با استقرار پایه دوازدهم

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

کمبود ۳۰ هزار معلم در آموزش و پرورش با استقرار پایه دوازدهم

معاون آموزش متوسطه با اشاره به چالش‌های استقرار پایه دوازدهم از رایزنی‌هایی برای این حل این مشکلات خبر داد.
به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه در نشست فصلی روسای شورای موسسان مدارس و مراکز غیر دولتی کشور اظهار کرد : استقرار ساختار ۳-۳-۶ مساله مهمی است که به تدریج در نظام آموزشی شکل گرفته و اکنون که در حال برنامه ریزی برای استقرار پایه دوازدهم هستیم از حساسیت خاصی برخوردار است و حذف پیش دانشگاهی را داریم.

زرافشان افزود: سال آینده گرچه پیش دانشگاهی حذف می‌شود اما در پایه دوازدهم حدود ۹۰۰هزار دانش آموز داریم، در حالی که پیش از این، تعداد این پایه ۴۳۰هزار نفر بوده که این امر نشان از افزایش ۲برابری جمعیت دانش‌آموزی است، همچنین پایه دوازدهم زمان آموزشی ۳۵ساعته دارد که نسبت به پایه های دیگر افزایش حدود ۵۰درصدی دارد.

کمبود ۳۰ هزار نیرو برای پایه دوازدهم
وی بیان کرد: در مجموع تغییرات برای سال آینده اگر همه معلمان پیش دانشگاهی به پایه دوازدهم بیایند، ۱۵هزار نیرو تامین شده اما به ۳۰هزار معلم نیاز داریم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: جمعیت دانش آموزی در پایه سوم متوسطه دوم در امتحانات نهایی ۵۵۰هزار دانش آموز بوده، در حالی که در پیش دانشگاهی ۴۳۰هزار دانش آموز داشتیم که از سال آینده با استقرار پایه دوازدهم ۱۲۰هزار دانش آموز به شاخه نظری اضافه می‌شود، البته ۳۰۰تا ۳۵۰هزار دانش آموز رشته های مهارتی هم به پایه دوازدهم افزوده خواهد شد که نیازمند نیروی انسانی هستند.

زرافشان تصریح کرد: در سال آینده بخشی از این افزایش ظرفیت، باید از طریق هنرستان های غیردولتی تامین شود، چرا که امسال هم در بحث هدایت تحصیلی تقریبا ۳۸درصد پوشش تحصیلی در شاخه مهارتی هستند که برای این تعداد هم باید شرایط تحصیلی فراهم شود.

لزوم همیاری مدارس غیردولتی
معاون آموزش متوسطه گفت: بنا بر پیش بینی های آموزش و پرورش و افزایش جمعیت دانش آموزی، نیاز به نیروی انسانی افزایش می یابد؛ در حالی که جمعی از همکاران ما در آستانه بازنشستگی هستند و بر این اساس ۳۰هزار نیرو در پایه دوازدهم نیاز بوده؛ همچنین چهل و پنج هزار بازنشسته خواهیم داشت که در مجموع در سال تحصیلی ۹۷باید تامین ۷۵هزار نیرو را داشته باشیم؛ بنابراین همیاری مدارس غیردولتی را می‌طلبد.

تداخل امتحانات نهایی و کنکور
زرافشان با بیان اینکه پایه دوازدهم از جهت مسائل آموزشی و تربیتی مهم است، گفت: در این پایه دانش آموزان هم کنکور دارند و هم امتحانات نهایی را در پیش دارند در حالی که دوره پیش دانشگاهی دوره ای برای آماده سازی کنکور است.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ با این پدیده مواجه هستیم که خردادماه امتحانات نهایی و تیرماه کنکور برگزار می شود که البته جلسات متعددی برگزار کرده و سناریوهای مختلفی از جمله تغییر زمان امتحانات را در نظر داریم، البته برای تغییر تقویم زمانی برگزاری امتحانات مجلس مانع است چرا که طبق قانون برگزاری امتحانات باید در خردادماه انجام شود.

تلاش برای تغییر زمان کنکور
معاون آموزش متوسطه از احتمال کاهش دروس نهایی در پایه دوازدهم خبر داد و بیان کرد: نکته بعدی در مورد ساماندهی پایه دوازدهم مورد توجه بوده و از شورای پذیرش دانشجو وقت گرفتیم تا کنکور به دهه سوم تیرماه منتقل شود که از ۲۰خرداد تا ۲۰تیرماه فرصتی برای دانش آموزان و آمادگی برای کنکور وجود داشته باشد، چرا که مساله سوابق تحصیلی در سال ۹۸تاثیر قطعی خواهد داشت اما این مساله در سال ۹۷ فقط محدود به تاثیر مثبت است.

زرافشان یادآور شد: بنابر قانون شورای پذیرش دانشجو سابقه تحصیلی دانش آموزان در برخی از دروس سه ساله باید باشد و چهار درس نهایی در یازدهم داشته باشیم؛ تلاش داریم امتحانات نهایی در پایه دوازدهم برگزار شود، همان سهم ۳۰درصدی را داشته باشیم البته در شورای پذیرش باید پیشنهادات پذیرفته شود و مقرر شده تا پایان دی ماه جلسه شورای پذیرش به ریاست وزیر علوم و با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان مربوطه برگزار شود.

اخبار آموزش و پرورش اخبار