کنکور کارشناسی ارشد از سال آینده با تغییرات ویژه برگزار می‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس سازمان سنجش گفت: کنکور کارشناسی ارشد از سال آینده در یک روز و با تغییرات ویژه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ گفت: امروز شلوغ ترین روز آزمون کارشناسی ارشد است و بیش از ۲۴۲ هزار نفر در آزمون شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند به خوبی برگزار شد و هیچ مورد تخلفی گزارش نشد.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: با تدابیری که اندیشیده شده آزمون‌های کشوری روز به روز به سمت استاندارد بهتر و بیشتر پیش می‌رود.

وی از تغییرات در آزمون کارشناسی ارشد سال آینده خبر داد و گفت: به سمت تجمیع آزمون‌ها پیش می‌رویم و آزمون کارشناسی ارشد سال آینده در اسفندماه تنها در یک روز برگزار می‌شود.

پورعباس اظهار داشت: تغییر عمده در شیوه برگزاری است که در یک روز برگزار می‌شود. همچنین تعداد سوالات کاهش می‌یابد به این ترتیب زمان برگزاری آزمون کم می‌شود. اکنون در برخی کد رشته‌ها زمان آزمون ۴ ساعت و نیم است که زمان سنگینی محسوب می‌شود.

وی افزود: تلاش می‌کنیم زمان آزمون کارشناسی ارشد به استاندارد ۳ ساعت تا ۳ ساعت و نیم کاهش یابد.

رئیس سازمان سنجش درباره فرایند حذف کنکور و تسری آن به کنکورهای تحصیلات تکمیلی گفت: آزمون‌های ارشد و دکتری سیر نزولی داوطلب خود را شروع کرده‌اند و تعداد داوطلبان هر سال کمتر از سال قبل شده است. البته این سیر مدتی ادامه دارد و بعد از مدتی دوباره رشد می‌کند.

وی گفت: پذیرش در آزمون دکتری در حال حاضر به صورت ۵۰ درصد آزمون و ۵۰ درصد سوابق تحصیلی آموزشی و پژوهشی و مصاحبه است. در دوره ارشد دانشگاه‌ها مطالبه می‌کنند که بخشی از پذیرش ارشد در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد.

پورعباس اظهار داشت: از همین رو ما زمان آزمون کارشناسی ارشد را برگرداندیم در اسفند ماه تا دانشگاه‌ها فرصت کافی برای آزمون‌های عملی و یا مصاحبه داوطلبان را داشته باشند.

وی افزود: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مقرر شده است که در مسیر تفکیک سنجش از پذیرش حرکت کنیم و پذیرش بیش از پیش به دانشگاه‌ها واگذار شود و مبتنی بر سیاست‌های خود پیش بروند.

رئیس سازمان سنجش با تاکید بر مسیر سنجش بر برگزاری آزمون‌های الکترونیک یادآور شد: نتایج اولیه آزمون‌های ارشد و دکتری در اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲ اعلامی می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار