گردش پاشنه منفعت مذاکرات در سایه مقاومت

دسته ها: اخبار

گردش پاشنه منفعت مذاکرات در سایه مقاومت

 

 

همانطور که مقام معظم رهبری اعلام فرمودند در جمهوری اسلامی ایران مسئولین وسران قوا به دنبال توافق خوب وجدی هستند تا بصورت عادلانه ،منافع ملی کشور با عزت حفظ شود.

توافقی قطعا در میانه مذاکرات می تواند از نظر جمهوری اسلامی ایران مورد قبول قرار گیرد که همزمان با اجرای آن تحریم ها لغو شده و دستاوردهای هسته ای ایران که شامل تحقیق و توسعه بدون هیچ محدودیتی لحاظ شود وبراین مبنا تعهدی خارج از توافق وپروتکل داده نشود.

آنچه جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید دارد حفظ عزت واقتدار ملی در حوزه صنعت هسته ای است تا مسیر توسعه وپیشرفت گرفته نشود .

البته تمدید مذاکرات در شرایط فعلی را می توان دارای دو بعد دانست اول اینکه هدف، رسیدن به یک توافق خوب است بنابراین ضرورت ایجاب می کند که برای رسیدن به توافق خوب مذاکرات تمدید شود تا نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران لحاظ گردد.اما اگر تمدید مذاکرات تبدیل به یک وقت کشی شود ونتیجه ای برای رسیدن به نقطه مطلوب برای جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد می تواند بسیار مضر باشد.

با نگاه به مسیر مذاکرات بخصوص در ژنو و لوزان آنچه مشهود است عمل کردن جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهداتی است که تاکنون توافق شده اما در این مسیر غرب هنوز به وعده خود عمل نکرده فلذا تمدید مذاکرات چنانچه منتج به این باشد که وضعیت موجود استمرار پیدا کند و نتوانیم به نقطه مطلوب برسیم قطعا چیزی جز ضرر برای منافع جمهوری اسلامی ایران رقم نخواهد زد.

سخن گفتن از چشم انداز مذاکرات کمی سخت است چرا که اساسا در مذاکرات هر طرف به دنبال این است که بیشترین امتیاز را برای خود کسب کرده وکمترین امتیاز را به طرف مقابل بدهد در این جا هم 1+5 ومشخصا آمریکا به دنبال آن است که هزینه های جمهوری اسلامی ایران را زیاد کرده ودرآستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور دستاوردی برای احزاب بر سر قدرت داشته باشد.

لذا با در نظر گرفتن شرایط ،این جدل و جدال در هر طرف ادامه دارد و نمی توان پیش بینی دقیقی از نتایج مذاکرات داشت اما باید گفت که در سایه مقاومت جمهوری اسلامی ایران ودر نظر گرفتن شرایط منطقه ای درصحنه بین الملل مواضع جمهوری اسلامی ایران می تواند دراین بخش محقق شود.

با نگاهی دقیق به پیشبرد مذاکرات درمجموع می توان با قدرت تاکید کرد که روند به نفع جمهوری اسلامی ایران است به شرط اینکه بتوانیم مقاومت و چانه زنی بیشتری درمسیر مذاکرات برای رسیدن به مسیرمطلوب اعمال کنیم.

اخبار