گلایه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد و پاسخ مسؤولان/ از افزایش شهریه‌ها تا ماجرای سامانه آموزشیار

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

در شرایط کرونا، نظام آموزشی دستخوش تغییرات شده است؛ تغییراتی که موجب شده که آموزش از کلاس درس، مدرسه و دانشگاه به منازل راه یابد.

خبرگزاری فارس- گروه تعلیم و تربیت: این روزها، کرونا زندگی همه مردم را تحت تأثیر قرار داده است؛ نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان، این ویروس می‌تازد و روال زندگی‌ها را تغییر می‌دهد. در این شرایط، نظام آموزشی هم دستخوش تغییرات شده است؛ تغییراتی که موجب شده که آموزش از کلاس درس و مدرسه و دانشگاه به منازل راه یابد.

با توجه به اینکه این شرایط به واسطه اجبار کرونا ایجاد شده است، مشکلاتی را هم به همراه داشته است؛ مشکلاتی که از نبود ابزار مناسب برای حضور در کلاس‌های درس تا قطع اینترنت و هزینه‌های آموزشی، دغدغه دانشجویان است.

* عدم پرداخت اضافه شهریه دانشجویان در سامانه سیدا

مجتبی کمالی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مترجمی زبان از عدم برگشت شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد گلایه دارد؛ او که ورودی سال 98 دانشگاه است، می‌گوید: در حال حاضر کلاس‌ها به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و بر همین اساس انتظار داشتیم که حداقل در شهریه‌های متغیر کاهش داشته باشیم اما متاسفانه برعکس شاهد افزایش حدوداً 32 هزار تومانی در هر درس دو واحدی بودیم به طوری که سال قبل شهریه متغیر حدود 80 هزار تومان بود اما امسال حدوداً 112 هزار تومان شده است.

وی اضافه می‌کند: حدود۳ الی ۴ ماه است که سایت قبلی دانشگاه به نام‌ سیدا تغییر پیدا کرد و در قالب سامانه آموزشیار ارائه شده است. مشکل عمده دانشجویان، این است که از ترم‌های گذشته مبالغی را به عنوان اضافه شهریه خود در سایت سیدا داشته‌اند و به عبارتی به عنوان پس انداز خود در حساب دانشگاه نگه داشته‌اند اما از زمان تغییر سایت از مرداد تا کنون هیچ مبلغی از سایت قبلی سیدا به سایت جدید آموزشیار منتقل نشده است. در زمان شروع ترم مهر، تنها شهریه ثابت را دریافت کردند و گفتند شهریه متغیر تا زمان درست شدن سایت، اعلام می‌شود اما اکنون دانشجویان را وادار کرده‌اند که شهریه متغیر خود را سریعا پرداخت کنند.

* گزینه صندوق رفاه در سامانه آموزشیار مجدداً فعال شود

احمدی دانشجوی دکتری شیمی است؛ وی درباره مشکلات و دغدغه‌هایش در دانشگاه آزاد می‌گوید: صرفاً به دلیل نزدیکی مکانی به محل زندگی و کار، دانشگاه آزاد را انتخاب کردم وگرنه در دانشگاه دولتی هم قبول شده بودم.

وی اضافه می‌کند: شهریه‌های دانشگاه بسیار سرسام آور است و بنده برای دوره دکتری مجبورم حدود 15 میلیون تومان هزینه کنم و در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی که به وجود آمده، متاسفانه بیکار شده‌ام و بخش عمده‌ای از هزینه‌های تحصیل و زندگی‌ام بر دوش خانواده‌ام افتاده که نگرانی‌هایم دو چندان شده است.

این دانشجوی دوره دکتری شیمی عنوان می‌کند: پیش از شیوع ویروس کرونا دانشجویان همیشه یک وام از دانشگاه دریافت می‌کردند تا بخشی از هزینه‌ شهریه ثابت خود را پرداخت کنند، اما متاسفانه ترم جاری با راه اندازی سیستم آموزشیار دانشگاه آزاد، گزینه‌ای تحت عنوان صندوق رفاه برای دانشجویان تعبیه نشد و دانشجویان برای دریافت وام با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

احمدی می‌گوید: ‌از مسؤولان دانشگاه آزاد می‌خواهیم برای مقطع دکتری و برخی رشته‌ها که هزینه‌های بسیار گزافی دارند، کاری کنند و وام‌های مناسبی در قالب فراغت تحصیل در اختیار دانشجویان قرار دهند تا بخشی از هزینه‌های این دوره‌ها از این طریق پرداخت شود. یعنی اینکه دانشجو بتواند گواهی موقت تحصیلی خود را دریافت کند ولی گواهی دائم تا زمانی که دانشجو از دانشگاه تسویه نکرده است به او ارائه نشود؛ بنابراین چنین موضوعی می‌تواند به دانشجو کمک کند. متاسفانه در حال حاضر شاهدیم مبالغ وام‌های فراغت تحصیلی دانشجویان 3.5 تا 4 میلیون تومان است که دردی از یک دانشجوی دکتری دوا نمی‌کند.

وی یادآور شد: شهریه‌های دانشگاه هر ترم بیشتر و بیشتر می‌شود، به عنوان مثال شهریه ورودی سال 97، 7 میلیون و 400 هزار تومان و ورودی سال 98، 8 میلیون و 900 هزار تومان بوده که افزایش 22 درصدی داشته است. ما در جامعه‌ای هستیم که وضعیت اقتصادی به مردم و دانشجویان فشار وارد کرده و بسیاری از دانشجویان حتی در ترم‌های 11 و 12 ترجیح می‌دهند از ادامه تحصیل انصراف بدهند.

 

این دانشجوی دوره دکتری شیمی عنوان می‌کند: علاوه بر تمام مصائب و دشواری‌ها، دانشجویان برای اخذ پذیرش مدرک زبان با کسب نمره بالای 50 باید  از شهرستان به مراکز استان مراجعه کنند تا بتوانند در آزمون EPT شرکت کنند که پیش شرط شرکت در آزمون جامع است، در غیر این صورت تا کسب نمره زبان، دانشجو از تحصیل باز می‌ماند. این مسائل نتیجه‌ای جز آسیب‌های شدید روحی و روانی، بازماندن از ادامه تحصیل و در نهایت اتلاف سرمایه ارمغان و دستاورد دیگری برای دانشجویان نخواهد داشت.

* ایجاد بستر مناسب در برگزاری آزمون EPT

احمدی به راهکارهایی درباره حل مشکلات دانشجویان دکتری اشاره می‌کند و می‌گوید: آزمون EPT در بحران کرونا باید مانند تمام دروس تخصصی دیگر به صورت آنلاین برگزار شود اما در صورت اتخاذ آزمون حضوری، اضافه کردن حوزه‌های بیشتر در شهرستان‌ ضروری است تا دانشجو برای شرکت در یک آزمون مجبور نباشد به مرکز استان برود.

وی ادامه می‌دهد: برگزار کردن آزمون در دانشگاه‌های مربوطه هر شهر،‌ پذیرش نمره ۴۰ برای شرکت در آزمون جامع برای ورودی‌های ۹۸ مانند تمام ورودی‌های ماقبل و استاندارد کردن آزمون EPT و مشخص کردن منابع آزمون از نکات دیگری است که به نظرم می‌توان مدنظر قرار داد.

* سهمیه ایثارگری در پرداخت شهریه‌ها اعمال شود

محمد مقدم دانشجوی دکتری بیوشیمی دانشگاه آزاد از افزایش شهریه و اعمال نشدن سهمیه ایثارگری گلایه‌مند است؛ وی به خبرنگار فارس می‌گوید: سال قبل شهریه دوره دکتری 9 میلیون تومان بود، اما امسال افزایش چشمگیری در روند شهریه داشتیم که به یکباره اعلام شد شهریه ثابت و متغیر سال 98، حدود 16 میلیون و 700 هزار تومان است.

وی اضافه می‌کند: با وجود اینکه پدرم ایثارگر است و باید از سهمیه ایثارگری در پرداخت شهریه بهره مند شوم اما متاسفانه این امر صورت نگرفته و مجبورم تمام هزینه‌های دانشگاه را پرداخت کنم؛ البته بنده و تعدادی از دانشجویان درخواستی به دانشگاه ارائه داده ایم تا هم هزینه‌ها کمتر شود و هم شرایط ایثارگری مان مدنظر قرار گیرد که متاسفانه در حال حاضر به جایی نرسیده ایم.

این دانشجوی دوره دکتری بیوشیمی دانشگاه آزاد می‌گوید: بسیاری از دانشجویان سعی می‌کردند به صورت پروژه‌ای یا نیمه وقت کار کنند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را پرداخت کنند که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا برخی بیکار شده اند و دیگر قادر به پرداختن هزینه‌های دانشگاه نیستند و از ادامه تحصیل انصراف می‌دهند؛ البته باید این را هم فراموش نکنیم که دانشجویان علاوه بر شهریه و مخارج دانشگاه، هزینه‌های شخصی مانند اجاره مسکن و مایحتاج روزانه خود را هم دارند.

* به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های تحصیل گاهی درک کافی از مطالب درسی استاد نداریم

لیلا خوانساری دانشجوی مقطع دکترای علوم ارتباطات، می‌گوید: به دلیل محدودیت در پذیرش دانشگاه دولتی، دانشگاه آزاد را انتخاب کردم و در حال حاضر حدود 60 درصد از درآمد ماهانه‌ام صرف شهریه دانشگاه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در دوران کرونا و با بکارگیری شیوه آموزش آنلاین، به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های تحصیل با این روش، مشکلات زیادی برای ما دانشجویان پیش آمده است؛ کیفیت آموزش مجازی پایین بوده و گاهی درک کافی از مطالب درسی استاد نداریم؛ همچنین به رغم اینکه سامانه معرفی شده برای تدریس، در حد ارائه‌های کلاسی نیست اما دانشگاه همچنان تمام هزینه ترم را دریافت می‌کند.

این دانشجوی مقطع دکتری علوم ارتباطات اضافه می‌کند: از طرفی حجم کار کلاسی درخواستی اساتید بسیار زیاد بوده و برخی کارهای کلاسی نیاز به مطالعات کتابخانه‌ای دارد که با ایام کرونایی و محدودیت‌های این دوره تناسبی ندارد.

 

* اقساطی شدن شهریه بدون هماهنگی با دانشجویان

 مجید محمدی دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، می‌گوید: این ترم با وجود شیوع کرونا انتظار داشتیم که با کاهش شهریه مواجه شویم که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و حدود 5 میلیون تومان شهریه ثابت و متغیر پرداخت کردیم، به طوری که کلاس‌ها دیرتر از موعد مقرر برگزار شد و برخی از اساتید هم در کلاس‌های حضور نداشتند.

وی اضافه می‌کند: متاسفانه دانشگاه آزاد بدون هماهنگی و اجازه دانشجویان اقدام به اقساطی کردن شهریه‌ها کرده که کار غیر منطقی است به طوری که بسیاری از دانشجویان نسبت به این موضوع معترض هستند؛ چرا که این امر می‌تواند مشکلاتی برای برخی از دانشجویان به همراه داشته باشد و اگر فردی نتواند شهریه را در سه قسطی که در 15 هر ماه در نظر گرفته شده را واریز کند شامل جریمه خواهد شد.

از سوی دیگر برخی دانشجویان هم از هزینه‌های اینترنت گلایه‌مند هستند؛ همچنان با وجود مکاتباتی که دانشگاه آزاد با ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات داشت، قرار بر این شد تا اینترنت رایگان از اول آبان در اختیار بیش از یک میلیون دانشجوی دانشگاه آزاد قرار بگیرد؛ اما با این اوصاف همچنان شاهدیم برخی از دانشجویان این دانشگاه‌ در شهرهای مختلف اظهار می‌کنند که کماکان با مشکل اینترنت مواجه هستند و برای برگزاری هر کلاس حداقل بیش از نیم گیگ اینترنت استفاده می‌کنند.

پاسخ سخنگوی دانشگاه آزاد به گلایه‌ها و دغدغه‌های دانشجویان 

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره عدم برقراری اینترنت رایگان برای دانشجویان، اظهار می‌کند: در مکاتباتی که دانشگاه آزاد با ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات داشت قرار بر این شد تا اینترنت رایگان از اول آبان در اختیار بیش از یک میلیون دانشجوی دانشگاه آزاد قرار بگیرد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر گزارشی مبنی بر برقرار نشدن اینترنت رایگان دانشجویان به دست ما نرسیده است، اما در هر صورت اگر شهر یا استانی با چنین مشکلی مواجه است باید در اولین فرصت از طریق رئیس ارتباطات استان این مشکل را پیگیری کند.

سخنگوی دانشگاه آزاد به نحوه افزایش شهریه‌های این دانشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل شیوع ویروس کرونا امسال شهریه‌ها از هیأت‌ امنای کشوری به هیأت‌ امنای استانی واگذار شد تا شهرهای مختلف نیز بتوانند قیمت‌های مختلفی داشته باشند؛ طبق مجوزهایی که داده شد قرار بر این شد تا در برخی رشته‌ها ثبات قیمت شهریه را داشته باشیم، در برخی کاهش قیمت و در برخی رشته‌ها نسبت به شرایط، درصدی افزایش منطقی شهریه را داشته باشیم. روند هیچ شهریه‌ای نسبت به سال‌های قبل بیشتر نیست و یک روند منطقی در حال طی شدن است.

احمدی عنوان می‌کند: کشور تابع یک تورم و معادلاتی است و در شرایط کنونی که دانشگاه‌ها به صورت مجازی فعال هستند، کارمندان در محل کار خود حضور دارند و هزینه‌هایی از جمله فضای مجازی، زیرساخت‌ها و سرورها نیز به دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد تحمیل شده است. با وجود اینکه از کلاس‌ها به صورت حضوری استفاده نمی‌شود اما هزینه‌های مازاد روی فضای مجازی و سرورها اضافه شده که این هزینه‌ها در کشور به نحو مطلوب از طریق کلاس‌های آنلاین، بدون محاسبه در شهریه‌ها صورت می‌گیرد.

وی به گلایه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد درباره سامانه آموزشیار و سیدا اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: سامانه یکپارچه آموزشیار اولین و بزرگترین سامانه آموزشی در کشور است که با بیش از یک میلیون دانشجو راه‌اندازی شده است. این سامانه یکپارچه در کل کشور تمام سرفصل‌های دروس در آموزش، پژوهش، امور مالی و انتخاب واحد را به عنوان یک شبکه به یکدیگر متصل می‌کند و یک نظارت دقیق و روشن روی دانشگا‌ه‌ها، سازمان مرکزی، گروه‌ها، سیستم آموزشی و پژوهشی به صورت کاملاً‌ شفاف و روشن را نشان می‌دهد.

سخنگوی دانشگاه آزاد اضافه می‌کند: سامانه آموزشیار لایه‌های مختلفی از جمله امور مالی، انتخاب واحد، صندوق دانشجویی دارد که این لایه‌ها به تناسب تکمیل می‌شوند؛ البته لایه صندوق رفاه آخرین گزینه است که فعال شده و دانشجویان کل کشور می‌توانند از این سامانه بدون هیچ مشکلی استفاده کنند.

حیدری می‌افزاید: این سامانه در شرایط کرونایی کشور باعث خواهد شد آموزش، پژوهش و امور مالی به نحو احسن فعالیت داشته باشند و جلوی برخی تخلفات از جمله دریافت مدرک تحصیلی و نمره فروشی گرفته شود؛ در ضمن تمام دانشجویان می‌توانند در فضای مجازی برخط فعالیت‌هایشان را انجام دهند که این نشان‌دهنده یک دولت الکترونیک در دانشگاه آزاد است.

وی تصریح می‌کند: اگر دانشجویی به هر دلیلی از سامانه سیدا طلب داشته و به هر دلیلی پول خود را دریافت نکرده، ترم بعد این مبلغ برایش به صورت شفاف محاسبه می‌شود و حقی از حقوق دانشجویان ضایع نخواهد شد.

سخنگوی دانشگاه آزاد در ادامه به نحوه برگزاری آزمون EPT اشاره و خاطرنشان می‌کند: طبق روال، میانگین نمره کشوری 50 است و ما نیز طبق همین قانون پیش می‌رویم. در حال پیگیری هستیم تا آزمون EPT به صورت مجازی برگزار شود.

حیدری درباره عدم پرداخت سهمیه‌ ایثارگری دانشجویان دانشگاه آزاد، می‌گوید: نوع سهمیه ایثارگری بر اساس قانون جامع ایثارگران است که مشخص می‌کند شهریه‌ها چگونه پرداخت شود. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، آنهایی که در قانون جامع ایثارگران قرار می‌گیرند بنیاد شهید موظف به پرداخت شهریه‌شان است و البته بنیاد شهید از سال 93 تا سال قبل حدود هزار و 800-700 میلیارد تومان به دانشگاه آزاد پرداخت نکرده بود.

وی می‌گوید: حدود 820 هزار دانشجوی ایثارگر در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند و بنیاد شهید موظف است از جانب دولت شهریه‌ها را پرداخت کند که متاسفانه سال گذشته توانستیم قسمتی از مطالبات سال‌های قبل را دریافت کنیم.

احمدی تاکید می‌کند: بار مالی و مصوبه قانونی سهمیه ایثارگری دانشجویان دانشگاه آزاد با بنیاد شهید است و اگر دانشجویان شامل قانونی شوند که نباید شهریه بپردازند طبیعتاً از بنیاد شهید هزینه می‌شود. اگر قانون می‌گوید این دانشجویان 50 درصد باید شهریه بپردازند هر درصدی که قانون بگوید همان برایشان اعمال می‌شود. در کل دانشجو باید ببیند چه حدی از قانون شامل حالش می‌شود.

سخنگوی دانشگاه آزاد درباره اقساطی شدن شهریه‌ها نیز می‌گوید: به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایط بدی اقتصادی، دانشگاه بستری را برای دانشجویان فراهم کرد تا بتوانند شهریه خود را به صورت اقساطی و صددرصد به صورت قرض‌الحسنه پرداخت کنند.

وی می‌افزاید: سال‌های قبل شهریه ثابت و متغیر همزمان از دانشجویان دریافت می‌شد اما امسال اعلام کردیم دانشجویان فقط شهریه ثابت را واریز و انتخاب واحد کنند؛‌ همچنین بستری برای دانشجویان فراهم کردیم تا بتوانند مابقی شهریه را هر یک ماه یکبار واریز کنند یا از طریق صندوق رفاه و بانک‌های عامل مشخص شده وام با کارمزد کم دریافت کنند و کمی از مشکلات مالی‌شان برطرف شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار