گپی با جوانان درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

دسته ها: اخبار

گاهی وقت‌ها برخی از دختر‌ها برای اینکه دوست داشته‌اند با برادر و یا پدرشان بروند استادیوم دعوا و سر و صدا کرده‌اند و سر آخر پسر‌ها و پدر‌ها خودشان رفته‌اند و با انرژی مضاعف برگشته‌اند اما دختر‌ها همچنان گوشه اتاق کز کرده‌اند با این سوال: آخر چرا؟ چه چیزی باعث می‌شود این تفاوت برای ما وجود داشته باشد؟
از وزارت ورزش و جوانان خبرهایی رسیده که آن‌ها در حال رایزنی برای آماده کردن ورزشگاه‌ها برای حضور خانم‌ها هستند اما قبل از رفتن به استادیوم، باید چند سوال از خودمان بپرسیم که یکی‌اش این است: درباره حضور خانوم‌ها در ورزشگا‌ه‌ها چه نظری دارید، موافقید یا مخالف؟

حوالی میدان راه آهن

علی احمدی، ۲۴ ساله، دیپلم، بیکار
با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها موافق‌ام. همین تشویق آنان باعث می‌شود که بازیکنان بهتر بازی کنند و چون خانواده خود بازیکنان هم می‌توانند حضور داشته باشند، انگیزه‌شان بیشتر می‌شود و تماشاچیان دیگر مخصوصا آقایان مجبور می‌شوند در رفتارشان بیشتر دقت کنند و مواظب باشند کار ناشایستی انجام ندهند. در کل به نفع همه است.


خیابان مولوی

میثم مرادی، دانشجوی کار‌شناسی عمران، کارمند شرکت اتوبوسرانی
درصورتی که فرهنگسازی شود، با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها موافقم. البته دختر‌ها هم باید حجاب اسلامی را رعایت کنند تا بتوانند در کنار آقایان باشند و تشویق کنند و به بازیکنان تیم روحیه بدهند. وجود خانم‌ها در ورزشگاه‌ها باعث بهتر شدن بازی بازیکنان تیم می‌شود.

حمید رستگار، ۲۰ ساله، دانشجوی مکانیک
در صورتی‌که فرهنگسازی شود با حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها موافق‌ام. در غیر این صورت مشکل‌ساز می‌شود. این حق خانم‌هاست که در هر زمینه‌ای فعالیت و حضور داشته باشند.

خانم نوری، ۲۷ ساله، بیکار
موافقم. خانم‌ها با آقایان هیچ تفاوتی ندارند و پا به پای آقایان در جامعه فعالیت می‌کنند و حضور آن‌ها باعث تقویت روحیه بازیکنان می‌شود.

منیریه

محمدرضا یوسفی، ۲۷ ساله، دیپلم، شغل آزاد
موافقم. به نظر من مشکلی برای حضور خانوم‌ها در استادیوم‌ها نیست. البته اگر برخی از آقایان مواظب الفاظی که در ورزشگاه‌ها به‌کار می‌برند، باشند. در ایران در همه ورزش‌ها آقایان به عنوان تماشاچی می‌توانند حضور داشته باشند و همین موضوع باعث شده که ورزش بانوان ضعیف شود. باید ‌این امکان به وجود بیاید که در برخی از مسابقات بانوان هم بتوانند همچون آقایان در ورزشگاه‌ها حاضر شوند تا با حضور و تشویق خود انگیزه‌ای برای مدال‌آوری بازیکنان در مسابقاتی همچون المپیک باشند.

خیابان جمهوری

حمیدرضا فراهانی، ۲۳ ساله، دانشجو
تا وقتی شرایط ورزشگاه‌ها آماده نباشد، موافق نیستم. وقتی در تهران شاهد این وضعیت هستیم به نظر من در شهرستان‌ها وضعیت بد‌تر است و نمی‌شود پیش‌بینی کرد چه اتفاقی می‌افتد. اصولا فوتبال یک ورزش مردانه است و بیشتر طرفدارانش مردان هستند. خانم‌ها از‌‌ همان تلویزیون تماشا کنند برای خودشان بهتر است.

خیابان خردمند

مجید فاضل، ۲۰ ساله، فروشنده
موافق نیستم چون جو ورزشگاه‌ها خیلی خراب است و آمادگی برای حضور خانم‌ها وجود ندارد. خودم اگر باشم نمی‌گذارم خواهرم به ورزشگاه برود چون شما نمی‌دانید آنجا چه اتفاقی می‌افتد. شما می‌توانید روی خانواده خودتان یا دوستانتان حساب باز کنید، اما خیلی از افرادی که می‌آیند را نمی‌شناسید و نمی‌دانید که ممکن است چه عکس‌العملی نشان ‌دهند.


میدان ولیعصر

سعید جمالی، ۲۳ ساله، دانشجوی رشته نرم افزار
موافقم. به نظر من حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باعث می‌شود آقایان مجبور شوند خیلی از رفتار‌هایشان را تغییر دهند و ادب را رعایت کنند و همین باعث می‌شود محیط ورزشگاه‌ها بهتر شود. تاثیر حضور خانم‌ها و تشویق آن‌ها باعث می‌شود تیم‌ها بهتر بازی کنند.

خیابان فاطمی

ندا رضانژاد، ۲۲ ساله، دانشجوی رشته نقاشی
موافقم. ما در همه این سال‌ها می‌توانستیم وارد ورزشگاه‌ها شویم اما چون بعضی از آقایان نمی‌توانند جلوی برخی حرف‌های‌شان را بگیرند نتوانستیم. به نظر من تا زمانی که خانم‌ها وارد ورزشگاه‌ها نشوند این فضا وجود دارد. در خیلی از فضاهای دیگر هم بیشتر مردان حضور دارند مثل میدان‌های میوه و تره‌بار. به نظر می‌رسد در فضای کاملا مردانه، برخی بعضی نکات را رعایت نمی‌کنند و رفتارشان را زیاد کنترل نمی‌کنند اما وقتی خانمی آنجا باشد همه سعی می‌کنند احترام او را نگه دارند و مؤدب باشند. به نظر من برای اینکه بتوان فرهنگ رفتاری را در استادیوم‌ها بالا برد و اصلا فرهنگسازی کرد، باید ورود خانم‌ها را به استادیوم‌ها آزاد کرد.

یوسف آباد

وحید داداشی، ۱۹ ساله، دانشجو
دوست دارم خانم‌ها هم بیایند اما با وضعیت فعلی فکر نمی‌کنم آن‌ها بتوانند. برخی از آقایان حرف‌های ناشایست می‌زنند و من فکر نمی‌کنم با این اوضاع بشود خانم‌ها را به ورزشگاه‌ها برد. اما دختر‌ها هم حق دارند بیایند به استادیوم‌ها و باید در این زمینه فکری کرد. شاید حضور خانم‌ها موجب شود رفتار آن دسته از آقایان هم بهتر شود.

فرشته حاجی‌پور، ۲۱ ساله، دانشجو
موافقم، چون این حق ماست که در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشیم مثل همه جای دیگر مثلا سینما، پارک و یا کنسرت که خانم و آقا در کنار هم هستند پس در ورزشگاه‌ها هم می‌توانند همه در کنار هم باشند و مواظب رفتار‌هایشان باشند.


میدان ونک

پسرجوانی که خودش را معرفی نکرد.
دلیلی ندارد در محیطی که آقایان هستند، خانم‌ها هم حضور داشته باشند. یعنی چه؟
مخالفم.

پریسا، ۲۶ ساله، کار‌شناس ادیان و عرفان، عکاس
موافقم اما به شرط. اول باید فرهنگسازی‌ شود چون تا الان فقط آقایان در ورزشگاه‌ها حضور داشته‌اند. ادبیات کلامی آقایان با ادبیات کلامی خانم‌ها فرق دارد و باید اخلاق را در برابر خانم‌ها رعایت کنند. البته حضور خانم‌ها می‌تواند تاثیر خیلی خوبی بر روحیه افراد تیم داشته باشد و باعث تقویت روحیه آنان شود. نمونه‌اش هم مسابقات والیبال است.

خانم ضرابی، ۲۸ ساله، کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی
موافقم و فکر نمی‌کنم در جامعه امروز زنی وجود داشته باشد که با این مسأله مخالف باشد. یک سری از مسائل هست که اگر از طرف برخی از آقایان رعایت شود فضای جامعه بهتر خواهد شد. متاسفانه به خاطر رفتارهای یک سری از آقایان ما از حضور در ورزشگاه‌ها محروم هستیم. من تا 6-5 سال پیش ورزش رزمی کار می‌کردم و تا آنجا که یادم هست به عنوان تماشاچی به استادیوم‌ها می‌رفتم و هیچ مشکلی هم پیش نمی‌آمد، اما در ورزشگاه‌های بزرگ و عمومی مثل آزادی به دلیل رعایت نکردن ادب و احترام این فضا هنوز برای خانم‌ها آماده نیست.


حوالی چهارراه پارک وی

علی تمدن، ۱۸ ساله، دیپلمه، بیکار
موافقم، ولی در حال حاضر محیط ورزشگاه‌ها برای خانم‌ها مناسب نیست. برخی از آقایان تماشاچی گاهی وسط بازی حرف‌های زشت می‌زنند و این باعث می‌شود خود خانم‌ها اذیت شوند. البته اگر می‌شد محیطی به وجود آورد که خانم‌ها راحت‌تر در آن حضور داشته باشند خیلی بهتر بود، ولی متاسفانه هنوز فرهنگش وجود ندارد آن هم درحالی‌که حضور بانوان در بازی افراد تیم، تاثیر مثبتی می‌گذارد.

میدان تجریش

رضا محمدی، ۲۴ ساله، دانشجوی الکترونیک
موافقم و از دو جنبه می‌شود این قضیه را بررسی کرد. بانوان باید در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند زیرا این حق آن‌هاست ولی از یک طرف دیگر در محیط ورزشگاه‌ها زدن برخی حرف‌ها رایج است. حضور خانم‌ها شاید کمک کند برخی از آقایان ادب را در رفتار و گفتارشان بیشتر رعایت کنند. این موضوع برای سایر آقایان هم که چنین رفتاری ندارند شرایط و فضای بهتری فراهم می‌آورد.
یک نمونه مسابقات والیبال بود که حضور خانم‌ها آزاد بود و تشویق‌های خیلی خوبی هم شد و این باعث موفقیت بیشتر تیم‌ها ‌شد. حضور خانم‌ها می‌تواند تاثیر خوبی بگذارد مثلا اگر همسر و دختر بازیکنان در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند انگیزه بیشتری برای پیشرفت آن‌ها می‌شود. (هفت)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

اخبار