یک سوم آثار بونامز در تملک هنر ایران

دسته ها: اخبار

حضور در حراج کریستی و ساتبی، فروش حداکثری آثار در همین حراج ماه گذشته کریستی خاورمیانه و همین طور در اختیار داشتن رکورد گران ترین اثر این حراج در تمام ادواری که در خاورمیانه برگزار می شود، همه و همه تنها بخش کوچکی از عظمت هنر ایرانی است.

حراج آثار هنری مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز، پس فردا (دو شنبه سی و یکم فروردین) با ارائه آثاری از هنرمندان مصر، عراق، سوریه، لبنان، تونس، فلسطین، عربستان، اردن، لیبی و مراکش و صدالبته ایران برگزار خواهد شد.

نکته جالب این حراج در آن است که از میان 77 اثری که در حراجی بونامز این دوره ارائه خواهد شد، 24 اثر از هنرمندان ایرانی است و این یعنی یک سوم آثار هنر خاورمیانه را آثار هنرمندان کشورمان به خود اختصاص داده اند.

این حراج ساعت 3 بعدازظهر به وقت محلی در لندن، خیابان نیوباند، شماره ١٠١، حراج خانه بونامز برپا می شود و چنان که از کاتالوگ این رویداد که نقاشی فریده لاشایی روی جلد آن نقش بسته برمی آید، علاوه بر 24 اثر از هنرمندان ایرانی، 32 اثر از مصر، شش اثر از لبنان، پنج اثر از سوریه ، سه اثر از لبنان، دو اثر از فلسطین و یک اثر از هر یک از کشورهای تونس، عربستان، اردن، مراکش و لیبی در قالب های نقاشی، نقاشیخط، مجسمه و عکس به روی میز حراج می رود.

اگرچه مصری ها از حیث تعداد آثار ارائه شده در این رخداد پیشتاز هستند، اما بالاترین رقم ها در برآورد اولیه به آثار ایرانی تعلق دارد.

به این ترتیب اثر بدون عنوان حسین زنده رودی و تابلوی «یقین مطلق» محمد احصایی هر دو با برآورد 120 تا 190 هزار دلار در صدر قرار دارند.

تخمین اولیه تابلوی «الف» از فرهاد مشیری 77 تا 110 هزار دلار و دو اثر از سری آبستره های سهراب سپهری هم هر دو به عدد 54 تا 77 هزار دلار رسیده است.

این در حالی است که برآوردهای فروش آثار هنرمندان دیگر کشورهای حاضر در این رخداد بجز اثر احمد مصطفی مصری با رقم 77 هزار دلار که تا اینجا با اثر فرهاد مشیری برابری می کند، بالاترین تخمین ها به ترتیب به اثری از شفیق عبود لبنانی و محمود موسی مصری به ترتیب به رقم 46 تا 62 هزار و 42 تا 62 هزار دلار می رسد و در بقیه موارد فاصله قابل توجهی میان اکثر آثار ارائه شده و آثار هنرمندان ایرانی هستیم.

حراج آثار هنری خاورمیانه بونامز در دوره گذشته با ارائه آثاری از هنرمندان کشورهای ایران، مصر، عراق، سوریه، لبنان، سودان، الجزایر، ترکیه، مراکش، هند و پاکستان برگزار شد که در این میان ایران با حضور 42 اثر از 34 هنرمند از دیگر کشورهای حاضر حضور پررنگ تری داشت.

در آن دوره از حراج، اثر سهراب سپهری با قیمت 146 هزار و 500 پوند، رکورد فروش را از آن خود کرده بود.

سجاد روشنی – گروه فرهنگ و هنر

اخبار