اشتغال بیش از 50 درصد هنرجویان فنی‌وحرفه‌ای/مدیران برای رفع بیکاری از خودشان آغاز کنند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۱۳ آموزشگاه فنی و حرفه ای در خوزستان افتتاح می شود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: در برخی رشته‌ها، آموزش ما منجر به اشتغال بالای 90 درصد می‌شود اما طبق اعلام رسمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، بالای 50 درصد هنرجویان جذب بازار کار می‌شوند که این درصدها در بخش خصوصی بسیار بالاتر است.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان،‌ عبدالنبی سواعدی در نشست خبری که امروز (دوم مردادماه) در اهواز برگزار شد، با اشاره به هفته ملی مهارت از 31 تیرماه تا 6 مردادماه، اظهار کرد: 6 مرداد روز ملی ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی است. امسال سال حمایت از کالای ایرانی است و ما باید به درون خودمان توجه داشته باشیم.

وی افزود: توجه به سرمایه انسانی، در اولویت تحقق شعار سال است. ما در هیچ برهه‌ای از زمان به این اندازه محتاج توجه به درون جامعه نبودیم و در شرایط فعلی باید روی توان داخلی تمرکز کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ادامه داد: توجه سیاست‌گزاران در حوزه توسعه منابع انسانی با رویکرد ایجاد بستر برای اشتغال، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است. توجه به توسعه مهارت در شاغلان برای بهینه‌سازی استفاده از منابع، کاهش هزینه تولید و جلوگیری از هدررفت فرصت و سرمایه، از رسالت‌های اصلی این سازمان است و اکنون باید بیشتر به آن توجه شود.

سواعدی تصریح کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم به مقوله حمایت از کالا، فکر و جوان ایرانی توجه کنیم تا بتوانیم آن را محقق کنیم. این حمایت تنها مربوط به دولت و مسوولین نیست؛ توسعه آموزش‌های مهارتی در راستای توسعه اشتغال و کارآفرینی تنها مربوط به دولت نمی‌شود و همه اقشار جامعه باید کمک کنند.

وی بیان کرد: ما از تمام صاحبان ایده و کسانی که صاحب تجربه هستند، استقبال می‌کنیم. هم‌افزایی می‌تواند اثربخش باشد و ما به تنهایی و با تک‌روی نمی‌توانیم تاثیر خود را بگذاریم. بنابراین در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای دست همکاری خود را به سوی تمام حوزه‌ها چه تشکل‌های مردم‌نهاد و چه تشکل‌های رسمی، صنایع مختلف و … دراز می‌کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ادامه داد: در این راستا، تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک بسیار خوبی که در سطح کشور و استان با اقشار و تشکل‌های مختلف منعقد شده و این نشان از یک هم‌افزایی است. در حوزه اشتغال روستایی به طور جدی با هماهنگی مدیرکل امور روستایی وارد شده‌ایم و همکاری می‌کنیم.

سواعدی گفت: درب مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به روی همه باز است. ما نیاز به کمک همه داریم و استثنایی وجود ندارد. انتظار داریم تمام مجموعه‌ها در کنار ما باشند و این هم‌افزایی و ارتباط دوجانبه خواهد بود. نیازهای شغلی شرکت‌ها و موسسات به ما کمک می‌کند تا مسیر درست برای برنامه‌ریزی آموزشی خود اتخاذ کنیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذارانی در حوزه بخش خصوصی، گفت: در این هفته 13 آموزشگاه آزاد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند که در این راستا یک آموزشگاه به طور نمادین در ماهشهر افتتاح می‌شود. هر ساله در هفته ملی مهارت تعدادی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده که مجوز کسب و کار از ما می‌گیرند، بهره‌برداری می‌شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه تفاهم‌نامه بین دو مجموعه به معنای هم‌پوشانی است، عنوان کرد: از یک تفاهم‌نامه هر دو سیستم منتفع می‌شوند. ما از آن جهت منتفع می‌شویم که آموزشی که ارایه می‌دهیم، منجر به اشتغال می‌شود و هزینه‌های ما هدفمند خواهد بود. تفاهم‌نامه‌های ما بیشتر در حوزه اشتغال است.

سواعدی بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که وزارت تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان راهکاری برای توسعه اشتغال معرفی کرد، آموزش در محیط کار واقعی است. این کار باعث گسترش آموزش می‌شود و دیگر نیاز به ایجاد مراکز جدید نیست. در این روش استادکاران می‌توانند ضمن کار، انتقال مهارت داشته باشند و سپس خودشان کارگر را استخدام کنند.

وی تصریح کرد: ما در حال تدوین سندی به نام سند توسعه مهارت استان هستیم و تا زمان نهایی شدن این سند نمی‌توانیم اعلام کنیم که چه تعداد آموزشگاه در استان نیاز است. در حال حاضر بیش از 600 آموزشگاه آزاد در استان داریم و بر اساس ظرفیت‌های مورد نیاز شهرستان‌ها، متقاضیان تاسیس آموزشگاه‌های آزاد را راهنمایی می‌کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ادامه داد: دومین طرحی که پیش می‌بریم، امکان‌سنجی آموزش‌های مهارتی در استان بر اساس قراردادهای جدید نفتی ایران است، تا ببینیم در این حوزه به صورت تخصصی چه چیزی مورد نیاز است. اکنون در حال انجام یک مطالعه تطبیقی هستیم که ظرفیت موجود فنی و حرفه‌ای استان چه تفاوت‌هایی با نیروهای مورد نیاز صنعت نفت در استان دارد.

سواعدی گفت: ما 13 انجمن و یک تشکل داریم و یکی از تشکل‌های مردم‌نهادی که کار تخصصی ما را انجام می‌دهد، انجمن صنفی آزاد فنی و حرفه‌ای است. این‌ها تشکل‌های مردم‌نهاد هستند که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شده‌اند و ما تعامل خوبی با آن‌ها داریم.

وی با اشاره به طرح توانمندسازی حاشیه شهر اهواز که از سال گذشته آغاز شد، عنوان کرد: بخشی از این کار توسط 23 آموزشگاه بخش خصوصی انجام شد و ما برای بخش خصوصی تنها حالت ارشاد و راهنمایی داریم. اکنون در حال برنامه‌ریزی برای آسیب شناسی این برنامه هستیم. کارهای خوبی انجام شده و روش خرید خدمات از بخش خصوصی موجب رونق اقتصادی در این بخش شده است. در این راستا به رشته‌هایی وارد شدیم که با کمترین آورده اولیه اشتغال ایجاد کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان تصریح کرد: آموزش مهارت باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود که این کار نیاز به مشارکت همگانی و عزم عمومی دارد. فنی و حرفه‌ای نمی‌تواند یک سیستم نظارتی بر فعالیت‌های صنفی ایجاد کند. ما یک کارگروه ویژه داریم که بخشی از آن مربوط به اتحادیه‌های صنفی است.

سواعدی با بیان اینکه ورود همه به حوزه مهارت اکنون یک الزام است، ادامه داد: بسیاری از ما هنوز به این باور نرسیده‌ایم که فرزند خود را به سوی آموزش‌های آکادمیک هدایت نکنیم. شاید ورود به یک حوزه مهارتی، اثربخشی بیشتری نسبت به یک پزشک داشته باشد و این کار باید از خانواده‌ها آغاز شود. اصلاح جهت‌گیری فکری تنها توسط یک مجموعه اتفاق نمی‌افتد.

وی اظهار داشت: اکنون مردم از ما مطالبه‌گر شده‌اند و استقبال از آموزش‌های مهارتی خوب شده است. باید سطح مطالبات و انتظارات بالاتر رود. اگر معتقدیم باید معضل بیکاری حل شود، مدیران اول باید از خودشان آغاز کنند که آیا فرزندان خود را برای یادگیری مهارت هدایت کرده‌اند، یا دنبال مدارک تحصیلی هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان اظهار داشت: در خصوص آمار اشتغال هنرجویان فنی و حرفه‌ای، ما بخش دولتی را رصد می‌کنیم. در برخی رشته‌ها، آموزش ما منجر به اشتغال بالای 90 درصد می‌شود اما طبق اعلام رسمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، بالای 50 درصد هنرجویان جذب بازار کار می‌شوند. این درصدها در بخش خصوصی بسیار بالاتر است چراکه پرداخت هزینه برعهده هنرجو است.

سواعدی با بیان اینکه برنامه‌ریزی آموزشی بر اساس نیاز انجام می‌شود، عنوان کرد: هیچ سیستمی مانند سیستم آموزش فنی و حرفه‌ای تا این حد انعطاف‌پذیر نیست که به صورت موردی و بر اساس نیاز جامعه کار کند.

وی گفت: با توجه به رویکرد دولت مبنی بر برون‌سپاری خدمات و اجرا، در حوزه تامین مربی در بخش خصوصی بیشتر کار می‌کنیم و مراکز بخش دولتی را با نیروی موجود ساماندهی می‌کنیم. در این مدت حدود 164 نفر از مربیان حق‌التدریس تبدیل وضعیت و استخدام تمام وقت شدند. برای به‌کارگیری مربی موقت نیز روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به تعرفه اعلام شده امسال، مربیانی را جذب می‌کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ادامه داد: ما طرح آموزش SCD را با همکاری دانشگاه‌ها، اداره‌کل فنی و حرفه‌ای و پارک علم و فناوری در دانشگاه‌ها اجرا می‌کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ همچنین منصور زنگنه‌منش، معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان در این نشست با اشاره به قانون الزام فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و اشتغال، اظهار کرد: به طور مثال سال گذشته ما آموزش‌هایی به تمام نانوایان دادیم، بخش آموزش وظیفه ماست اما اگر این الزام ایجاد شود، برای مردم ملموس می‌شود که آموزش فنی و حرفه‌ای منجر به کیفیت تولید نان شده است.

وی افزود: ما پس از یک سال تمام آموزش‌ها را رهگیری می‌کنیم که چند درصد منجر به اشتغال می‌شود. از مشکلات این است که جامعه نیز آمار دقیقی به ما نمی‌دهد. یعنی آموزش منجر به اشتغال شده است اما اطلاع دقیق نمی‌دهند چراکه تصور می‌کنند ممکن است این‌ کار آن‌ها را در آینده برای کسب شغل دولتی دچار مشکل کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار