۱۵۰ بهورز عشایری استخدام می‌شوند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۵۰ بهورز عشایری شامل ۱۲۰ زن و ۳۰ مرد از بین عشایر استخدام می شوند و همچنین مجوز استخدام ۱۵ مامای عشایری نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است.
جعفر صادق تبریزی در گفت‌وگو با ایرنا درباره آخرین وضعیت خانه‌های بهداشت عشایری افزود: برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۲۰ خانه بهداشت عشایری راه اندازی شود، اما این موضوع به شرطی است که بتوانیم از بین جامعه عشایری داوطلب برای بهورز شدن پیدا کنیم. زیرا اصل موضوع، تربیت بهورز عشایری است که با عشایر کوچ کند و همراه آنها باشد.
وی ادامه داد: برنامه پذیرش بهورز عشایری آغاز و فراخوان این موضوع نیز از طرف دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده است تا این بهورزان از بین خود عشایر انتخاب شوند.
تبریزی بیان کرد: برای خانه‌های بهداشت عشایری نیز کار شروع شده و سفارش کانکس برای برخی مناطق و چادرهای ویژه برای مناطق دیگر در حال انجام است و تا پایان سال تعدادی از این خانه‌های بهداشت عشایری راه اندازی می‌شوند. از این ۱۲۰ خانه بهداشت عشایری، ۹۰ مورد کانکس و ۳۰ مورد چادر خواهد بود.
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره طرح ساماندهی ارائه خدمات سلامت به جامعه عشایری نیز اظهار داشت: طرح ساماندهی ارائه خدمات سلامت به جامعه عشایری باید در هیات دولت تصویب و بعد به وزارت بهداشت ابلاغ تا اجرایی شود. از طرفی کار مشترک وزارت بهداشت و سازمان امور عشایری در حال انجام است که بر این اساس کل مناطق کشور به ۵ قسمت تقسیم بندی و نیازهای جامعه عشایری احصا شده است. ساختار مورد نیاز جامعه عشایری برای ارائه خدمات سلامت با کیفیت بالاتر نیز طراحی و مجوز استخدام بهورز ویژه عشایری هم دریافت شده است. این طرح تقریبا در اکثر استان‌های کشور اجرایی می‌شود.
تبریزی درباره جامعه آماری تحت پوشش این طرح گفت: آمار وزارت بهداشت با سازمان امور عشایری متفاوت است؛ زیرا تعریف‌ها تفاوت دارند و به نظر وزارت بهداشت، افرادی که بیشتر اوقات سال ثابت هستند، به عنوان عشایر محسوب نمی‌شوند و کوچ روهایی که ساکن نیستند و خانه بهداشت نیز باید با آنها حرکت کند، به عنوان عشایر شناخته می‌شوند.
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره خدماتی که به عشایر در خانه های بهداشت ارائه می‌شود نیز بیان کرد: تمام خدماتی که در خانه‌های بهداشت سطح کشور ارائه می شود، به عشایر هم ارائه خواهد شد. این خدمات به کودکان زیر یک سال و زیر ۵ سال، برای نوجوانان و جوانان، مادران باردار، میانسالان و سالمندان خواهد بود. خدمات مراقبت کودکان شامل مراقبت کودک از نظر نداشتن بیماری، کنترل قد و وزن و رشد و واکسیناسیون، مراقبت مادران باردار شامل مراقبت های شش گانه طول دوران بارداری و واکسیناسیون و ارجاع برای سونوگرافی، مراقبت نوجوانان شامل خدمات ویژه، مراقبت جوانان شامل مراقبت های کلی و کنترل بینایی و شنوایی، مراقبت میانسالان شامل بیماری های غیرواگیر و کنترل های کلی سلامت افراد و بررسی میزان خطر برای بیماری های قلبی است.
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز پیش از این در همین رابطه به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: پیش بینی می‌کنیم تا پایان امسال ۱۲۰ خانه بهداشت عشایری دیگر به جز ۱۶ موردی که قبلا افتتاح شد در کل کشور راه‌اندازی شود. مرحله آزمایشی افتتاح خانه های بهداشت عشایری در شیراز انجام شد که در این مرحله ۱۶ خانه بهداشت عشایری را راه اندازی کردیم.
معاون وزیر بهداشت بیان کرد: کل جمعیت عشایر کشور حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است و نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر عشایر کوچ رو هستند که برای این دسته نیاز به ۲۵۰ خانه بهداشت عشایری داریم. این خانه های بهداشت در مبدا و مقصد مستقر هستند، اما در طول سفر، بهورز که از خود عشایر است، همراه این افراد خواهد بود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار