۱۸.۵ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور بیکار هستند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۱۸.۵ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور بیکار هستند

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور را ۱۸.۵ درصد عنوان کرد و گفت: بیشترین آمار بیکاری مربوط فارغ‌التحصیلان لیسانس است.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد سعید سیف ظهر یکشنبه در چهارمین همایش روز مهندس در دانشگاه صنعتی همدان بابیان اینکه ورود به حوزه کسب و کار نیازمند خلاقیت است، گفت: آن طور که باید از وجود مهندسان برجسته و شاخص استفاده نشده است.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه برخی استان‌ها با ۳۰ تا ۴۰ درصد بیکاری مواجه هستند، گفت: آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاهی ۱۸.۵ درصد است و بیشترین آمار بیکاری مربوط به فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس است.
وجود ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بیکار در کشور
وی به وجود ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بیکار در کشور اشاره کرد و افزود: بیش از یک‌میلیون نفر از بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده و ۳۰ تا ۳۵ درصد فارغ‌التحصیلان بیکار نیازمند کار مرتبط هستند.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در دهه ۹۰ هدفمند کردن فعالیت‌های پژوهشی، ارتقای مهارت و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مدنظر قرار گرفت، گفت: پژوهش باید برای رفع مشکل جامعه و صنعت مدنظر باشد و از پژوهش‌های کاربردی در جامعه استفاه شود.
سیف با بیان اینکه ۱۱۰ دانشگاه زیر نظر وزارت علوم به همراه ۴۵ واحد پژوهشی در کشور فعالیت دارند، گفت: ۱۳ هزار آزمایشگاه و ۸۰ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور فعالند و ۳۶۷ انجمن علمی و ۱۵۴ قطب علمی در کشور شناسایی شده است.
۴ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۳۸۳ دانشجو در ایران تحصیل می کنند
وی با بیان اینکه ۴ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۳۸۳ دانشجو در ایران تحصیل می کنند و آمار مقالات ارائه شده در ایران رو به افزایش است، گفت: ایران در بسیاری از رشته‌ها دربین ۱۰ کشور برتر از نظر انتشار مقاله است.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه در درآمدزایی و تولید اشتغال رتبه خوبی نداریم و رتبه ۳ رقمی است چراکه در استفاده از علم آن طور که باید موفق نبوده ایم، گفت: ۴۰ پارک علم و فناوری، ۱۸۰ مرکز رشد و ۳ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است که باید از این ظرفیت استفاده کرد.
ایران پنجمین کشور دنیا در تعداد فارغ‌التحصیلان مهندسی است
یف از فعالیت ۶ هزار شرکت در پارک‌های علم و فناوری خبر داد و با بیان اینکه برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها روبه افزایش است، عنوان کرد: ایران پنجمین کشور دنیا در تعداد فارغ‌التحصیلان مهندسی است.
وی بابیان اینکه رتبه ایران از کره جنوبی و ژاپن بالاتر است و باید از فرصت‌ها و امکانات بهتر استفاده کرد، بهره‌وری نامناسب صنعت و کشاورزی را از دیگر چالش‌ها برشمرد و اظهار داشت: سرانه بالای مصرف انرژی از دیگر چالش‌ها است.
سیف کاهش تصدی‌گری دولت‌ها و نهادها، بهبود فضای کسب و کار، استفاده بهینه از بازارها و نیازهای کشور، مدیریت صحیح و همکاری بین‌المللی و بهبود کیفیت نیروی کار را از راه حل‌ها برای به کارگیری نیروی انسانی دانست.
جایی برای فناوری و خلاقیت نیست
وی با تأکید بر اینکه به عنوان دانشگاه باید کیفیت محصولات و فارغ‌التحصیلان را به منظور کسب اشتغال بهتر بالا برد، عنوان کرد: متأسفانه صنایع؛ سنتی و غیر رقابتی و متکی به رانت هستند و جایی برای فناوری و خلاقیت نیست.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه عناصر مختلفی بین علم، صنعت، تولید و اشتغال ارتباط برقرار می‌کند، افزود: کارآموزی و کارورزی، پایان‌نامه‌ها، نظام پذیرش دانشجو، آئین‌نامه استخدام و ارتقا، قوانین و امور حقوقی، قطب‌های علمی، مراکز پژوهشی و پژوهشکده‌ها و مراکز رشد و نوآوری از جمله عناصر است.
سیف با تأکید بر اینکه طی سال‌های گذشته ضرورت‌ها را در دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌ایم، عنوان کرد: متاسفانه برخی معضلات هنوز رفع نشده و ارتباط صنعت و دانشگاه را با هم برقرار نکرده‌ایم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار