۲۲۷ رشته محل جدید به دانشگاه فنی و حرفه ای اضافه می شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ساماندهی رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای در دستور کار این دانشگاه قرار گرفت و ۲۲۷ رشته محل سال آینده جایگزین رشته محل های متوقف شده، می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، ساماندهی رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای در دستور کار دفتر آمایش و گسترش آموزش های فنی و حرفه ای قرار گرفت.

از اقدامات ساماندهی رشته ها می توان به ادغام رشته محل ها، صفر کردن ظرفیت پذیرش تعدادی از رشته ها در سال تحصیلی آینده و ایجاد رشته محل های جدید در مقاطع کاردانی و کارشناسی اشاره کرد.

تعداد رشته محل های صفر شده در مقطع کاردانی ۱۶۰ رشته محل و در مقطع کارشناسی ۲۴ رشته محل بوده که در مجموع ظرفیت ۱۸۴ رشته محل صفر شده است. در مقابل تعداد رشته محل های اضافه شده در مقطع کاردانی ۱۳۴ رشته محل و در مقطع کارشناسی ۹۳ رشته محل است که در مجموع ۲۲۷ رشته محل در سال آینده جایگزین رشته محل های حذف شده، خواهد شد.

تعداد رشته محل های صفر شده تعداد رشته محل های اضافه شده
کاردانی کارشناسی کاردانی کارشناسی
۱۶۰ ۲۴ ۱۳۴ ۹۳
۱۸۴ ۲۲۷

شاخص های ساماندهی در دانشگاه فنی و حرفه ای

دفتر آمایش و گسترش آموزش های فنی و حرفه ای شاخص های ساماندهی در دانشگاه فنی و حرفه ای را تعیین کرده است که از آن جمله می توان به جمعیت استان ها و شهرستان ها، مراکز دانشگاهی مهارتی، جمعیت دانش آموزی هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش، کادر علمی -آموزشی دانشکده/ آموزشکده ها، گروه آموزشی، دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده / آموزشکده ها، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی و نیاز سنجی و تقاضای بازارکار اشاره کرد.

ساماندهی رشته های دایر در دانشگاه فنی و حرفه ای

از ضرورت های ساماندهی رشته های دایر در دانشگاه فنی و حرفه ای می توان به، تکلیف قانونی در اسناد بالادستی (قانون برنامه ششم، طرح آمایش آموزش عالی)، وجود صندلی خالی در دوره های کاردانی و کارشناسی، عدم تناسب فارغ التحصیلان با بازار کار منطقه و استان، عدم برخورداری تعدادی از دانشکده، آموزشکده ها از حداقل استاندارهای لازم، وجود آموزشکده های متعدد در یک استان و پذیرش در رشته های یکسان و تشکیل کلاس های زیرحد نصاب در واحدهای آموزشی اشاره کرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار