خیل فارغ‌التحصیلان بیکار ناشی از عدم توسعه آموزش عالی بر مبنای آمایش است/ کمبود 100 هزار پرستار در کشور

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به بیکاری تعداد زیادی از تحصیلکردگان دانشگاهی، گفت: این مسأله نشان می‌دهد توسعه آموزشی ما بر اساس خصوصیات آمایشی و جغرافیایی نبوده است و اکنون در حوزه سلامت با کمبود 100 هزار پرستار در کشور مواجه هستیم.

به گزارش ایسنا دکتر اسماعیل ایدنی در مراسم دهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری که روز یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه در تالار شهدا دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با چالش‌هایی که در حوزه آموزش وجود دارد، نگاه‌مان باید به سمت و سویی برود که آموزش ما پاسخگوی نیازها باشد.

وی با بیان اینکه بزرگترین چالش کشور در حوزه نیروی انسانی است، افزود: به‌طور کلی گسترش و توسعه آموزش عالی به‌ویژه در حوزه سلامت پاسخگوی نیازهای جامعه نبوده است. ما با خیل عظیمی از فارغ‌التحصیلانی مواجه هستیم که تعداد آن‌ها متناسب با نیاز بازار کار نیست و امروز با مشکل بیکاری تحصیلکردگان مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصریح کرد: از سوی دیگر حوزه سلامت با کمبود شدید نیروی انسانی به‌ویژه در بخش‌های درمانی مواجه است. در این زمینه چه در بخش دولتی یا غیردولتی توسعه مناسبی نداشته‌ایم. این مسأله نشان می‌دهد توسعه آموزش عالی ما بر اساس خصوصیات آمایشی و جغرافیایی نبوده است و امروز با کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور مواجه هستیم.

ایدنی گفت: آموزش پزشکی در کشور ما یک آموزش مبنامحور است؛ درحالی‌که ترند جهانی در حوزه پزشکی به سمت سلامت‌محوری و جامعه‌محوری می‌رود و قرار است ما دانش‌آموختگانی تربیت کنیم که این افراد به سطح جامعه بروند و خدمات اولیه سلامت را ارائه دهند.

وی افزود: بحث‌های مختلفی وجود دارد که آن‌طور که باید روی آن‌ها کار نشده است؛ با استفاده از جشنواره شهید مطهری که متمرکز بر شیوه‌ها و فرآیند‌های آموزشی است، می‌توان کارهای ویژه‌ای انجام داد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار