۴ طرح اشتغالزایی روی کاغذ ماند؛ تخصیص منابع صفر

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

با گذشت نیمی از سال ۹۸هنوز منابع لازم برای اجرای طرح های مشوق بیمه‌ای کارفرمایی، طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و طرح یارانه دستمزد پرداخت نشده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چهار برنامه طرح مشوق بیمه‌ای کارفرمایی، طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و طرح یارانه دستمزد ذیل طرح کارانه اشتغال جوانان از سال 96 بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی کلید خورد.

امسال نیز مطابق آئین نامه اجرایی بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 98 نیز طرح های اشتغالزایی در دو برنامه «تولید و توسعه کسب و کارهای پراشتغال منطقه‌ای» و «برنامه های فعال بازار کار» تنظیم شد.

اما با توجه به رشد چشمیر عرضه نیروی کار در کشور، دولت با طراحی دو سناریو به دنبال ایجاد اشتغال و در از سوی دیگر تقویت آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی و توانمندسازی نیروی انسانی و اشتغال پذیری نیروی کارافتاد.

ایجاد 1 میلیون و 90 هزار فرصت شغلی جدید 23290 میلیارد ریال منابع بودجه عمومی مورد نیاز طرح ها و برنامه ها و 234700 میلیارد ریال تسهیلات مالی بانکی (به غیر از 123 هزار میلیارد ریال تسهیلات روستایی و عشایری)در سناریو اول پیش بینی شده است.

جمع کل اهداف برای ایجاد اشتغال در سناریوی دوم 537 هزار فرصت شغلی است که منابع بودجه عمومی مورد نیاز حدود 16665 میلیارد ریال است و پیش‌بینی شده است حدود 127340 میلیارد ریال هم تسهیلات (غیر از تسهیلات روستایی) پرداخت شود.

اما نکته مهم این است که با گذشت بیش از 6ماه یعنی نیمی از سال 98 هنوز بودجه ای برای اجرای طرح های اشتغالزایی به وزارت کار داده نشده است. حداقل کارانه ایجاد اشتغال جوانان در راستای 4طرح اشتغالزایی(مشوق بیمه‌ای کارفرمایی، طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و طرح یارانه دستمزد) حدود 620 میلیارد تومان است که تا کنون تخصیص منابع صفر بوده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار