۷ آبشار زیبای ایران برای روز سیزده به در [+عکس]

دسته ها: اخبار

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سرزمین زیبایمان استان مازندران با ۷۸ آبشار کوچک و بزرگ بیشترین تعداد آبشار‌ها را دارد و و پس از ان لرستان با ۴۵ ابشار در ردیف دوم قرار گرفته است. در این گزارش به معرفی هفت آبشار بی‌نظیر این سرزمین زیبای ۴ فصل می‌پردازیم:

آبشار لاتون

آبشار لاتون، بلند‌ترین آبشار کشور است و فاصله آن از روستای کوته کومه، حدود شش کیلومتر است. ارتفاع در این مسافت در حدود ۷۵۰ متر زیاد می‌شود. در مسیر صعود به آبشار لاتون به روستای قدیمی آسیو شوان نیز می‌رسید که تقریبا خالی از سکنه است.
به زبان تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه است. حجم آب آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است ولی در تمام فصول آب دارد. اگر به لاتون رسیدید باید خیلی مراقب باشید چون آبشار خطرناکی است و چند وقت پیش کوهنوردی هنگام بالارفتن از این آبشار پرت شد و جان خود را از دست داد.
ارتفاع: ۱۰۵ متر- نشانی: استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه.

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت بزرگ‌ترین آبشار استان مازندران است که در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است. در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیم‌ترین قلاع کوهستانی البرز ایران است که از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخممرغ و نوعی خاک است ساخته شده و استحکام زیادی دارد که قدمت آن به سه هزار سال پیش می‌رسد. مسیر رسیدن به قلعه و آبشار گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی است.
ارتفاع: ‌۵۱ متر – نشانی: روستای شاهاندشت، کیلومتر ۹۶ جاده هراز، ۶۵ کیلومتری شهر آمل، استان مازندران

آبشار بیشه

این آبشار که یکی از آبشارهای پرطرفدار استان لرستان است در دل کوههای زاگرس قرار گرفته و فاصله آن تا شهر خرم‌آباد ۶۵ کیلومتر است. در کنار این آبشار امکانات گردشگری حتی برای اقامت گردشگران وجود دارد؛ مانند ۱۷ پلاژ، بازارچه محلی، تلفن، آب، برق، خانه بهداشت و پاسگاه انتظامی. این آبشار با چشم اندازی زیبا یکی از نادر‌ترین و زیبا‌ترین آبشارهای استان لرستان است که ارتفاع آن ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰م‌تر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار فاصله دارد. عرض تاج آبشار نیز ۲۰ متر است.
ارتفاع: ۵۸ متر – نشانی: استان لرستان، کنار ایستگاه راهآهن تهران – خوزستان، در نزدیکی ایستگاه بیشه، در شهرستان دورود

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان یکی دیگر از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است که در استان لرستان و در کوهستان واقع شده است. همچنین گردشگاه جنگلی نوژیان نیز بالای کوه تاف قرار دارد. در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می‌رویند و دارای طبیعتی زیبا و دیدنی است. مردم و گردشگران زیادی برای تماشای این آبشار زیبا و برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می‌آیند. راه ارتباطی آن از طریق خرم‌آباد به گردنه نوژیان جاده آسفالته یا از راه‌آهن به ایستگاه کشور و از آن طرف هم با پای پیاده حدود دو ساعت پیاده‌روی به سمت آبشار است.
ارتفاع: ۹۵ متر – نشانی: ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد (بخش پاپی)، استان لرستان

آبشار سنگان

مسیر دسترسی به روستای سنگان از طریق جاده کن در شمال غرب تهران است. این جاده‌‌ همان جاده جدید امامزاده داوود است که با عبور از کن و روستای سولقان، دو راهی را سمت چپ و به سمت روستای سنگان پایین ادامه می‌دهید. پس از پشت سر گذاشتن روستاهای سنگان پایین، سنگان نو و سنگان بالا نیز به امامزاده قاسم می‌رسید. این آبشار که بلند‌ترین آبشار استان تهران است، در زمستان با یخ زدن، شکلی بسیار زیبا به خود می‌گیرد اما اوج شکوه و زیبایی آبشار سنگان در فصل پرآبی یعنی بهار و اوایل تابستان است.
ارتفاع: ۶۰ متر – نشانی: نزدیکی روستای سنگان، حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌های قله پهنه حصار

آبشار مارگون

آبشار مارگون یکی از زیبا‌ترین آبشارهای کشور است که یکی از تفریحگاههای شیرازی‌ها و یاسوجی‌ها به صورت مشترک است. این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه‌ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخرهای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آن‌ها به بیرون ریخته می‌شود. از این نظر این آبشار بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان است. حتی به گفته شاهدان در مواقعی از زمستان در این آبشار قندیل‌هایی از یخ تشکیل می‌شود و زیبایی خاصی به آن می‌دهد.
ارتفاع: ۷۰ متر- نشانی: مرز استان فارس با کهگیلویه و بویر احمد. نزدیکی شهر سپیدان، روستای مارگون

آبشار شوی

آبشار شوی یکی از بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین آبشارهای ایران در رشته کوههای زاگرس واقع است. چون چندین ساعت تا رسیدن به محل آبشار پیاده‌روی لازم است و این مسیر در میانه روز هوای گرمی دارد بنابراین بهترین زمان برای رفتن به شوی، از اواخر اسفندماه بخصوص در ایام عید تا اواخر اردیبهشت ماه است ضمن اینکه در این موقع از سال این منطقه بسیار سرسبز و زیباست. در مسیر پیاده‌روی رسیدن به آبشار شوی، بعد از عبور از دره سرتنگ دزفول، سه آبشار کوچک‌تر با ارتفاعهایی بین ۵ تا ۲۰ متر، قبل از رسیدن به آن قرار دارند که این مسیر را برای عابران بسیار فرحبخش می‌کند.
ارتفاع: ۸۵ متر – نشانی: دهستان شوی، از توابع شهرستان دزفول و در نزدیکی کوه سالن، یکصد کیلومتری دزفول، استان خوزستان

***

آنقدر آبشار‌های بی‌نظیر ایران متعدد و زیادند که گلچین کردنشان کار آسانی نیست، باید بنشینی و پیش خودت مدام بالا و پایین کنی که کدامش را انتخاب کنی، حالا فکرش را بکنید این همه انتخاب بی‌نظیر دارید و این همه مکان برای رفتن به طبیعت؛ پس بشتابید و بار و بندیل سفرتان را محیا کنید تا روزهای پایانی عید نوروز برای شما همچنان سبز و خرم سپری شود.
راستی یادتان نرود با خودتان لباس‌های گرم و مناسب به همراه ببرید، هوای این روز‌ها کمی دزد شده است و گاهی بهاری می‌شود و گاهی دوباره سرمای زمستانی هجوم می‌آورد. (صبحانه)

اخبار