۸۰ درصد مهارت آموزان فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۸۰ درصد مهارت آموزان فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: در کشورهای دیگر ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند و ۲۰ درصد به دانشگاه ها می روند.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم صالحی عمران ظهر امروز یکشنبه آئین افتتاحیه پنج پروژه بزرگ در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان اظهار کرد: یکی از عوامل مؤثر در توسعه، بدون تردید منابع انسانی است به همین دلیل در کشورهای توسعه یافته و غربی، سرمایه گذاری خود را از نیروی انسانی آغاز کردند.

وی افزود: در کشورهای غربی سرمایه گذاری بزرگی روی آموزش و پرورش انجام شده است و پس از آن دانشگاه‌ها و مراکز عالی در اولویت قرار گرفته است.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این که در دهه هفتاد اوج گسترش آموزش عالی را در غرب مشاهده کردیم، یادآور شد: در کشور ما نیز پس از دوران دفاع مقدس سرمایه‌گذاری زیادی روی بسته آموزش عالی صورت گرفت چرا که در رشته‌های مختلف کمبود نیروی انسانی متخصص داشتیم‌.

صالحی عمران گفت: این اقدامات صورت گرفت اما اگر منطقی‌تر و حکیمانه تر بود توسعه بهتر صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: اینکه در چه دوره‌هایی و در چه مقاطعی باید این توسعه صورت گیرد از موارد مهم بود و باید بپذیریم که تا اندازه‌ای در این زمینه کاستی صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: کرد: در سال جاری حدود ۷۰۰ هزار نفر داوطلب در رشته‌های تجربی داریم در حالی که جوانان را تنها معطل چند رشته کرده ایم.

صالحی عمران با طرح این پرسش سوال که آیا کشور ما در حرفه‌ها و مشاغل مختلف تنها به همین چند رشته نیاز دارد و توسعه کشور مربوط به همبن چند رشته پزشکی و بهداشت است؟، گفت: بی شک همه می‌دانند که این گونه نیست و باید فضای آموزش عالی را حکیمانه تر مدیریت می‌کردیم و یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات با سرمایه‌گذاری متناسب در توسعه انسانی آموزش‌های مهارتی است.

وی تصریح کرد: عدم تفکر و برنامه‌های استراتژیک و کلان در توسعه منابع انسانی اشتباهاتی را به همراه داشت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: بسیاری از کشورها دانش آموزان خود را به سمت آموزش عالی سوق نمی‌دهند که ۸۰ درصد از دانش‌آموزان آنها وارد بازار کار می‌شوند و تنها ۲۰ درصد را به سمت دانشگاه سوق می‌دهند که بخش عمده‌ای از این تعداد در رشته‌های مهارتی هستند.

صالحی عمران گفت: آموزش و پرورش ما متأسفانه ساختار مناسبی ندارد و تمامی دانش آموزان را به سمت دانشگاه‌ها هدایت می‌کند.

وی افزود: راهنمایی و هدایت تحصیلی مناسب در آموزش و پرورش مشاهده نمی‌شود در حالی که هدایت تحصیلی و راهنمایی حرفه‌ای از نیازهای ضروری جامعه ما است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: سیاستگذاری‌های کشور ما منفعلانه و تابع تقاضای غیر منطقی اجتماعی شده است‌.

صالحی عمران با انتقاد از بیکاری در کشور، اضافه کرد: در رشته‌های فنی مهندسی جز چهار کشور مطرح دنیا هستیم اما مشکلات اشتغال و بیکاری در کشور ما بیداد می‌کند.

وی با بیان این که نظام آموزشی ما باید سیاست‌گذاری فعالانه‌ای را در پیش بگیرد، تأکید کرد: توجه به توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای از ضرورت‌ها است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این که یکی از سیاست‌های دانشگاه فنی حرفه‌ای کیفی سازی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است، افزود: معتقد به توسعه کمی نیستم برای توسعه رشته اضافه کنیم مناسب نیست بلکه باید کیفیت را ارتقا دهیم.

صالحی عمران گفت: بدون مطالعه، تحقیق و بررسی توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای نمی‌تواند مناسب کشور باشد.

وی بیان کرد: اکنون فارغ التحصیلان سال‌های ۹۳ و ۹۴ را رصد کرده ایم که برخی از رشته‌های فنی نظیر برق بالای ۸۰ درصد به اشتغال منجر شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: اگر برنامه راهبردی نداشته باشیم مشکلات جامعه ما بیشتر می‌شود و کیفیت محوری باید جزو برنامه‌های اصلی ما قرار گیرد.

صالحی عمران بیان کرد: از خیران و صنعت‌گران دعوت کردیم تا در زمینه ارتقا کیفی کارگاه‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: بهره برداری از این مجموعه در راستای ارتقای آموزش است اگر بتوانیم از داشته‌های خود نهایت استفاده را ببریم می‌توانیم در زمینه رونق اشتغال و کارآفرینی کشور نقش مؤثری ایفا کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: آموزش‌های مهارتی اقتصادی‌ترین نوع سرمایه گذاری است چرا که اگر با نگاه اقتصادی برنامه‌ریزی نکنیم نمی‌توانیم به هدف خود برسیم.

صالحی عمران با بیان این که آموزش‌های ما باید در رشد اقتصادی کشور تأثیرگذار باشد، یادآور شد: یکی از اساسی‌ترین اقدامات توسعه فضای فیزیکی و کارگاهی و آزمایشگاهی و توسعه فضای فیزیکی اموزشگاه ها در دستور کار است.

وی با بیان این که معتقدیم که کارگاه‌های فنی حرفه‌ای باید زیباتر از کلاس‌ها باشند، گفت:

یکی از برنامه‌های مؤثر در کیفیت آموزش دانشجویان برنامه‌های درسی است چرا که برنامه‌های درسی متعلق به سال‌های گذشته است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این که اکنون با تلاش‌های غلامی وزیر علوم مجوز برنامه‌های جدید کلاسی صادر شده است، یادآور شد: تاکنون ۲۶ برنامه درسی مصوب شده است و از مهرماه اجرایی می‌شود و دانشجویان و اساتید ما با سرفصل جدید وارد کلاس‌های درسی می‌شوند.

صالحی عمران گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما توانمند سازی کادر مدرسان و اعضای هیأت علمی است زیرا یکی از عناصر اصلی ارتقای کیفیت توانمندسازی مدرسان است.

وی گفت: به‌روزرسانی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها می‌تواند در ارتقای کیفی به ما کمک کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار