احتمالا شما هم از این موضوع آگاه هستید که تنها صحبت کردن از شیوههای ارتباطی با دیگران نیست. درواقع میتوان گفت بیشتر قضاوت افراد از ما، با توجه به زبان بدنی است که در رویارویی با آنها به کار میبریم. در ادامه به 10 حرکت اشتباه در زبان بدن اشاره کنیم.
همه ما می دانیم که یک رزومه قوی، سابقه زیاد یا ارتباط با افرادی خاص، میتواند ما را به مصاحبه شغلی مورد نظر برساند. اما این فرصت که در اختیار شما قرار گرفته است، میتواند به راحتی و تنها با یک دست دادن ضعیف یا حرکتی اشتباه، از بین برود.
درواقع میتوان گفت زبان بدن یکی از پر اهمیتترین بخشها در ایجاد ارتباط با دیگران است. Rosemary Haefner، مدیر بخش منابع انسانی در CareerBuilder در اینباره میگوید: «زبان بدن میتواند تاثیر زیادی بر روی نحوه مشاهده شدن شما از سوی دیگران داشته باشد؛ به خصوص در محیط کار. شاید فکر کنید که این موضوع خنده دار است، اما باید به شما بگویم دلایل روانشناسی در پشت این ماجرا قرار دارد. پس نباید نحوه رفتار و ارائه برخورد خود را در محل کار فراموش کنید.»
یک نظرسنجی جدید که توسط Harris Poll از CareerBuilder در میان 2500 مدیر مسئول استخدام صورت گرفته است، از آنها خواسته تا بزرگترین اشتباهات افراد به دنبال کار در زبان بدن را مشخص کنند. در ادامه نتیجه این نظر سنجی را مشاهده خواهید کرد.
عدم برقراری ارتباط چشمی
Tonya Reiman، نویسنده کتاب The Power of Body Language، در مصاحبه با Business Insider میگوید متقاضیان شغل باید از برقراری میزان مناسبی از «ارتباط چشمی» با فرد مصاحبه کننده، اطمینان حاصل کنند. وی میگوید: «اگر به میزان کافی مستقیما به چشمهای فرد مصاحبه کننده نگاه نکنید، او فرض میکند که شما غیر قابل اطمینان هستید، جواب مناسب برای سوال را در اختیار ندارید یا میخواهید او را فریب بدهید.»
لبخند نزدن
Reiman در ادامه میگوید لبخند زدن میتواند اعتماد به نفس، انرژی و گرمای محبت آمیزی را در رفتار شما نشان بدهد: «لبخند باعث میشود نورونهای عصبی در فرد مقابل نیز فعال شوند و در واکنش به شما، آنها هم لبخند بزنند. افراد میتوانند بدون لبخند زدن، ترسناک یا حتی گوشهگیر نشان داده بشوند.»
بازی کردن با وسیلهای روی میز
این کار میتواند فرد مصاحبه کننده را به این فکر ببرد که حوصله شما از مکالمه سر رفته است یا به انجام آن بیعلاقه هستید. به جای این کار میتوانید دستهای خود را با آرامش و بدون حرکت روی میز قرار بدهید. John B. Molidor و Barbara Parus در کتاب خود با نام Crazy Good Interviewing میگویند نشان دادن کف دست در حرکات این عضو از بدن، میتواند صمیمیت شما را نشان بدهد و در نتیجه، این امر باعث نمایش اعتماد شما خواهد شد.
حالت نشستن نامناسب
Reiman بارها و بارها به این موضوع اشاره میکند که شما همیشه باید مراقب حالت بدنی خود باشید. وی میگوید: «مردم فکر نمیکنند که مصاحبه کاری درواقع از محل انتظار برای ورود به اتاق مصاحبه شروع میشود؛ اما دقیقا همینطور است. پس بهتر است از حالت نامناسب نشستن در اتاق انتظار جلوگیری کنید. برای اینکه با اعتماد به نفس به نظر برسید، بهتر است صاف بنشیدی و سر خود را بالا بگیرید.»
درواقع این حرکت باعث میشود تا ذهن فکر کند ما بسیار قویتر و با اعتماد به نفس هستیم. همچنین حالت نشستن صاف و مناسب میتواند از نظر ظاهری باعث بالا رفتن اعتبار، استحکام و انرژی شما بشود.
بیقراری در محل نشستن
بازی کردن با موها، لمس صورت یا هر نوع دیگر از فعالیت که بیقراری شما را نشان بدهد، میتواند باعث حواسپرتی فرد مصاحبه کننده با شما شود. همچنین به عقیده Reiman این کار میتواند باعث نشان دادن ضعف قدرت در شما باشد.
دست به سینه نشستن
این ژست به فرد مصاحبه کننده میگوید که شما راحت نیستید یا علاقهای به مصاحبه ندارید. Patti Wood، نویسنده کتاب SNAP: Making the Most of First Impressions Body Language and Charisma در مصاحبه با Business Insider میگوید: «همیشه باید در هنگام صحبت، دستهای خود را نمایش بدهید. هنگامی که شنونده نتواند دستان شما را ببیند، با خود فکر میکند شما در حال پنهان کردن چه چیزی هستید؟» برای اینکه فردی معتبر و صادق به نظر برسید، بهتر است از حالت ذکر شده دوری کنید و دستهایی باز را در هنگام صحبت نشان بدهید.
بازی با موها یا لمس کردن صورت
Reiman میگوید: «هنگامی که ما با موهای خود بازی میکنیم یا صورت خود را لمس میکنیم، این بدان معنی است که نیاز داریم به خودمان آرامش بدهیم.» پس میتوان نتیجه گرفت چنین چیزی ناشی از استرس یا بیقراری است. آیا شما میخواهید چنین پیامی را به فرد مصاحبه کننده خود بدهید؟ البته که نه.
دست دادن ضعیف
Colin Shaw، مدیر عامل Beyond Philosophy در پست لینکداین خود میگوید دست دادن ضعیف به فرد مصاحبه کننده خواهد گفت که شما خجالتی هستید، استرس دارید و از اعتماد به نفس پایینی بهره میبرید.
بهترین کار این است که دست دادن شما مستحکم باشد؛ اما زیاد از حد نباید در این کار قوی عمل کنید. میتوان گفت «بهترین نوع دست دادن، برخورد کف دست دو طرف به یکدیگر است.» انگشت شصت خود را به دور دستان آنها قفل کنید و میزان برابری از فشار را به دست مصاحبه کننده خود وارد کنید.
استفاده بیش از اندازه از ژستهای حرکتی دست
Lebowitz در این مورد میگوید: «استفاده از دستها برای به تصویر کشیدن برخی نکات اشکالی ندارد. درواقع تحقیقات نشان میدهد که بیحرکت بودن در صحبت، میتواند سرد بودن در طرف صحبت کننده را نشان بدهد. اما استفاده بیش از اندازه از ژستهای دست نیز میتواند حواس مخاطب را تا اندازه زیادی پرت کند.»
درواقع باید به یاد داشته باشید که شما در یک مصاحبه کاری هستید، نه یک نمایش تئاتر.
فشار بیش از اندازه در دست دادن
بیشتر مردم سعی میکنند دست فرد مصاحبه کننده را بگیرند و با وی به همراه فشار زیادی دست بدهند. اما به عقیده Reiman، این موضوع به مصاحبه کننده خواهد گفت که شما نیاز دارید تا قدرتمند باشید: «به جای اینکار، سعید کنید دست دادنی طبیعی را داشته باشید.»
همچنین همیشه باید در انتظار فرد مصاحبه کننده باشید تا دست خود را به سمت شما دراز کند.
منبع: Business Insider – naghdestan