طرحی که روستاییان را ماندگار و اشتغال روستا را متحول کرد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری سیاستی بود که در روستاها و مناطق زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت به اجرا درآمد؛ این سیاست که به ابتکار شخص رییس جمهور اتخاذ شد، فضای اشتغال و کسب و کار در سطح روستاها را با تغییر و تحولات اساسی روبه رو کرد و باعث کاهش نرخ بیکاری و ماندگاری ساکنین روستا شد.

به گزارش ایسنا، طرح اشتغال روستایی از بهمن ماه سال ۱۳۹۶ در کل کشور کلید خورد و با اجرای طرح در دولت تدبیر امید، سهم اشتغال روستایی از سبد اشتغال کشور از سه درصدِ قبل از اجرای طرح به ۲۹ درصد تا سال گذشته افزایش پیدا کرد.

دولت طی این سال‌ها تلاش کرد با اجرای طرح ها و برنامه های مختلف، مهاجرت از روستا به شهرها را به حداقل ممکن برساند و با کسب اجازه از مقام معظم رهبری مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را در قالب تسهیلات اشتغال روستایی با نرخ ۴ و ۶ درصد در روستاها و مناطق زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت پرداخت کرد.

سال قبل و همزمان با دهه فجر از ۱۴۲ هزار طرح اشتغال روستایی و عشایری رونمایی و بهره برداری شد که میزان سرمایه گذاری طرح های مذکور ۱۷ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی حاصله ۲۶۳ هزار و ۲۴۳ نفر بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهره مندی از مزایای بیمه و اشتغال را زمینه ساز سکونت روستاییان و عامل مهمی در جلوگیری از مهاجرت افراد به شهرها و حاشیه نشینی عنوان کرده و می گوید: در حوزه توسعه بیمه روستایی، تلاش شد افرادی که در روستاها و مناطق عشایری زندگی می‌کنند بیمه از کار افتادگی داشته باشند و این تعداد از ۶۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۲ به حدود دو میلیون نفر روستایی و عشایری رسید.

وی می افزاید: در این راستا ۱۴۲ هزار طرح در سطح کشور و عموماً در روستاها با تمام شماری طرح‌ها انجام گرفت که در برخی از مناطق روند معکوس مهاجرت شهری و روستایی به ویژه در حوزه گردشگری و بوم گردی اتفاق افتاد و موجب شد تا مردم به محل سکونت خود در روستاها بازگردند؛ هرچند که شیوع کرونا بخشی از اشتغال ایجاد شده را تحت تاثیر قرار داد اما امیدواریم با تداوم پرداخت تسهیلات، شکوفایی اشتغال در روستا ها را شاهد باشیم.

شریعتمداری، فعالیتهای اشتغال روستایی را در کاهش مهاجرت به شهرها موثر دانست و گفت: آمادگی داریم از سهمیه متمرکز اشتغال روستایی، منابعی را متناسب با موضوع حاشیه‌نشینی اختصاص دهیم.

برنامه دولت برای اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی جهت اجرای طرح اشتغال روستایی و اذن مقام معظم رهبری برای برداشت آن، شرایط مناسبی برای اشتغال در بخش‌ روستایی و عشایری به وجود آورد، به نحوی که با اجرای طرح طی سه سال گذشته، مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان وام برای اجرای طرح های اشتغال پایدار در اختیار روستاییان قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، در سایه اجرای طرح های اشتغال روستایی و عشایری، بیش از ۲۶۳ هزار شغل پایدار در روستاها به وجود آمد و متوسط درآمد حاصل از کار و تلاش روستاییان طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ از ۶۱ درصد به ۶۴ درصد افزایش یافت.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار