کمبود معلم از سال ۱۴۰۳ کمتر می‌شود/ استاندارد شدن استخدام معلم!

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کمبود معلم از سال ۱۴۰۳ کاهش می‌یابد،گفت: از این به بعد استخدام معلم فقط براساس استانداردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.

قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که آیا آیین‌نامه جذب و ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تدوین می‌شد و گواهی صلاحیت معلمی و نسبت دانش‌آموز به کارکنان آموزشی جزو آن بود، تدوین شده است؟ اظهار کرد: این آیین‌نامه در دست بررسی و بخشی از آن انجام شده است، پس از این و بعد از اینکه قانون آخر الحاق تبصره 10 ماده 17 اجرایی شد و حدود 88 هزار نفر استخدام شدند که هم اکنون 55 هزار نفر را ساماندهی کرده و مابقی را نیز ساماندهی خواهیم کرد، الزاماً براساس آئین‌نامه و استانداردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی، معلمان جذب می‌شوند؛ این آیین‌نامه هنوز نهایی نشده  و در مراحل پایانی است.

دریافت 102 هزار ردیف برای استخدام معلم در سال 99

وی درباره کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش عنوان کرد: تا سال 1403 دچار مشکلات جدی نیروی انسانی هستیم و پس از آن جمعیت دانش‌آموزان کاهش پیدا می‌کند بنابراین هم‌اکنون دنبال راهکارهایی هستیم تا بتوانیم برای این چند سال برنامه‌ریزی‌ داشته باشیم، سال 1399 بیش از 102 هزار ردیف استخدامی دریافت کردیم اما زمانی بود که سالی سه هزار ردیف استخدامی می‌دادند بنابراین این جزو افتخارات آموزش و پرورش است که این تعداد ردیف دریافت کرده است تا جذب نیروهای حق‌التدریس، خرید خدمات و … را به حداقل برسانیم.

کمبود معلم از سال 1403 کمتر می‌شود

احمدی لاشکی متذکر شد: از سال 1403 به بعد می‌توانیم با عددهای پایین‌تر سالانه جذب نیرو داشته باشیم البته دانشگاه فرهنگیان هیچ وقت نباید تعطیل شود و جذب نیرو از طریق این دانشگاه باشد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آئین‌نامه مشارکت سایر دانشگاه‌ها در تربیت معلم برای ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است، عنوان کرد: ماده 28 را مطابق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان داریم که براساس آن می‌توانیم از تمام دانشگاه‌های کشور در رشته‌های مورد نیاز با برگزاری آزمون استخدامی جذب نیرو داشته باشیم؛ سال 99، 20 هزار جذب دانشجو معلم تعهد خدمت در دانشگاه فرهنگیان داشتیم  و 27 هزار و 300 فارغ‌التحصیل سایر دانشگاه‌ها را بر اساس آزمون استخدامی جذب کردیم که عدد قابل توجهی است و جذب به این روش تعطیل نخواهد شد.

به گزارش تسنیم،‌ پیش از این در تاریخ 9  آذر 99، حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه جلسه 833 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 27 آبان 1399 با عنوان ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» را به هیات وزیران، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

این ماده واحده به هیات وزیران، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی با 6 تبصره ابلاغ شده است که بر اساس آن وزارت آموزش و پرورش مکلف است به استناد سیاست‌های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش (ابلاغی مقام معظم رهبری) منابع انسانی مورد نیاز خود در مشاغل آموزشی و تربیتی را در چارچوب شایستگی‌های مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر اساس شرایط و ضوابط مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی تأمین کند و هر گونه استخدام خارج از این طریق ممنوع است.

در تبصره 1 این ماده واحده آمده است: دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر فنی شهید رجایی علاوه بر جذب دانشجو معلم و هنرآموز موضوع ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و ماده 1 اساسنامه دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی، می‌توانند از ظرفیت علمی سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه برای تربیت نیروهای آموزشی و تربیتی موردنیاز استفاده کنند.

ضوابط و مقررات مربوط به این تبصره، ظرف مدت سه ماه با پیشنهاد توسط شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد.

همچنین در تبصره 5 این ماده واحده تأکید شده است که شرط اشتغال به حرفه معلمی در تمام مدارس (اعم از دولتی و غیر دولتی)، دارا بودن «گواهینامه صلاحیت معلمی» به عنوان مستند رسمی احراز توانایی یک فرد برای ایفای نقش معلمی خواهد بود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار