نیاز به معلم کم می‌شود؛ کمبود مشاور و مربی بهداشت پابرجا

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به درخواست استخدام ۵۰ هزار نفر برای سال ۱۴۰۰ گفت: نیاز به معلم از سال ۱۴۰۲ به بعد کمتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی الهیار ترکمن با اشاره به اینکه برای جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها که در قالب ماده 28  اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مطرح است، دو اقدام برای امسال مدنظر داریم، گفت: نخست اینکه بخشی از مجوزهای سال گذشته به تعداد 10 هزار نفر به طور کامل استفاده نشده است و در اولین آزمون استخدامی که احتمالا خردادماه توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود این 10 هزار مجوز را مدنظر خواهیم داشت.

وی افزود: اقدام دوم مربوط به مجوز سال 1400 است و شامل دو بخش جذب  از طریق کنکور برای پذیرشدوره چهار ساله دانشگاه فرهنگیان و جذب از طریق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است. این موارد را با سازمان اداری استخدامی مطرح و نیازهای خود را اعلام کردیم که در فرایند صدور مجوز است.

درخواست استخدام 50 هزار نفر

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: پیشنهاد ما بر اساس نیازآموزش و پرورش، جذب 50 هزار نفر به دو روش دانشجومعلمی و ماده 28 ( استخدام فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها) است که ترکیب را باید سازمان اداری استخدامی نهایی و مشخص کند.

الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که آیا  تا سال 1402 مشکل عدم توازن و تناسب نیروی انسانی حل می‌شود؟ متذکر شد: قسمت عمده نیاز به نیروی انسانی در آموزش  و پرورش ناشی از خروج نیرو به علت بازنشستگی بود که با توجه به سیاست‌های استخدامی در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 رخ داد که جزو مشمولان بازنشستگی در این چندسال اخیر بودند.

کاهش بازنشستگی معلمان از 1402 به بعد

وی ادامه داد: از سال 1402 مشمولان بازنشستگی ما به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و آنهایی که در سال 72 استخدام شدند،  تعدادشان کم بود.بنابراین از سال 1402 مشکل عدم توزان نیروی انسانی حل می‌شود که یک علت کاهش شیب بازنشستگی در آموزش و پرورش است و دوم، استفاده از سازوکارها و روش‌های مختلف برای تامین نیرو است بر همین اساس نیاز به معلم طوری خواهد شد که در ورودی و خروجی تعادلی ایجاد خواهد  شد.

نیاز به معلم کم می‌شود 

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و در پاسخ به این پرسش که از سال 1402 به بعد آزمون استخدامی به چه صورت خواهد بود؟گفت: نیاز آموزش و پرورش را باید در دو طیف دنبال کنیم. نخست نیاز به نیروی آموزشی است که معلمان عمدتا از این طریق جذب می‌شوند. دوم، جذب نیرو در مشاغل تخصصی مانند مشاور، سرپرست کارگاه، مربی بهداشت و از این حیث است. نیاز آموزش و پرورش در بخش آموزشی ممکن است تعدیل شود اما در سایر مشاغل تخصصی همچنان این نیاز پابرجاست و سیاست ما کاهش نیست گرچه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم روش‌های جذب نیرو را تایید کرده و در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حق التدریس اسفند 98 و فروردین 99 پرداخت می‌شود؟

الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که حق التدریس اسفند 98 و فروردین 99 باقی مانده است آیا پرداخت می‌شود؟ عنوان کرد: با توجه به کارکرد معلمان باید پرداختی‌ها را انجام می‌دادیم. قطعا  برنامه آموزش و پرورش این نیست که علی رغم کارکرد معلمان پرداخت آنها را به تعویق انداخته یا واریز نکنیم، همانطور که قبلا هم اعلام کردم در حال جمع آوری اطلاعات از استان‌ها هستیم تا مبنای کار قرار بگیرد بعد از جمع بندی اطلاعات و تایید کارکرد معلمان هرچه از حق التدریس سال‌های گذشته باقی مانده باشد پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: همانطور که قول داده بودیم 15 روز شهریور را بپردازیم این دوماه را هم حتما در دستورکار قرار خواهیم داد. هنوز حدود 9 استان اطلاعات را به ما اعلام نکرده‌اند. این پرداختی بر اساس کارکرد معلمان انجام می‌شود و اجازه نمی‌دهیم حقی از آنها تضییع شود.

لایحه رتبه‌بندی معلمان تمایزهایی با گذشته دارد

الهیار ترکمن درباره اینکه برخی معتقدند رتبه بندی فعلی تفاوت چندانی با دوره قبل ندارد، گفت: رتبه بندی که در مجلس در دست بررسی است وجه تمایز مشخصی دارد، ما اعلام کردیم تمام اتفاقات سال‌های قبل تحت عنوان رتبه بندی به قوت خود باقی است و ضرایب ناشی از رتبه بندی که قرار است تصویب شود بر روی آنها اعمال می‌شود و نه در داخل آن یعنی تمام امتیازات قبلی به قوت خود باقی است و امتیازات جدیدی شکل می‌گیرد که تفاوت را ایجاد می‌کند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: آنچه به عنوان قانون از مجلس خارج می‌شود قانون چندوجهی است که جنبه‌های معیشتی،کیفی و ارتقای روش‌های یاددهی یادگیری و هم دستیابی به خودانگیزگی معلمان در فرایند تدریس، امتیازات مالی و غیرمالی را مدنظر قرار داده است.

وی گفت: خیلی دنبال این بودیم که اجرایی شدن رتبه‌بندی را در هفته معلم اعلام کنیم اما فرایند تصویب در دولت و اعلام وصول در مجلس با کمی تاخیر مواجه شد. هرزمانی که این قانون تصویب و ابلاغ شود با توجه به پیش بینی منابع مالی، تاریخ اعمالش از اول فروردین 1400 خواهد بود و مابه التفاوت ماه‌هایی که پرداخت نشده به مشمولان پرداخت می‌شود.

الهیار ترکمن درباره اینکه کارنامه سبزها جلوی مجلس تجمع کرده‌اند آیا می‌توانند به استخدام خود امیدوار باشند؟ بیان کرد:کارهای آموزش و پرورش کف خیابان مدیریت و برنامه ریزی نمی‌شود ما به عنوان یک دستگاه اجرایی موظف به اجرای قانون هستیم. تجمع و پیگیری‌های این چنینی نمی‌تواند در تفسیر قانون اثرگذار باشد. اگر افرادی حقوق مکتسبه‌ای دارند یا آمادگی پذیرش حرفه معلمی را دارند، حتما آن را در برنامه ریزی‌های خود منظر قرار می‌دهیم اینگونه نیست که ما بی تفاوت باشیم و عده‌ای بخواهند با تجمع اعمال فشار کنند و به خواسته‌های صنفی خود برسند. به  عنوان دستگاه اجرایی موظف به اجرای قانون و عمل در چارچوب سهمیه‌ها هستیم، قطعا همه اینها در قالب مجوزهایی که به ما داده می‌شود و تکمیل ظرفیت‌هایی که می‌توانیم استفاده کنیم مدنظر است، آنهایی که حق برایشان ایجاد شده در اولویت اول قرار می‌گیرند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: وظیفه ما شناسایی بهترین‌ها برای حرفه معلمی است، آموزش و پرورش دستگاه اشتغال نیست، تجمع را تایید نمی‌کنم که بتواند در شکل‌گیری خواسته‌های افراد موثر باشد ما در چارچوب قانون عمل می‌کنیم.ما در مجوزهای استفاده نشده و استخدام پ‌های جدید این افراد کارنامه سبز را در اولویت قرار می‌دهیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار