سهم نیروی کار مهاجر غیربومی از بازار کار

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

یافته های یک پژوهش نشان می دهد که مهاجرتهای درون استانی و برون استانی نیروی کار طی سال ۱۳۹۸ نسب به سال قبل از آن کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، در صورتی که جمعیت ساکن در یک شهر (مقصد) با معضل اشتغال روبرو باشند و تورم نیروی کار و رکود اقتصادی در آنجا حاکم باشد ممکن است مهاجرت نیروی کار شکل بیمارگونه به خود گرفته و مشکلات آن شهر را بیشتر کند ولی چنانچه شهر مقصد کمبود نیروی کار و امکاناتی برای جذب نیروی انسانی داشته باشد می توان گفت که مهاجرت مفید است. به طور معمول مهاجرت از مناطق کمتر توسعه یافته به مناطق توسعه یافته تر صورت می گیرد.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ به بررسی سهم نیروی کار مهاجر غیر بومی در بازار کار کشور پرداخته است.

در این گزارش، مهاجرین داخل کشور مدنظر هستند که مهاجران درون استانی، برون استانی و مهاجران از خارج به داخل را شامل می شوند. منظور از مهاجر شاغل و بیکار نیز فردی است که در زمان آمارگیری، کمتر از یکسال در استان محل آمارگیری اقامت داشته و در استان مقصد شاغل یا بیکار بوده باشد.

به موجب این گزارش، در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۶۳۶ هزار نفر در داخل کشور مهاجرت داشته اند که شامل مهاجرتهای درون استانی و برون استانی و از خارج به داخل بوده است.

نتایج گزارش نشان می دهد که در سال ۱۳۹۸ ۴۸.۷ درصد مهاجرتهای در سن کار مربوط به مهاجرت درون استانی،  ۴۸.۳ درصد آن مربوط به مهاجرت برون استانی و سه درصد از خارج به کشور بوده است.

از ۲۰۴ هزار نیروی کار مهاجر شاغل، ۴۷.۸ درصد آن مربوط به مهاجران درون استانی و ۴۹.۷ درصد آن مربوط به مهاجران برون استانی بوده است؛ همچنین از ۷۱ هزار نفر نیروی مهاجر بیکار، ۴۱.۸ درصد مربوط به مهاجران درون استانی و ۵۵.۵ درصد مربوط به مهاجران برون استانی بوده است.

نسبت مهاجران در سن کار به کل مهاجران، طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ همواره روند صعودی داشته است به نحوی که از ۸۲.۱ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۸۳.۷ درصد در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است اما این تعداد در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ به میزان ۹.۸ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۶، ۵.۱ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۳۹۸ استانهای یزد، البرز، سمنان، قم، مرکزی و تهران به ترتیب بیشترین نسبت نیروهای مهاجر در سن کار برون استانی را در میان استانهای کشور داشته اند.

به گزارش ایسنا، بررسی استانهای مهاجرپذیر و مهاجرفرست نیز حاکی از آن است که استانهای تهران، خراسان رضوی، گیلان، البرز، اصفهان و آذربایجان غربی شش استان اول مهاجر پذیر افراد در سن کار و استانهای تهران، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، مازندران و البرز شش استان اول مهاجر فرست افراد در سن کار بوده اند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار