سه میلیون تعاونی، ۱۰ درصد اشتغال جهان را ایجاد کرده‌اند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در جغرافیای اقتصادی امروز دنیا سه میلیون تعاونی با همراهی یک میلیارد عضو خود توانسته‌اند ۱۰درصد اشتغال جهان را به خود اختصاص دهند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد کبیری در پیامی به مناسبت روز جهانی تعاون (۱۲ تیر ۱۴۰۰)، ضمن تبریک این روز به جامعه تعاونگران گفت: نقش و جایگاه تعاونی‌ها در کمک به ایجاد اشتغال پایدار و مولد برای جوانان دانش آموخته و نیز سازماندهی مشاغل خُرد و خانگی و ایجاد پیوند معنی دار و تعریف شده بین بنگاه‌های کسب و کار کوچک و متوسط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: بر همین اساس در برنامه‏ های توسعه کارآفرینی و اشتغال در کشور (برنامه اشتغال پایدار و برنامه توسعه اشتغال روستایی)، سهم و نقش ویژه ای برای کسب و کارهای تعاونی در نظر گرفته شده است.

به گفته معاون امور تعاون وزارت تعاون عملیاتی سازی پروژه سراسری«روستا تعاون» و ایجاد خطوط اعتباری متعدد و متنوع برای حمایت از تعاونی های توسعه عمران شهرستان، تعاونی های دانش بنیان، تعاونی های جوانان، تعاونی های زنان، تعاونی های توان‏‌یابان و سایر تعاونی ها و زمینه سازی برای نقش آفرینی نظام های تضمینی و توثیقی تعاونی ها از طریق نهادهای تامین مالی (بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاونی ها) از جمله بخشی از اقدامات انجام شده در این راستا است.

وی گفت: استفاده بهینه از فناوری‏ های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و توجه نهادینه به موضوعاتی نظیر دولت الکترونیک، توسعه شفافیت و نوآوری از دیگر اقدامات موثر در افزایش کارآیی و کارآمدی تعاونی ها در سال های اخیر است که از طریق ایجاد سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور و ایجاد امکان برگزاری مجامع تعاونی ها به صورت مجازی از طریق این سامانه میسر شده است. کوتاه شدن زمان و فرایندهای ایجاد و ثبت تعاونی ها و الکترونیکی کردن همه فرایندهای نظارت بر تعاونی‏ ها (نظارت های ساختاری و نظارت های درون کسب وکاری) از دیگر برکات عملیاتی سازی رویکردهای نوین حمایت از تعاونی ها بوده که کبیری بدان اشاره کرده است.

وی تصریح کرد: توسعه برنامه های ترویجی، آموزشی و تحقیقاتی و برنامه ریزی و اقدام برای آموزش و توانمندسازی تعاونگران از طریق عملیاتی سازی برنامه های متنوع و متکثر آموزشی با استفاده بهینه از الگوهای آموزشی نوین و استفاده بهینه از رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری برای ترویج و توسعه فرهنگ تعاون و نهادسازی در حوزه اندیشه‏ ورزی‏ های نخبگانی در حوزه تعاون (ایجاد اتاق های فکر حوزه تعاون در تمام ادارات کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان ها و ایجاد اندیشکده تعاون به عنوان نهاد ارتباطی بخش تعاون و مراکز دانشگاهی و نخبگانی و نهادهای پژوهشی معتبر) ازدیگر اقدامات قابل توجه در حوزه احیا و بازسازی ذهنی جامعه نسبت به موضوع تعاون است.

کبیری افزود: برنامه ریزی و اقدام برای کاهش چشمگیر تعاونی های مشکل دار در حوزه های مسکن و مصرف و اعتبار و ایجاد فضای مناسب هم اندیشی سازمانی میان فعالان حوزه تعاون از دیگر برنامه های موثر عملیاتی شده در این سالهاست.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار