کارنامه سبزها به دنبال پاسخی شفاف/ آنها که از جذب آزمون استخدامی جا ماندند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

در روزهای پیک پنجم کرونا تجمع «کارنامه سبزها» در مقابل هر دستگاه و وزارتخانه ای که بتوانند مطالبه شان را بگویند، ادامه دارد و به نظر می‌رسد نیاز به پاسخی شفاف به مطالبه آنها وجود دارد.

خبرگزاری مهر_ گروه جامعه: در حالی که مسئولان آموزش و پرورش در روزهای پایان عمر دولت کمتر تن به مصاحبه و پاسخگویی به اهالی رسانه می‌دهد، چند روزی است عده‌ای از معترضین به آزمون استخدامی ۱۳۹۹ آموزش و پرورش که به نام «کارنامه سبزها» آنها را می‌شناسند از جلوی وزارت کشور تا مجلس شورای اسلامی و جلوی وزارتخانه آموزش و پرورش تجمع کرده‌اند و می‌گویند: دلیل تجمع ما بلاتکلیفی است.

در این روزهایی که شیوع کرونا در پیک پنجم بسیار هشدار دهنده است آنها که از راه دور و نزدیک آمده‌اند تنها با یک ماسک شبانه روز در خیابان و جلوی وزارتخانه‌ها هستند تا مسئولی به آنها پاسخ بدهد. آنها کسانی هستند که در آزمون استخدامی سال ۹۹ آموزش پرورش شرکت کرده‌اند و کارنامه آنها سبز شده یعنی نمره حد نصاب را کسب کرده‌اند ولی به دلیل ظرفیت کم پذیرش نشده‌اند. اینها همه در حالی است که مجوز استخدامی جذب نیرو در آموزش و پرورش را سازمان امور استخدامی می‌دهد و همیشه این مجوزها بسیار کمتر از کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش است.

هر ساله حدود ۶۰ هزار نفر از آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند و در بهترین حالت کمی بیش از نیمی از این خروجی را گزینه‌های جذب شده توسط آزمون استخدامی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، حق التدریس‌ها و خرید خدماتی‌ها پر می‌کند.

گفته می‌شود کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش در حال حاضر حدود نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر است. در این میان ماده ۲۴ تبصره یک قانون استخدامی ماده ۲۸ می‌گوید کمبود نیروی انسانی باید از سوی کارنامه سبزها جبران شود.

کارنامه سبزهای سال ٩٩ ماده ٢٨ به فارغ‌التحصیلان برتر دانشگاهی و دارای مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند، می‌گویند: در آزمون استخدامی آموزش و پرورش رتبه علمی لازم را کسب کرده‌اند یعنی از لحاظ علمی و سازمان سنجش پذیرفته شده‌اند و مراحل مصاحبه را با امتیاز بالا و معاینات پزشکی را با موفقیت طی کرده‌اند.

عواملی که باعث اعتراض کارنامه سبزهای ۹۹ شده است را آنها شرایط حاکم بر بومی گزینی و جعل مدرک بومی، عدم رعایت ماده ۱۰ (انتخاب چند کد محل) و ماده ۲۴ دستورالعمل برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی، ضعف در مصاحبه‌ها، عدم تکمیل و پر کردن ٣٣ هزار ردیف خالی نیروی استخدامی که هم اکنون وجود دارد می‌دانند.

می‌گویند: ماده ۲۴ تبصره ١ می‌گوید: به‌کارگیری کارنامه سبزها در صورت نیاز و در شرایط بحران هیچ منع قانونی ندارد و نیاز به بخشنامه و مصوبه جدید نیز ندارد، چنانچه امسال هم شرایط حاد کرونایی و هم نیاز شدید آموزش و پرورش به ٢٢٠هزار نیرو را داریم. کما اینکه آموزش پرورش برای سونامی جبران نیروهایش دست به استثمار بازنشستگان زده است و آنها را به اجبار نگه داشته و به استخدام نیروهای غیردولتی رو آورده است.

یکی از تجمع کنندگان مقابل وزارت آموزش و پرورش در این باره به خبرنگار مهر گفت: من دانشجوی دکترا هستم و گواهی صلاحیت حرفه‌ای ام را از تربیت مدرس گرفته‌ام و مقاله و تألیف هم دارم. با درصد تخصصی ۶۱ درصد کارنامه سبز شدم.

وی ادامه داد: هر ساله نیم میلیون نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت می‌کنند. سال ۹۹ در شرایط کرونایی ما آزمون دادیم و بعد از مصاحبه ۱۷ هزار نفر جذب نشدند یعنی ظرفیت تکمیل شد و قانون هم می‌گوید تا دوسال می‌توانیم جذب شویم. اینها در حالی است که در سال ۹۹ تخلفات آشکاری در گزینش‌ها بود. مثلاً به هر دلیل فرد تیک مربوط به بومی بودن را زده و ۲۰ نمره بیشتر کسب کرده و بعد هم با استشهاد تقلبی آن امتیاز را جذب کرده و هیچ راستی آزمایی هم صورت نگرفته است. الان که آموزش و پرورش کمبود نیرو دارد حرف ما این است که چرا از کارنامه سبزها استفاده نمی‌کند که همه فارغ‌التحصیلان ممتاز دیگر دانشگاه‌ها هستند.

شاید در این میان حرف اصلی این است که تخلفات گسترده‌ای در بخش مصاحبه آزمون استخدامی سال ۹۹ صورت گرفته که نیازمند بررسی و رسیدگی مراجع ذی‌صلاح است تا اگر حقی ضایع شده است بازگردانده شود.

آنها می‌گویند اگر وزیر آموزش و پرورش نمی‌تواند برای جذب نیرو قولی بدهد چرا مدام مصاحبه می‌کند و این قول را می‌دهد و اصلاً این چه وزیری است که یک کلمه همه جا مصاحبه می‌کند و به وضعیت ما اشاره نمی‌کند. الان روزهاست از خانه و زندگی زده‌ایم و اینجا هستیم.

نگاه کردن به فیلم‌ها و تصاویر این تجمع در این روزهای شیوع کرونا در کشور آن هم از سوی کسانی که مطالبه شأن جذب در دستگاه تعلیم و تربیت است، متأثر کننده و جای تأمل بسیاری دارد. به نظر می‌رسد مسئولان در هر نهادی که امکان پاسخگویی شفاف و قانع کننده را دارند باید هر چه زودتر این تجمع را ببینند و به این افراد پاسخ دهند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار