حذف پلکانی کنکور / افزایش ۶۰درصدی سهم سوابق تحصیلی در کنکور از ۲ سال آینده

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نقش ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور از سال ۱۴۰۲ سبب تأثیرگذاری مثبت بر نظام تعلیم و تربیت خواهد شد گفت: سوابق تحصیلی دانش آموزان در سنجش و پذیرش مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا کمرئی با اشاره به مصوبات کنکوری اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: نقش ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور از نقاط قوت سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو در مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: نقش ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور از سال ۱۴۰۲ سبب تأثیرگذاری مثبت بر نظام تعلیم و تربیت خواهد شد و سوابق تحصیلی دانش آموزان در سنجش و پذیرش مورد توجه قرار می‌گیرد. آموزش و پرورش سال‌هاست که به دنبال افزایش سهم سوابق تحصیلی و دوره ۱۲ ساله آموزش و تعلیم و تربیت، در پذیرش کنکور بوده است تا اعتبار نظام تعلیم و تربیت آسیب نبیند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سیاست‌ها و ضوابط مصوب در پنج محور تدوین و سعی شده که در هر یک از این سیاست‌ها مسائل و مشکلات موجود را رفع و وضعیت فعلی را اصلاح کند گفت: برگزاری دو بار کنکور در سال نیز فرصت دوباره‌ای به داوطلبان می‌دهد تا نتیجه مطلوب از دوره تحصیلات خود را کسب کنند و نتیجه تلاش سال‌های خود را به یک باره در سه ساعت کنکور تستی از دست ندهند.

کمرئی سیاست‌های تصویب شده شورای عالی انقلاب فرهنگی را سیاست‌های منسجمی دانست که به سمت تفکیک سنجش به پذیرش می‌رود، همچنین نقش تبلیغات سوء و فریبنده را کاهش می‌دهد، نقش آموزش و پرورش را در محدود سازی تبلیغات زیبنده برجسته می‌کند، سهم سوابق تحصیلی را افزایش می‌دهد و شرایطی را فراهم می‌کند تا چشم انداز مناسب برای محصلین ایجاد شود تا دانشگاه و غول کنکور تنها چشم انداز جوانان نباشد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد رشته های دانشگاهی بدون نیاز به کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی، دانشجو می پذیرند عنوان کرد: براساس قانون مصوب ۹۲ و اصلاحیه سال ۹۵ مقرر بود افزایش سوابق تحصیلی انجام شود ولی به دلیل اینکه برای آموزش و پرورش امکان تسری امتحانات پایه دهم و یازدهم امکان نداشت و سیستم آموزش عالی فقط تاثیر مثبت سوابق را لحاظ کرد و امکان تاثیر قطعی سوابق به دلیل محدودیت‌ها و شرایط فراهم نشد این سیاست‌ها می‌تواند در اصلاح این مهم نقش موثری داشته باشد.

وی با حضور در رادیو گفت و گو افزود: محدودیت‌هایی برای برداشتن و حذف یکباره کنکور در کشور وجود دارد و همچنین رقابت سنگینی برای کسب ۱۰ درصد صندلی‌های دانشگاه‌های معین و رشته‌های معین وجود دارد که شرایط را برای حذف یکباره کنکور فراهم نمی‌کند. این سیاست‌ها سعی دارد شرایط را برای حذف پلکانی کنکور فراهم کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار