تعیین تکلیف دانشجویان برای شروع سال تحصیلی جدید/ کدام دانشجویان حضوری آموزش می‌بینند؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

با گذشت ۳ ترم متوالی از آموزش‌های مجازی در دوران کرونا، بالاخره نوع آموزش‌های دانشگاهی برای مهر در تمامی دانشگاه‌ها مشخص شده است.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با همه گیری ویروس کرونا از بهمن ۹۸ تمام دانشگاه‌های کشور و جهان تصمیم گرفتند تا برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت دانشجویان، اعضای هیئت علمی، کارکنان و … نوع آموزش‌ها را از حضوری به الکترونیکی تغییر دهند.

اکنون حدود یک سال و نیم از شیوع این بیماری خطرناک در دنیا می‌گذرد و به تبع آن تمام دانشگاه‌های کشور ۳ ترم متوالی آموزش‌های مجازی را برای دانشجویان رقم زده اند.

برخی دانشگاه‌ها طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در دوران همه گیری این ویروس بخشی از دروس محصلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که نیازمند حضور در آزمایشگاه ها، کارگاه ها، مزرعه و … بودند، به صورت آموزش‌های حضوری یا چهره به چهره برگزار کردند، اما تمام دانشجویان کارشناسی و کاردانی بایدحتما به صورت غیر حضوری آموزش‌ها را فرا می‌گرفتند و از تجمع در محیط دانشگاهی جز در موارد ضروری خودداری می‌کردند.

طبق گفته روسای دانشگاهی حضوری شدن آموزش‌ها منوط به تزریق دو دز واکسن کروناست و بدون انجام آن حضور دانشجویان در کلاس‌های درس کاملا ممنوع است؛ بنابراین تزریق واکسن به دانشجویان خوابگاهی انجام شده است و مابقی دانشجویان بنابر اولویت مقاطع تحصیلی از پایان ماه شهریور واکسیناسیون می‌شوند.

اعلام زمان آغاز واکسیناسیون دانشجویان سراسر کشور
علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم درباره ثبت نام واکسیناسیون برای تمام دانشجویان سراسر کشور اظهار کرد: طبق اظهارات وزیر بهداشت از هفته آینده واکسیناسیون تمام دانشجویان سراسر کشور آغاز می‌شود.

خاکی صدیق با بیان اینکه مکانیزم اجرایی واکسیناسیون دانشجویان از طرف وزارت بهداشت اجرایی می‌شود، تاکید کرد: دانشگاه‌ها از قبل اعلام آمادگی کرده اند که در صورت ضرورت، مراکز بهداشت خود را برای انجام واکسیناسیون در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار دهند.

او اضافه کرد: اولویت دانشجویان کشور برای تزریق واکسن بر اساس مقاطع تحصیلی قبلا به وزارت بهداشت ارسال شده است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این زمینه پیشتاز هستند سپس نوبت به دانشجویان کارشناسی و کاردانی می‌رسد، اما نحوه اجرای واکسیناسیون از طرف وزارت بهداشت اعلام خواهد شد و وزارت علوم در این مورد تصمیم گیرنده نهایی نیست.

آموزش‌ها برای تمام دانشجویان وزارت علوم در مهر مجازی شد
محمد علی زلفی گل وزیر علوم اظهار کرد: برای از سر گیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها وموسسات آموزش عالی تابع دستور ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. ما برای تمامی گروه‌های مقاطع تحصیلی بازگشایی و آموزش حضوری نخواهیم داشت.

او افزود: آموزش حضوری تنها برای دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد که طرح‌های پژوهشی، رساله دکتری و پایان نامه کارشناسی ارشدشان به تصویب گروه و دانشگاه رسیده باشد، برگزار می‌شود و می‌توانند برای انجام آزمایش‌ها در کارگاه‌ها، میدان‌های کشاورزی و تحقیقاتی در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

وزیر علوم ادامه داد: در حال حاضر تا قبل از واکسینه شدن همه دانشجویان امکان آموزش حضوری وجود ندارد و آموزش برای تمامی مقاطع به صورت مجازی خواهد بود.

دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا حضوری آموزش می‌بینند
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت آموزش در کشور، اظهار کرد: مقدار زیادی واکسن در کشور وارد شده و قصد داریم همه دانشجویان و خانواده هایشان را واکسینه کنیم.

عین‌اللهی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی از اواسط مهر کلاس‌ها را دایر می‌کنیم. کلاس‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به دلیل کم بودن تعداد دانشجویان، حضوری برگزار خواهد شد؛ همچنین کلاس‌هایی که تعداد دانشجویان در آن زیاد است به صورت ترکیبی حضوری و مجازی برگزار خواهد شد به ویژه در خصوص کلاس‌های عملی دانشجویان مثل کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها باید شرایط به گونه‌ای باشد که کلاس‌های حضوری برگزار شود.

دانشجویان چه نوع آموزشی را برای مهر می‌پسندند؟
برخی از دانشجویان دانشگاه‌ها مدعی هستند که مجازی شدن آموزش‌ها باعث شده است تا آن‌ها مطالب درسی را به خوبی آموزش نبینند یا آنطور که باید تمرکز کافی در کلاس‌های درس نداشته باشند، در مقابل بعضی‌های دیگر هم نظری مخالف این موضوع دارند و می‌گویند که اگر آموزش‌ها حضوری شوند تداخل زیادی با ساعات کاریشان خواهد داشت و به این صورت نمی‌توانند حقوق مناسب را دریافت کنند.

همچنین، اکثر دانشجویان کشور تابع بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها هستند و گفته اند که در دوران کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها نمره‌های درسی‌شان به شدت افت پیدا کرده است و اگر آموزش‌ها به همین صورت ادامه پیدا کند، قطعا با معدل پایین از دانشگاه فارغ التحصیل خواهند شد.

هم اکنون که نوع آموزش‌ها در مهر برای تمامی دانشجویان کشور مشخص شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود تا واکسیناسیون جامعه با روند بهتری انجام شود و مابقی دانشجویان کشور هم بتوانند از ترم دوم ۱۴۰۰، یعنی بهمن ماه به صورت حضوری آموزش‌ها را فرا بگیرند و دیگر نگران نمره‌های خود و … به علت مجازی شدن آموزش‌ها نباشند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار