وام دانشجویی از چه زمانی به دانشجویان پرداخت می‌شود؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

صندوق رفاه دانشجویی زمان پرداخت وام‌های دانشجویی را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ترم تحصیلی سال جدید چند روزی است که آغاز شده و همانند ۳ ترم گذشته به علت شرایط ویروس کرونا برای تمامی دانشجویان به جز آن‌هایی که پایان نامه یا رساله دارند، باید به شیوه مجازی برگزار شود.

حتی نودانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های کشور هم غیر حضوری واحد‌های درسی را پشت سر می‌گذرانند تا درگیر بیماری کرونا و شیوع آن در میان آحاد جامعه نشوند.

از همین رو هر ساله با شروع سال تحصیلی جدید صندوق رفاه دانشجویان مقدماتی در خصوص پرداخت وام‌های دانشجویی را ایجاد می‌کند تا همیار و همراه دانشجویان برای هزینه‌های تحصیلیشان در دوران دانشگاه باشد.

این همیاری صندوق رفاه با عنوان وام دانشجویی شناخته می‌شود که شامل مواردی مانند: وام شهریه، وام مسکن متاهلی، وام ضروری، وام ویژه دکتری و وام تحصیلی است.

همچنین، گفتنی است که زمان ثبت نام وام‌های دانشجویی نیمسال اول تحصیلی پس از تشکیل کامل کلاس‌های آموزشی در دانشگاه‌هاست که صندوق رفاه با ابلاغ بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها زمان ثبت نام را اعلام می‌کند.

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به زمان ثبت نام وام‌های دانشجویی اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان در حال برنامه ریزی برای پرداخت وام‌های دانشجویی نیمسال اول تحصیلی است و به زودی بخشنامه ثبت نام وام‌ها به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

او افزود: آغاز ثبت نام وام‌های دانشجویی احتمالا از اواخر مهر ماه است که زمان دقیق آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

مطیعی با اشاره به نحوه پرداخت وام‌های دانشجویی در نیمسال جدید تحصیلی گفت: برخی شرایط پرداخت وام‌ها تسهیل شده و تلاش ما این است که در کمترین زمان پس از ارسال درخواست وام‌ها پرداخت شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: بخشنامه مربوط به وام‌های دانشجویی به موقع ارسال خواهد شد و تصمیم داریم هیچ لیست وامی از سوی دانشگاه و دانشجویان بی پاسخ نماند و هیچ دانشجوی وام‌گیرنده واجد شرایطی از وام محروم نشود.

۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات وام‌های دانشجویی
رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص اعتبارات در نظر گرفته شده برای وام‌های دانشجویی نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۰ گفت: برای نیمسال اول تحصیلی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای وام‌های دانشجویی پیش بینی کردیم و نسبت به سال تحصیلی قبل ۳۰ درصد افزایش دادیم

مطیعی در ادامه با اشاره به ترکیب وام‌های دانشجویی سال تحصیلی جدید گفت: ترکیب وام‌های دانشجویی سال تحصیلی جدید تغییر نخواهد داشت. هیئت امنا ترکیب وام‌ها را تغییر نمی‌دهد، چون ۵ عنوان وام دانشجویی ۲۱ رویدادی که باعث می‌شد صندوق رفاه به کمک دانشجو بیاید را در خودشان حل کردند. هر عنوان وام شامل تعدادی رویداد است. برای مثال وام ضروری، بیماری‌های خاص، سوانح و رویداد‌های طبیعی مثل سیل و زلزله، استعداد‌های درخشان را پوشش می‌دهد همچنین دانشجویان توان خواه به اصطلاح تحت پوشش حمایت‌ها را پوشش می‌دهد.

او افزود: هر عنوان وام تعدادی از رویداد‌ها را تحت پوشش خود قرار داده بنابراین نیازی به اینکه ترکیب آن وام‌ها را به هم بزنیم نیست. تقریبا تمام مواردی که نیاز است دانشجو مورد حمایت قرار بگیرد در یکی از آن عناوین وام‌های پنج گانه قرار می‌گیرد.

مطیعی بیان کرد: فقط تفاوتش نسبت به قبل این است که این پنج عنوان وام مدیریت و جابه جایی اعتبار آن را در سطح صندوق و دانشگاه طبیعتا راحت‌تر کرده است و دانشجویان بهتر می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. مثلا وقتی اعلام می‌کردند به یک دانشگاه فلان عنوان وام از آن عناوین ۲۱ رویداد اختصاص داده شده اگر اعتباراتش به اتمام می‌رسید نمی‌توانست اعتبارات را جایگزین کند که این جابه جایی‌ها باعث شده که مدیریت اعتبار و وجوه هم برای صندوق و هم برای دانشگاه راحت‌تر باشد؛ به همین دلیل اگر از معاونین دانشجویی سوال شود مشخص خواهد شد که ما در سال تحصیلی گذشته هیچ دانشگاهی نبوده که تقاضای اعتبار وام داشته باشد و صندوق پرداخت نکرده باشد. هر دانشجویی که درخواست وام داشته اگر شرایط لازم را دارا بوده حتما وام‌ها را دریافت کرده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار