لزوم اعمال سهمیه‌های کنکور برای حمایت از قشر‌های خاص جامعه/ آیا عدالت میان دانشجویان با این روش برقرار است؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: برای حمایت از قشر‌های خاص جامعه باید سهمیه‌های کنکور اعمال شوند.
رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اعمال سهمیه‌های کنکور و بی عدالتی در حق برخی دانش آموزان و دانشجویان اظهار کرد: هر کشوری برای حمایت از قشر خاصی سهمیه‌هایی را برای ورود به دانشگاه لحاظ می‌کنند.

او افزود: با وجود اینکه چند سالی می‌شود جنگ تحمیلی تمام شده، اما در استخدام کار، تخصیص وام، اشتغال، بنگاه اداری، اعزام و … سهمیه‌هایی را اختصاص می‌دهند تا میان افراد فرهنگ سازی شود و در صورت بروز اتفاقات ناگوار مانند: جنگ، زلزله و … انگیزه‌ای میان هم وطنان برای دفاع ازکشور ایجاد شود.

مهدی تصریح کرد: عوامل فرهنگی، پیوست فرهنگی، عوامل عدالت، انصاف و … را باید رعایت کنیم، خیلی از دانشگاه‌های دنیا برای مردم عادی هم به صورت عدالت مثبت در پذیرش دانشجویان به دانشگاه تلاش می‌کنند. برای مثال، اگر کسی پزشک یا مهندس است و فرزند او هم می‌خواهد همین مسیر را ادامه دهد تا حدودی در مصاحبه‌ها و پذیرش‌ها آسانگیری شده و عدالت مثبت رعایت می‌شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: سهمیه‌هایی که در حال حاضر اعمال می‌شود تا جزئیات آن‌ها مطالعه نشوند، نمی‌توان تصمیم گیری نهایی کرد؛ چرا که اگر تحصیل آن‌ها به کیفیت آموزش دانشگاه آسیبی نزده باشد ایرادی در اعمال سهمیه‌ها برای آن شخص نیست.

مهدی گفت: دولت باید محصلانی که با سهمیه به دانشگاه‌ها ورود پیدا کرده اند را بررسی کنند تا ببینید در زمان فارغ التحصیلی به کجا رفته اند و هم اکنون چه فعالیتی انجام می‌دهند؟ اگر فردی را با سهمیه مثبت قبول کنیم و در دانشگاه هم درس خوان باشد و در محل کار هم جزو بهترین‌های صنعت و جامعه است، در اینصورت دیگر گلایه‌ای وجود ندارد و باید گفت که سهمیه‌ها به خوبی اعمال شده است.

بررسی سهمیه‌های کنکور نیازمند پروسه طولانی مدت است
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: بررسی جزئیات اعمال سهمیه‌های کنکور نیازمند پروسه طولانی مدت است و نمی‌توان با صراحت آن‌ها را نقد کرد، اما بنده به هیچ عنوان مخالف سهمیه‌های کنکور نیستم. به شرطی که ورودی و خروجی فرآیند‌ها بررسی شود تا بی عدالتی در نظام آموزش عالی کشور ایجاد نشود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: باید سهمیه‌های کنکور مطالعه شوند تا به این نتیجه دست یابیم فردی که با اعمال سهمیه وارد دانشگاه شده در زمان تحصیلی چه فعالیتی انجام داده و بعد از آن در کجا مشغول به کار شده است؟ اگر فردی با سهمیه وارد دانشگاه شود و درک درستی از مطالب نداشته باشد در اینصورت منابع انسانی کشور را حیف کرده ایم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار