ایجاد سیستم جدید پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری به شیوه استاد محور

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وزیر علوم از تغییر سیستم پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری خبر داد و گفت: تصمیم گرفتیم در کنار سیستم پذیرش فعلی، سیستم جدید پذیرش ارشد و دکتری را به صورت استاد محور راه اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی گل در مراسم تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه الزهرا که امروز چهارشنبه ۲۸ مهرماه برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه دو وظیفه کلیدی دارد که رهبری به خوبی آن را تبیین کردند؛ یک رفع نیازهای جامعه و دو دست یابی به مرجعیت علمی. خدا رو شکر می کنیم بعد از پیروزی انقلاب دانشگاه‌های ما در حوزه مرجعیت علمی گام برداشتند و اکنون قریب به ۱۰۰ مجله جمهوری اسلامی ایران در ISI و اسکوپوس نمایه می‌شوند.

وی افزود: ما در زمینه مرجعیت علمی توفیقات بسیار خوبی داشته‌ایم اما در زمینه اثرگذاری و رفع نیازهای جامعه، آنچه انتظار می‌رفت برآورده نشده است. البته این به دلیل کم کاری دانشمندان نیست بلکه به این دلیل است که سیستم انگیزش ما اینگونه نبوده که جامعه دانشگاهی را به آن سمت هدایت کند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در دوره جدید به دنبال راه اندازی سیستمی هستیم که نیازهای کشور نمایه شود و در معرض دید هیات علمی و دانشجویان قرار گیرد، گفت: با این اقدام، رساله ها و پایان نامه در این راستا تعریف شود و ما هم حمایت های ویژه ای می کنیم و سیستم های ترغیبی و تشویقی را به کار خواهیم گرفت.

زلفی گل با بیان اینکه در سیستم پژوهش و تحقیقات، تحکم‌ جواب نمی دهد بلکه ترغیب و تشویق جواب می دهد، گفت: برای اینکه سیستم پژوهشی کشور را به سمت نیازها هدایت کنیم چند راهکار دارد؛ یک اینکه رانت را حذف کنیم. به عنوان مثال یک فرد هیات علمی شناخته شده طرحی بدهد و پذیرفته شود ولی یک فرد شناخته نشده نتواند پایان نامه خود در راستای رفع نیازها تعریف کند.

وی ادامه داد: در برنامه ای که به مجلس ارائه کردم، نظام ملی پیشنهادات را طرح کردم در حدود ۲ ماه گروه های مختلفی بر روی این طرح متمرکز شده اند. در همین راستا بنا داریم سامانه نظام پیشنهادات را اجرایی کنیم به این صورت که نیازها در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه می شود و بعد از تصویب به اساتید، دانشجوی پژوهشگر اختصاص داده می شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در راستای تحقق مرجعیت علمی باید پای خود را از دایره بیرون بگذاریم و حتما نباید خود را در قالب قوانین موجود قرار دهیم؛ قوانین موجود وحی منزل نیست بلکه می توانیم آن ها را بازآرایی کنیم.

زلفی گل با اعلام اینکه تصمیم گرفتیم سیستم پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری را استاد محور کنیم و البته سیستم قبل را هم نگه می داریم، گفت: در سیستم جدید قرار است هر استادی در سازمان سنجش کد داشته باشد و دانشجو استاد را از سازمان سنجش انتخاب می کند نه اینکه دانشگاه را انتخاب کند و دانشجویان بین اساتید توزیع شود.

وزیر علوم افزود: تلاش می کنیم سالانه تا ۵ درصد از مجلات تحت نمایه های بین المللی قرار دهیم؛ مقالاتی که چاپ می شود رتبه ما بالا می رود و زمین بازی برای ورود محققان بین المللی ایجاد می کنیم. همچنین از مجلاتی که بین المللی هستند حمایت ویژه می کنیم‌ تا سایرین ترغیب شوند.

وی افزود: سخت اعتقاد دارم دانشگاه الزهرا نماد دانشگاه فرهیخته بانوان کشور است. از معاون اداری مالی وزارتخانه می خواهم، هر کاری از دستشان برمی آید برای رشد و پیشرفت دانشگاه الزهرا انجام دهد؛ چون نمونه ای ندارد تبعیضی هم اتفاق نخواهد افتاد.

زلفی گل یادآور شد: بنا داریم در لایحه بودجه سال آینده دانشگاه الزهرا به ۱۳ دانشگاه بزرگ که اعتبار ویژه ای برای آن ها گذاشته می شود، بپیوندد.

وزیر علوم خطاب به دانشگاه ها تاکید کرد: یکی از کارهایی که دانشگاه ها باید انجام دهند، نیازآفرینی است؛ نباید فقط به مزیت های نسبی فکر کنیم بلکه باید برای چیزهایی که نداریم تلاش کنیم. همچنین مزیت سازی باید در دستور کار دانشگاه ها قرار گیرد.

وی افزود: یک پژوهشگر خوب باید خوب آموزش دیده باشد؛ دانشگاه ها کلاس های درس کارشناسی را فراموش نکنند و همه توجه را به دوره های تحصیلات ندهند. اگر از این دوره غافل شویم غافله را باختیم. بهترین اساتید ما باید در دوره کارشناسی به خصوص دروس علوم پایه را تدریس کنند.

زلفی گل عنوان کرد: اساتید می توانند بسته های آموزشی آفلاین را به عنوان بسته تکمیلی در اختیار دانشجویان قرار دهند و دانشگاه ها می توانند درصد موظفی اساتید را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم به خوبی نتوانسته از ظرفیت انجمن ها استفاده کند، گفت: با سیستم تشویقی میتوان از پتانسیل انجمن ها استفاده کرد به طور مثال چرا باید برای تدریس از ترجمه کتاب های خارجی استفاده کنیم؟ انجمن ها می توانند برای هر درس رشته خود کتاب تالیف کنند. به طور مثال در رشته علوم انسانی باید کتاب با توجه به فرهنگ خودمان تالیف کرد.

وی افزود: وزارت علوم باید از ظرفیت دانشگاه ها دانشجویان و دانش پژوهان در راستای توسعه همه جانبه علمی بهره ببرد. توسعه هم با توصیه اتفاق نمی افتد؛ توسعه با قوانین و مقرارت انجام شدنی است. باید برای اهدافی که مد نظرمان است آیین نامه و مقرارت تدوین و طراحی و نظارت کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار