کسری سالانه ۱۰ هزار نیروی آموزشی/ پیشنهاد جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان از میان «دکترمعلم‌ها»

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن برشمردن چالش‌های دانشگاه فرهنگیان و کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش، پیشنهاد کرد که جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان از دکتر معلم‌ها انجام شود.

مسعود فیاضی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره رسالت دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرجع تربیت نیروی انسانی برای وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت افرادی است که پیشران‌های اصلی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور و سرمایه‌های اجتماعی جدی کشور یعنی معلمان هستند.

وی افزود: نقطه کانونی آینده سازی کشور در دست این دانشگاه است. بنابراین هر هزینه‌ای در دانشگاه فرهنگیان کنیم سرمایه گذاری است. بنابراین دیدگاه غلط درباره هزینه کرد برای این سیستم باید اصلاح شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه اکنون با مشکلاتی مواجه است، به عنوان مثال حدود ۸۰ هزار دانشجو داریم که در این دانشگاه در حال تحصیل هستند اما شمار اعضای هیئت علمی که برای این دانشجویان تدریس می‌کنند حدود ۸۰۰ نفر است. یعنی نسبت دانشجو به استاد ۱۰۰ به یک است.

فیاضی ادامه داد: این در حالی است که قانون برنامه ششم این نسبت را ۲۰ به یک ذکر می‌کند و به این معنا است که حدود ۳۵۰۰ هیئت علمی در این دانشگاه کم داریم که باید به طور جدی برای آن چاره اندیشی و برنامه ریزی کرد.

وی به مشکلات زیرساختی دانشگاه فرهنگیان نیز اشاره کرد و گفت: وضعیت دانشگاه فرهنگیان به لحاظ زیرساخت‌ها نیز خوب نیست. یک سوم زیرساخت‌ها نیازمند نوسازی و بازسازی است. بودجه‌ای که اینجا هزینه می‌شود – اگر این نگاه را داشته باشیم که سرمایه‌ای است و هزینه‌ای نیست- واقعاً تناسبی با دانشگاه‌های دیگر ندارد و باید یک توجه جدی بشود. رتبه دانشگاه باید ارتقا یابد و کشور به دانشگاه نگاه درجه یک و به عبارتی نگاه سرمایه‌ای داشته باشد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پیشنهادهایی برای حل مشکلات نیروی انسانی و زیرساختی دانشگاه فرهنگیان ارائه کرد و گفت: پیشنهاد نخست جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه از دکتر معلم‌ها است. پیشنهاد ما این است که برای ارتقای این دانشگاه اولاً نسبت به جذب اعضای هیئت علمی توجه جدی کنیم و دوم اینکه اولویت را به دکتر معلم‌هایی بدهیم که اکنون در آموزش و پرورش مشغول خدمت هستند.

فیاضی ادامه داد: حدود ۴۵۰۰ دکترمعلم داریم که معلم هستند و مدرک دکتری هم دارند و به لحاظ علمی دارای تخصص هستند. این‌ها کاملاً ظرفیت اینکه به دانشگاه ورود و آن خلأ هیئت علمی و اساتید را پُر کنند، دارند.

وی بر ضرورت نوسازی و توسعه زیرساختی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و گفت: نوسازی و توسعه زیرساخت‌ها باید با شیب خوبی شروع و به لحاظ کمّی و کیفی ارتقاء پیدا کنند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: در زمینه ایجاد سازوکار مناسب برای جذب معلم نیز می‌توان گفت که این دانشگاه جذب معلمین را در دستور کار اصلی خودش دارد. بنابراین کسانی که از راه آزمون این دانشگاه به حرفه معلمی ورود پیدا می‌کنند و کسانی که بر اساس قوانین مجلس ورود پیدا می‌کنند در هر حال باید تحت آموزش‌ها و سیاست‌های دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرند و از این حیث باید یک ساز و کار دقیقی وجود داشته باشد که مهارت‌های لازم را به معلم‌ها ارائه دهند.

فیاضی با بیان اینکه متناسب سازی سرفصل‌های محتوایی دانشگاه با برنامه درسی ملی امری ضروری است اظهار کرد: نکته مهمی که درباره این دانشگاه وجود دارد این است که سرفصل‌های محتوایی برای تدریس معلم‌ها، باید کاملاً متناسب با برنامه درسی ملی باشد، اما گاهی اوقات شاهد عدم تناسبی میان این دو هستیم.

وی با اشاره به توانمند سازی معلم‌ها و مدیران گفت: در اساسنامه دانشگاه علاوه بر جذب معلم، توانمند سازی معلم‌ها و تربیت مدیر هم ذکر شده است. درباره توانمند سازی معلمان یک نکته مهم به تحصیلات تکمیلی آنها برمی گردد. خود این دانشگاه می‌تواند متولی امر تحصیلات تکمیلی معلم‌ها شود که مهمترین گام برای توانمند سازی آنها است. درباره تربیت مدیر هم همین گونه است. دانشگاه فرهنگیان باید نقش جدی در تربیت مدیر ایفا کند. در حالی که اکنون برنامه‌ای برای این موضوع ندارد. به نظر می‌رسد اگر از این جوانب به دانشگاه فرهنگیان نگاه و این سرخط‌ها را درونش فعال کنیم، دانشگاه در میان مدت ارتقای خوبی پیدا می‌کند که بروندادش در آموزش و پرورش بسیار جدی و ثمربخش خواهد بود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به تناسب خروجی دانشگاه با نیاز وزارت آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: خروجی‌های این دانشگاه باید متناسب با نیاز وزارت خانه باشد. اکنون نیاز وزارت آموزش و پرورش به معلم بیش از خروجی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی است. تقریباً سالی ۳۰ هزار بازنشسته داریم اما شمار دانشجویانی که به عنوان فارغ التحصیلان این دانشگاه وارد آموزش و پرورش می‌شوند ۲۰ هزار نفر است. بنابراین سالانه ۱۰ هزار نیروی انسانی کمبود و عقب ماندگی پیدا می‌کنیم. توسعه کمّی باید رخ دهد تا دانشگاه بتواند این نیاز را مرتفع کند. این یعنی اینکه در بودجه و لایحه بودجه سنواتی و برنامه هفتم توسعه به این دانشگاه و دانشگاه شهید رجایی توجه جدی شود تا بتوانند ظرفیت خودشان را ارتقاء دهند.

فیاضی تاکید کرد که دانشگاه شهید رجایی در کنار دانشگاه فرهنگیان، نقش مهمی در تأمین نیروی انسانی ایفا می‌کند. اگر بخواهیم از حافظه محوری به مهارت افزایی تغییر جهت داده و پارادایم را تغییر بدهیم، دانشگاه شهید رجایی نقش جدی در اینجا ایفا می‌کند، زیرا ورود جدی به مقوله مهارتهای فنی و حرفه‌ای دارد و باید معلمانی که بتوانند در این راستا نقش آفرینی‌های جدی داشته باشند را تربیت و به آموزش و پرورش تقدیم کند. بنابراین تمرکز روی دانشگاه شهید رجایی مانند دانشگاه فرهنگیان، ملاک جدی دارد و باید در دستور کار قرار بگیرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار