دوره‌های کارشناسی ارشد “آموزش محور” به دانشگاه‌های دولتی بازگشت

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، از بررسی برنامه بازگشت مجدد دوره‌های کارشناسی ارشد آموزش محور به دانشگاه‌های دولتی خبر داد و گفت: با تصویب این طرح، داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد با آگاهی کافی درباره آموزشی-پژوهشی بودن تمامی رشته-گرایش‌های تحصیلی در همه زیرنظام‌های آموزش عالی و با علم به این ویژگی، می‌توانند در آزمون ورودی شرکت کرده و در صورت پذیرش در دانشگاه ثبت نام کنند.

دکتر محمد رضا آهنچیان در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب، از بررسی درخواست برخی موسسات آموزش عالی مبنی بر احیای دوره های کارشناسی ارشد آموزش محور در دانشگاه ها خبر داد و گفت: این موضوع در مراجع تخصصی وزارت علوم بررسی شد و بر استمرار مقررات موجود تصریح شده در آیین نامه های تحصیلی نیز تأکید شد.

وی خاطر نشان کرد: داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد با آگاهی کافی درباره آموزشی-پژوهشی بودن تمامی رشته-گرایش های تحصیلی دوره کارشناسی ارشد در همه زیرنظام های آموزش عالی و با علم به این ویژگی، در آزمون ورودی شرکت و در صورت پذیرش در دانشگاه ثبت نام کنند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: بدیهی است چنانچه در طول تحصیل مشکلی خارج از اراده دانشجو برای اتمام تحصیل وی در دوره کارشناسی ارشد پیش آید، می تواند درخواست «بررسی به صورت موردی»، برای رفع مشکل در چارچوب ضوابط را به کمیسیون موارد خاص دانشگاه خود ارائه دهد.

آهنچیان همچنین تاکید کرد: هیچ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی در سراسر کشور نمی­ تواند خارج از چارچوب قوانین و مقررات آموزشی مصوب شورای عالی برنامه ریزی آموزشی و شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی، اقدام نماید. در این خصوص نیز پذیرش داوطلبان، در دوره کارشناسی ارشد آموزشی-پژوهشی و تبدیل آن پس از پذیرش و ثبت نام به دوره کارشناسی ارشد آموزش محور، خلاف مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و مسئولیت نتایج آن در همه ابعاد بر عهده دانشگاه مربوطه است.

پایش رشته های کم‌طرفدار

وی از برنامه وزارت علوم برای پایش رشته های کم طرفدار در دانشگاه ها خبر داد و گفت: برنامه های درسی که رشته های دایر آنها در دوره کارشناسی دانشگاه های کشور برای سه سال متوالی زیر حدنصاب ۱۰ دانشجو ثبت نامی داشته باشند، منسوخ تلقی خواهند شد. این قاعده بر مبنای این منطق گذاشته شده است که تقاضامحوری، دلیل اصلی تأسیس و فعال بودن یک برنامه است، که اگر برای آن، متقاضی وجود نداشته باشد، لزومی به پرداخت هزینه دولت برای حفظ آن رشته احساس نمی شود.

آخرین وضعیت راه اندازی رشته “امر به معروف و نهی از منکر”

دکتر آهنچیان در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی رشته “امر به معروف و نهی از منکر” در دانشگاه ها نیز گفت: تمامی سازمان ها، دستگاه­ها، و نهادها می توانند درخواست راه اندازی رشته هایی که مدنظر کشور است را به دفتر برنامه ریزی آموزش عالی ارسال کنند و متولیان مرتبط با این رشته نیز مستثنی از این قاعده نبودند و درخواست آنها به دفتر برنامه ریزی ارسال شده است.

وی ادامه داد: این درخواست ها در کارگروه های تخصصی برنامه ­ریزی و گسترش آموزش عالی مورد بررسی قرار می گیرد، طرح توجیهی آن در کمیسیون برنامه ریزی آموزش عالی بررسی، در صورت تصویب، برنامه آن تدوین و سرانجام با تصویب شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی بر روی سامانه آموزش عالی بارگذاری می شود. در این صورت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی می توانند ذیل آن برنامه به پذیرش دانشجو بپردازند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم در پاسخ به برخی حواشی در زمینه حذف برخی رشته های زبان های خارجی در دانشگاه ها تاکید کرد: این خبر صحت ندارد و هیچ محدودیتی در خصوص حفظ و یا توسعه برنامه های مرتبط با زبان­های خارجی اعمال نشده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار