دلیل هدایت نشدن داوطلبان به سمت رشته‌های فنی چیست؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره دلایل هدایت نشدن داوطلبان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای توضیحاتی را ارائه کرد.
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره هدایت دانشجویان و دانش آموزان به سمت و سوی رشته‌های فنی و مهارتی گفت: هدایت دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی بحث مهمی است که در بیشتر جوامع مطرح می‌شود.

او افزود: بیشتر جوانان در جوامع امروزی رغبت زیادی از خود به سمت رشته‌های فنی و مهارتی نشان نمی‌دهند و یکی از دلایل آن ساختار سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور است.

صالحی عمران تصریح کرد: در جامعه ما قدرت و منزلت اجتماعی و درآمد بالا با ورود به بخش‌های دولتی بیشتر امکان پذیر است و بخش‌های خصوصی خیلی در این زمینه برای دانش آموزان اهمیت نداشته است، در صورتی که باید توجه زیادی به آن کرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: در جامعه‌ای که بخش دولتی و اقتصادی سیطره داشته باشد دیگر بخش‌های خصوصی رشد پیدا نخواهند کرد، در صورتی که خروجی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید وارد بخش‌های خصوصی شوند، یعنی رویکرد آن‌ها استخدام و اشتغال در بخش‌های خصوصی است.

صالحی عمران گفت: باید در جامعه سیاست گذاری‌های کلان از جمله مشارکت بخش‌های خصوصی صورت بگیرد و قدرتمند شوند تا به اینصورت شوق و اشتیاق و گرایش داوطلبان به سمت و سوی رشته‌های فنی و مهارتی و کارآفرینی بیشتر شود.

توجه زیادی به فرهنگ کار در کشور ما داده نمی‌شود
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: در کشور ما توجه به فرهنگ کار و فرهنگ اجتماعی آنطور که باید و شاید وجود ندارد و کار اهمیت زیادی پیدا نکرده است. نباید گفت که برخی کار‌ها ارزشمند هستند و برخی دیگر خیر. باید فرهنگ کار در کشور خودمان اهمیت پیدا کند تا توجه به آن هم صورت بگیرد.

او گفت: اصلاحات فرهنگی و اجتماعی در کشور لازم است تا بتوانیم منزلت و جایگاه کار را افزایش دهیم، نباید این ایراد را تنها در سیستم‌های آموزشی پیدا کنیم بلکه باید در فرهنگ عمومی توجه به فرهنگ کار هم صورت بگیرد، یعنی روی عناصر فرهنگ عمومی هم باید به خوبی کار کرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: فرهنگ کار روی نگرش انسان‌ها به شدت تاثیر می‌گذارد وباعث می‌شود تا داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها شغل و حرفه را به خوبی انتخاب کنند؛ بنابراین توجه به فرهنگ عمومی و فرهنگ کار بسیار موثر هستند.

او گفت: در داخل سیستم‌های آموزشی یعنی حتی از کودکستان و آموزش و پرورش باید اصلاحاتی صورت بگیرد تا کار مهارتی و فنی از جایگاه بالایی در کتاب‌های درسی و آئین‌های تحصیلی برخوردار شوند.

صالحی عمران با بیان اینکه کار‌های فنی و حرفه‌ای باعث رشد انسان‌ها می‌شوند، گفت: این عملکرد باعث تغییر نگرش‌ها خواهد شد؛ بنابراین شکل دهی ارزش‌ها و نگرش‌ها در سطوح پایین‌تر شکل می‌گیرد و باید زیرساخت‌ها را اصلاح کرد و تا زمانی که آن‌ها درست نشوند، نباید انتظار بهبود وضعیتی را داشته باشیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: استعداد‌های خاص باید در ۶ سال دوم نظام آموزشی به خصوص در ۳ سال اول متوسطه شناسایی شوند، یعنی نظام آموزش و پرورش موظف است تا استعداد و مهارت دانش آموزان را در زمینه‌های مختلف شناسایی کند و آن‌ها نباید تنها به سمت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی بروند، بلکه تمامی رشته‌ها باارزش هستند و باید به آن‌ها بها داده شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار