وزیر کار: ۲۰۰ هزار فرصت شغلی به ۳۵۱ هزار فرصت افزایش پیدا کرده است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس به نمایندگان گفت در این سه ماهه که در وزارتخانه فعالیت داشتم ۲۰۰ هزار فرصت شغلی به ۳۵۱ هزار و ۱۵۵ فرصت افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله عبدالملکی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با تقدیر از مجلس شورای اسلامی برای ارائه گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص نحوه اجرای بند(الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور با اشاره به وضعیت اشتغال عنوان کرد: برای بررسی وضعیت بیکاری کشور باید پنج گروه مخاطب را در حوزه اشتغال مورد توجه قرار دهیم. بیکاران مطلق، اشتغال ناقص و ناپایدار، ناامید شدگان، شاغلان کم‌درآمد و شاغلان غیررسمی که مجموعا به صورت کلی ۱۴ میلیون نفر می‌باشند، یعنی برای این‌که بخواهیم مبنا را اشتغال شایسته قرار دهیم باید مخاطب‌مان را ۱۴ میلیون در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: متاسفانه تا به امروز برنامه‌های اشتغالزایی ما به صورت جزیره‌ای و بدون توجه به بخش‌های دیگر پیگیری می‌شده است. برای مثال سیستم بانکی ما صرفا به دنبال وام دادن بوده، منهای دیگر زنجیره‌های اشتغال، یعنی بخش‌ها به صورت جزیره‌ای کار می‌کردند به همین دلیل است که در این سال‌ها با وجود هزینه‌کردهای زیاد متاسفانه در حوزه اشتغال شاهد مشکلاتی هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: اما در دولت سیزدهم ما برای رفع مشکل این حوزه یک نگاه زیست بومی برای اشتغال در نظر گرفته‌ایم. تمرکز این زیست بوم بر ارتباط میان تولید اشتغال می‌باشد و تاکید بر این است که تولید منجر به اشتغال شود. اگر کیفیت نیروی کار بهبود پیدا کند بهره‌وری تولید را فراهم می‌کند و برای این مهم ۱۰ مولفه باید فعال شود.

وی تاکید کرد: این زیست بوم یک نظام هماهنگ میان دستگاه‌های مختلف است که در جلسه ششم آبان‌ماه جلسه شورای عالی اشتغال به تصویب رسید و ۲۱ بند برای تحقق آن در نظر گرفته شده بود. ایجاد اشتغال از طریق بخش‌های تولید و اشتغالزا، همکاری نهادهای انقلابی، تمرکز دستگاه‌های مختلف بر بخش‌های اشتغالزا، اصلاح نظام آموزشی و مهارتی کار، تدوین سازوکار تامین مالی از جمله تاکیدات بندها می‌باشد.

عبدالملکی اضافه کرد: در دبیرخانه شورای عالی اشتغال میان اجزای این زیست بوم هماهنگی‌هایی ایجاد شده تا چرخه اشتغال به حرکت در بیاید و با دستگاه‌های مختلفی مذاکراتی انجام شده و بخشی از آن در حال انجام است. برای دستگاه‌های مختلف و قسمت‌های مختلف برنامه ریزی شده و برای هر کدام وظیفه‌ای در نظر گرفته شده است. برای مثال وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تکمیل طرح‌های نیمه تمام و تولید داخلی نهاده‌های دامی مکلف شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در سامانه برای هر استان و هر حوزه انتخابیه متناسب با آن منطقه شرایطی در نظر گرفته شده و پس از نهایی شدن به نماینده‌های مردم این دسترسی داده می‌شود که وضعیت اشتغال حوزه انتخابیه خود را رصد کنند، در واقع در دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور پلت‌فرمی در نظر گرفته شده تا وضعیت اشتغال قسمت‌های مختلف کشور رصد شود.

وی اضافه کرد: در همین سه ماه گذشته ۲۰۰ هزار فرصت شغلی به ۳۵۱ هزار و ۱۵۵ افزایش پیدا کرده یعنی ۷۵ درصد نسبت به گذشته اشتغال ایجاد شده و امیدواریم این میزان افزایش پیدا کند. تا آخر آذرماه نیز افراد و کارفرماها می‌توانند در سامانه کاریابی وزارت کار ثبت نام کنند و مشخصات خود را ثبت کنند.

عبدالملکی در پایان از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی خواست که برای تحقق اهداف اشتغالزایی وزارت کار و به نتیجه رسیدن زیست بوم مذکور در اختصاص اعتبارات بودجه‌ای سال ۱۴۰۱ با وزارتخانه همکاری داشته باشند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار