برنامه ایجاد 4 میلیون شغل در 4 سال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در گزارش عملکرد 100 روزه خود اعلام کرد در حالی که قبلا مجوزهای آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای بین 6 تا 8 ماه صادر می‌شد، در دولت کنونی به جهت سهولت در کسب و کار این مجوزها 3 روزه صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس با روی کار آمدن دولت سیزدهم،‌ تمام تلاش مدیران و مسئولان بر حل مشکل اساسی مردم یعنی معیشت و اشتغال متمرکز شد،‌ در این زمینه سهولت در کسب و کارها و صدور مجوزهای آغاز یک کسب و کار دارای اهمیت خاص است.

از دیگر اقدامات دولت،‌ تشکیل شورای عالی اشتغال به ریاست رئیس جمهور و حضور همه وزیران مرتبط با حوزه اشتغال بود و قرار شد هر ماه یک بار تشکیل شود و با هدفگذاری ایجاد سالانه یک میلیون شغل، برش دستگاهی و استانی برای ایجاد ظرفیت اشتغال مشخص شود.

*‌ ایجاد ۱.۸ میلیون شغل تا پایان سال ۱۴۰۱

سرپرست معاونت کارآفرینی وزارت کار با بیان اینکه برنامه وزارت کار ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان سال آینده است، گفت: در این زمینه تاکنون ۱۷ توافق‌نامه با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف امضا شده است.

محمود کریمی بیرانوند قبل از این در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه چه برنامه‌ای برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در کشور دارید؟ بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی حوزه اشتغال این است که به این مسأله به دید نقطه‌ای نگاه می‌شود، مثلا تسهیلاتی به یک نفر بدهیم و این نگاه نقطه‌ای است، در حالی که اشتغال یک فرایند اجتماعی است که باید جانب عرضه و تقاضا تحلیل شود که نیاز بازار چیست و عرضه نیروی کار چقدر است.

وی افزود: در کنار این مرحله، کشف استعدادها، تسهیلات، نظارت بر تسهیلات اشتغالزایی هم باید مدنظر باشد.

وی اظهار کرد: اولین رویکرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت اشتغال این است که نگاه تسهیلات‌محور به مسأله اشتغال عوض شود، در این راستا دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور با ریاست رئیس جمهور و دبیری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد.

سرپرست معاونت کارآفرینی وزارت کار گفت: نکته دیگر این است که برای ایجاد اشتغال همه دستگاه‌ها نقش دارند، وزارت اقتصاد، وزارت تعاون در بخش مهارت‌آموزی، وزارت علوم، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن در این مسأله نقش دارند. حتی بخش خصوصی، عمومی، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و خیریه‌ها و حتی گروه‌های جهادی همه در ایجاد زمینه برای اشتغال نقش دارند، از این مجموعه یکی تسهیلات می‌دهد و دیگری زمینه اشتغال فراهم می‌کند.

به گفته کریمی بیرانوند فلسفه تشکیل دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور هماهنگی و تسهیل برای حل مشکل بیکاری و هماهنگی با وزیران مرتبط با اقتصاد در کشور است و باید مسأله تقاضا و عرضه نیروی کار در بازار مورد توجه قرار گیرد و مدیریت و فرماندهی شود، در آن صورت است که مشکل بیکاری حل می‌شود.

وی افزود: همچنین رابطه بین صنعت و دانشگاه و تعریف طرح‌های تجاری در دانشگاه‌ها می‌تواند به مسأله ایجاد اشتغال کمک کند.

سرپرست معاونت کارآفرینی وزارت کار همچنین گفت:‌ اولین مصوبه شورای عالی اشتغال این است که باید تا پایان سال 1401 تعداد یک میلیون و 850 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شود.

وی بیان کرد: در حالی که شورای عالی اشتغال هر 6 ماه یکبار تشکیل جلسه می‌داد، اما به دلیل اهمیت مسأله اشتغال، رئیس جمهور دستور داده است که هر یک ماه یکبار این جلسات برگزار شود و جلسه دوم شورای عالی اشتغال دو هفته آینده خواهد بود، در این جلسه مصوبات جلسه قبلی پیگیری می‌شود.

به گفته کریمی بیرانوند در راستای مصوبات شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم تاکنون 17 تفاهمنامه با دستگاه‌های مختلف امضا شده است که سهم هر دستگاه از ایجاد اشتغال و برش استانی آن مشخص می‌شود؛ در همه این توافق‌نامه‌ها یک طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و طرف دیگر دستگاه مربوطه است

* سهم هر دستگاه در اشتغال مشخص شود

در برش دستگاهی استانی ایجاد ظرفیت اشتغال، سهم بخش خصوصی،‌عمومی و دولتی در ایجاد اشتغال باید در جلسات شورای عالی اشتغال مشخص شود.

یکی از اقدامات وزارت تعاون، در بخش مجوز احداث آموزشگاه فنی و حرفه‌ای بخش خصوصی این است، برای کمک به افراد جویای کار و فاقد مهارت، با گذراندن دوره مهارتی و گرفتن مدرک فنی و حرفه‌ای زمینه‌ای برای اشتغال در بنگاهها و یا راه اندازی کسب و کار برایشان فراهم شود.

* صدور 1839 مجوز آموزشگاه فنی در 56 روز

در حالی که قبلا زمان برای صدور مجوزهای آموزشگاه مهارتی تا 8 ماه زمان می‌برد و این کندی در صدور مجوزها باعث انحصار و یا فروش امتیاز مجوزها به قیمت‌های بالا می‌شد،‌ اما در دولت کنونی صدور مجوز برای این آموزشگاهها به سه روز رسید، به گونه‌ای که ظرف 56 روز تعداد 1839 مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای صادر شد.

یکی دیگر از اقدامات این دولت در وزارت کار، دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ممنوعیت خرید و پرداخت سکه و کارت هدیه در سازمانها و صندوقهای زیر مجموعه وزارت کار شد، فقط در موارد خاص با مسئولیت بالاترین مقام هر سازمان سکه برای هدیه تهیه می‌شود.

از دیگر اقدامات وزارت کار طراحی سامانه‌ای برای حقوق مدیران سازمان‌ها، صندوقها و بانکهای عمومی زیر نظر وزارت تعاون است که فعلا به صورت داخلی و برای نظارت مدیران راه‌اندازی شده و گزارش آن طبق گفته معاون وزیر تعاون در آینده به مردم ارائه می‌شود.

*کاهش 12 درصدی تعداد بنگاه های مشکل دار

اقدامات وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حوزه روابط کار (از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا پایان مهرماه) تشریح شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این گزارش؛ وضعیت بازرسی کار، پرداخت مقرری بیمه بیکاری، حمایت از بنگاه های اقتصادی، توسعه تشکل­ های کارگری و کارفرمایی، روابط کار و جبران خدمت،تعداد طرح­های طبقه بندی مشاغل و بخش حفاظت فنی و بهداشت کار تشریح شده است.

*حمایت از بنگاه‌های اقتصادی با حفظ اشتغال موجود

این گزارش از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان مهر نشان می دهد که تعداد 965 بنگاه مشکل دار با 112 هزار و 661 کارگر شاغل در آنها شناسایی شده است، در حالی که در مدت مشابه در سال 1399 تعداد یک هزار و 99 بنگاه مشکل دار با 132 هزار و 658 کارگر شناسایی شده بود که این امر نشان دهنده کاهش 12 درصدی تعداد بنگاه های مشکل دار است.

بر اساس این گزارش، تعداد بنگاه های حمایت شده به منظور حفظ اشتغال موجود در سه ماهه ( از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا پایان مهرماه) 507 بنگاه با 131 هزار و 578 کارگر شاغل در آنها و تعداد بنگاه های حمایت شده در شهریور نسبت به مرداد 62.5 درصد رشد داشته است.

در صورت عدم حمایت از این بنگاه ها، احتمال ریزش نیروی کار (کارگران شاغل) وجود داشت که این موضوع، موجب حفظ اشتغال موجود در این بنگاه ها شده است.

*حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری

بر اساس این گزارش، معاونت روابط کار در زمینه حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری، وضعیت پرداخت مقرری بیمه بیکاری را این گونه اعلام کرده است: تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری (تجمیعی – نفر) تا پایان مهر ماه 260 هزار و 62 نفر است.

* 448 تشکل از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم

از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، 448 تشکل، شامل شوراهای اسلامی کار و کانون­ های مربوطه، انجمن­ های صنفی کارگری و کارفرمایی وکانون ­های مربوطه، نمایندگان کارگران و مجامع آن ها تاسیس شده است.

همچنین، انتخابات 678 شامل شوراهای اسلامی کار و کانون­ های مربوطه، انجمن ­های صنفی کارگری و کارفرمایی و کانون­ های مربوطه، نمایندگان کارگران و مجامع آن ها طی سه ماهه تجدید شد.

همچنین ۷۳۶۱ نفر – ساعت دوره های آموزشی برای اعضا و مسئولان تشکل های کارگری و کارفرمایی برگزار شده است .

* پیگیری اصلاح آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده 27 قانون کار

یکی از موارد مهم در بحث تنظیم روابط کار، چگونگی مدیریت کارگاه با اعمال مقررات انضباطی است. در این خصوص تبصره 2 ماده 27 قانون کار، اجازه تدوین مقرراتی در خصوص مسائل انضباطی کارگاه را می دهد. به همین جهت با اینکه آیین نامه اجرایی تبصره 2 ماده 27 قانون کار در تاریخ 15/10/1388 اصلاح شده است؛ ولی همچنان در این آیین نامه مقررات زائد و پیچیده ای در خصوص نحوه تشکیل کمیته انضباط کار و چگونگی برگزاری انتخابات نماینده کارگران و سرپرستان وجود دارد و باعث شده در برخی از کارگاه ­ها کمیته انضباط کار تشکیل نشود.

در این گزارش آمده است: با توجه به مطالعات انجام گرفته در این حوزه و شناسایی چالش و مشکلات ، بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، ابعادی جدی به خود گرفت و برنامه اصلاح آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده 27 قانون کار و حذف مقررات زاید این آیین نامه در حال پیگیری است.

*رشد 12.3 درصدی تعداد طرح­های طبقه بندی مشاغل

این گزارش، در راستای اجرای مواد (48) و (49) قانون کار، 91 کارگاه مشمول قانون کار در ماه های مرداد، شهریور و مهر سال ،1400 نسبت به تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اقدام کرده اند که در مقایسه با ماه­ های اردیبهشت، خرداد و تیر ماه سال 1400 رشد 12.3 درصدی داشته است.

حفاظت فنی و بهداشت کار همراه با آموزش

در حوزه حفاظت فنی و بهداشت کار، سفارش تدوین 4 مورد محتوای آموزشی، 2 مورد دستورالعمل فنی و 2 آیین کار در زمینه ایمنی و بهداشت کار انجام شده است.

4 هزار و 216 بررسی حفاظت فنی دستگاه­ ها و تجهیزات، ارزیابی و اندازه­ گیری عوامل زیان­ آور فیزیکی و شیمیایی محیط کار 129 کارگاه،180 هزار و 218 نفر- ساعت، آموزش عمومی و تخصصی ایمنی و بهداشت کار ، 9 هزار و 640 نفر- ساعت دوره­ های آموزشی ویژه بازرسان کار از سوی این معاونت صورت گرفته است.

گسترش نظارت بر کارگاه های کشور و ایجاد بسترهای قانونی ارتقای ایمنی

104 هزار و 156 بازرسی از کارگاه‌ های مشمول قانون کار انجام شد که 22 هزار و 793 مورد بازرسی ویژه از کارگاه‌های پر خطر در صنایع ساختمان، نفت، گار، پتروشیمی و معدن بوده است.

80 هزار و 920 ابلاغیه رفع نقص برای کارفرمایان کارگاه‌های دارای نقایص ایمنی یا موارد مغایر با مقررات قانون کار صادر شد.

3 هزار و 472 درخواست متقاضی اخذ تایید صلاحیت ایمنی امور پیمانکاری بررسی و عملکرد 17 هزار و 282 کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در سراسر کشور پایش شد.

لایحه دولت در الحاق به مقاوله‌نامه‌های شماره 81 (بازرسی کار) و شماره 155 (ایمنی و بهداشت شغلی) سازمان بین المللی کار ILO به عنوان رکن ساختار ساز در ارتقای ایمنی و بهداشت کار در کارگاه های کشور به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسید.

نحوه بررسی مشاغل سخت و زیان آور در کارگاه های تعطیل با عنایت به آراء هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در یکصد و هفتاد و یکمین نشست شورای عالی حفاظت فنی مصوب شد.

آیین نامه حفاظت فنی حفر چاه‌های دستی در نشست یکصد و هفتادمین شورای عالی حفاظت فنی به تصویب رسید.

در راستای شفاف سازی خدمات همچنین سامانه جامع هوشمند تعاون راه‌اندازی شد که همه موارد مرتبط با تعاون و شرکتهای تعاونی از مجوز،‌ ثبت شرکت،‌هیات مدیره ،‌عملکرد و تسهیلات تعاونیها از این سامانه قابل ره‌گیری است.

عملکرد سه ماهه مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری تشریح شد:

راه اندازی فاز اول سامانه «داشبوردهای مدیریتی »

عملکرد و اقدامات مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سه ماهه گذشته تشریح شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فاز سوم «سامانه جامع هوشمند تعاون» در حال راه اندازی است، بر این اساس، مستندات مورد نیاز برای تشکیل تعاونی به صورت الکترونیکی با رعایت ملاحظات قانونی برای ارائه به سازمان ثبت شرکت ها دریافت و به سازمان ثبت شرکت ها تحویل می شود؛ این موضوع باعث تسریع فرآیند صدور مجوز تشکیل تعاونی و افزایش رضایت ذینفعان آن شده است.

فاز اول سامانه داشبوردهای مدیریتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در حال راه اندازی است و در سامانه جامع روابط کار قابلیت چت آنلاین برای افزایش رضایت مندی مخاطبان و افزایش کانال های ارتباطی اضافه شده است که گزارش های دریافتی نشان می‌دهد، این طرح با استقبال مخاطبان همراه بوده است.

این گزارش می‌افزاید: طرح «احراز هویت یکپارچه (SSO) » برای سامانه های وزارتخانه برای افزایش رضایت ذینفعان و کاربران سامانه های خدمت رسانی و یکپارچه سازی سامانه‌ها از سمت کاربران، تهیه شده است و پس از اقدامات قانونی، اجرایی می شود.

در این گزارش آمده است: ارایه خدمات«یادگیری الکترونیکی» به کارکنان با توجه به تغییر رویکرد در خصوص برگزاری کلاس های آموزشی ضمن خدمت کارکنان و استفاده از زیر ساخت های یادگیری الکترونیکی از دیگر اقدامات این مرکز است که بر همین اساس، در سه ماهه گذشته 38 هزار و 236 نفر – ساعت آموزش به همکاران در کل کشور، ارایه شده که باعث کاهش هزینه ها و رعایت دستورالعمل های بهداشتی شده است.

در این گزارش در مورد شناسایی وظایف و اختیارات قابل تفویض به ادارات کل استان ها و شهرستان ها آمده است: 104 وظیفه و 156 فعالیت برای واگذاری بررسی شده که بر این اساس 13 وظیفه جهت و 6 فعالیت به منظور تفویض و واگذاری، نهایی شده است.

در این گزارش آمده است: در راستای تسهیل فرآیندهای کسب و کار، از 44 مجوز کسب و کار دستگاه، 3 عنوان مجوز، «مشاغل خانگی» و «مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی» از معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و «ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی» از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دستور کار قرار گرفته و مقدمات اجرایی شدن آنها فراهم و به شیوه پسینی عملیاتی شده است.

تبدیل وضعیت 240 نفر ایثارگر در وزارتخانه

بر اساس این گزارش در مورد تبدیل وضعیت همکاران ایثارگر نیز اقداماتی از سوی این مرکز صورت گرفته است که با توجه به بخشنامه ارسالی و پیگیری های به عمل آمده، 240 نفر از همکاران ایثارگر و یا خانواده آنها، تبدیل وضعیت پیدا کرده اند.
مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برگزاری نشست های ویدیو کنفرانسی برای رعایت پروتکل های بهداشتی و کاهش هزینه ها، با استفاده از زیرساخت های موجود را بر عهده داشته و در این راستا 55 نشست به مدت 125 ساعت بر روی بسترهای مخابراتی و تحت وب، برای معاونت ها و مراکز وزارتخانه برگزار کرده است.

اقدامات سه ماهه معاونت امور مجلس

اقدامات معاونت امور مجلس، حقوقی و استان های وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی طی سه ماهه گذشته در دولت سیزدهم تشریح شد.

بر اسس این گزارش ، رایزنی و پیگیری مراحل تصویب طرح ها و لوایح مرتبط با وزارتخانه از جمله طرح های تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت- اصل 85، اصلاح قانون شوراهای اسلامی کار، لایحه نحوه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، لایحه تصویب مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی 1981 و پروتکل 2002 مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی و لایحه مقاوله نامه بازرسی کار 1947 از جمله مهم ترین اقدامات این معاونت در حوزه امور مجلس در این سه ماه به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، در راستای تعامل مناسب و مستمر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چهار نشست مشترک وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با فراکسیون های مجلس و هفت نشست در کمیسیون های مجلس هماهنگ و برگزار شد.

همچنین حجت اله عبدالملکی وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی با حضور در صحن اصلی مجلس، گزارشی از عملکرد اشتغال و اجرای بند الف تبصره 18 قانون بودجه کل کشور به نمایندگان ارائه کرد.

با پیگیری های انجام شده، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 132 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (مجموعا 168 دیدار) در این مدت دیدار و درخواست ها و مشکلات مطرح شده در خصوص حوزه های انتخابیه را بررسی کرد.

همچنین، برگزاری نشست های شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه وزارتخانه در استان ها، دریافت مصوبات و تدوین و تهیه مجلد سه ماهه و ارائه به معاونان وزیر، روسای سازمان ها و صندوق ها و بانک های تابعه و مدیران اجرایی استان ها، تهیه گزارش سفر مدیران وزارتخانه و مصوبات مربوطه ، جمع آوری گزارش عملکرد واحدهای کار و خدمات اشتغال مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی ، تهیه، تدوین و به روز رسانی شناسنامه استان ها، ارتباط و تعامل موثر با مدیران کل استان ها به منظور پیگیری نیازهای استانی از واحدهای ستادی در دستور کار قرار گرفت

عملکرد سه ماهه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای

رشد600 درصدی صدور مجوز تأسیس آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد

برنامه‌‌ها و فعالیت های مهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دوره اول سه ماهه فعالیت دولت سیزدهم تشریح شد.

در این گزارش ،مهم ترین اقدامات تحولی و طرح های جدید سه ماه گذشته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تشریح شده است.

بنا بر این گزارش، حذف امضاهای طلایی و انحصاری در صدور مجوزهای تاسیس آموزشگاه های فنی وحرفه ای و کاهش زمان صدور از متوسط 8 ماه به سه روز، کاهش زمان آزمون و صدورگواهینامه، حداکثر در ظرف مدت 7 روز و ابلاغ طرح صدور حداکثر سه روزه مجوز ایجاد مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین‌کارگاهی از جمله اقدامات جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای ارتقای سطح خدمت رسانی به مردم و افزایش رضایت مندی مخاطبان است.

همچنین، با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ۱۰ مهر تا ۶ آذر سال جاری به منظور تسریع و تسهیل صدور مجوزهای تأسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در مقایسه با بازه زمانی 56 روزه مشابه سال پیش که 304 مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای صادر شده بود، شاهد رشد بیش از 600 درصدی و ارائه 1839 موافقتنامه اصولی (در حکم مجوز فعالیت آموزشی) به متقاضیان در این بخش هستیم.

بنا بر این گزارش، با توجه به تجربه موفق صدور سه روزه موافقت اصولی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد و در اقدام به مفاد شورای عالی اداری با موضوع «ساده سازی مراحل شروع کسب و کار» و توجه و عمل به رویکرد نظارت‌های پسینی به جای کنترل‌های پیشینی؛ «طرح صدور حداکثر سه روزه مجوز ایجاد مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین‌کارگاهی»، برای اجرا به کل کشور ابلاغ شده است.

تحویل دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی

تحویل دبیرخانه «شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی» توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اقدام مهم دیگر است.

به پیشنهاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حکمی از سوی معاون اول رئیس جمهور، غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر و رئیس این سازمان به عنوان «دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی» منصوب شد، این در حالی است که پیش از آن سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور حتی در شورای مذکور عضویت نداشت، این موضوع از تحولات امید بخش در حوزه مهارت آموزی و رساندن سازمان به جایگاه واقعی خود است که در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم محقق شد.

تدوین طرح های توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان بیکار

تهیه طرح مهارت آموزی هیبریدی( کهاد) ویژه دانشجویان دانشگاه ها به استعداد یک میلیون نفر در سال و تهیه طرح مهارت آموزی ویژه فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه با تمرکز برحوزه فن آوری اطلاعات به استعداد 500 هزار نفر از جمله برنامه های اولویت دار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برای اجرا در راستای توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور است.

توسعه ارتباطات بین الملل

در راستای توسعه دیپلماسی مهارت؛ انعقاد دو تفاهم نامه بین المللی با موسسه فدرال کارآفرینی و مهارت روسیه و موسسه کارآفرینی هندوستان، دنبال می‌شود.

عملکرد سازمان در حوزه های مختلف آموزش در سه ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم

توسعه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای

بنا براین گزارش، در این بازه زمانی 41 میلیون و 206هزار و727 نفر-ساعت ( معادل صد و هفتاد و پنج هزار و 868 نفردوره) آموزش توسط آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد برگزار و 807 پروانه تاسیس آموزشگاه های آزاد تمدید و صدور 673 اولین مجوز فعالیت برای تأسیس آموزشگاه آزاد انجام شده است.

همچنین برای دو هزار و 989 نفر از متقاضیان آموزشگاه های آزاد برای نخستین بارابلاغ مربی گری صادر و یک هزار و 896 ابلاغ قبلی این گروه از مربیان تمدید شد.

مربیان فعال در آموزشگاه‌های آزاد، 17 هزار و 631 نفر است

بنا بر این گزارش در خصوص ارائه آموزش توسط مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی، صنایع و صنوف – ضمن کار در این مراکز از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، یک میلیون و 372 هزار و 424 نفر- ساعت (معادل 16 هزار و 459 نفر) آموزش دیده اند و تا 15 آبان سال جاری 213 مرکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی جدید نیز راه اندازی شده است.
در این مدت، 50 مورد تفاهم نامه آموزشی نیز منعقد و در راستای ارتقای توانمندی آموزشی کارکنان 2 هزار نفر- ساعت رویدادهای مجازی (ویدیو کنفرانس و وبینار) برگزار شده است.

این گزارش می افزاید: علاوه بر به روز رسانی سه سامانه اختصاصی و اصلاح شبکه برای جداسازی اینترنت از شبکه داخلی (150) مورد، سامانه CRM نیز برای مخاطبان درون سازمانی راه اندازی شد و در 5 مورد تست نفوذ با توجه به تغییرات سامانه ها به صورت دوره ای کنترل شد.

این سازمان در بخش خدمات مشاوره ای 70 هزار و 817 نفر مشاوره به عموم جامعه و74 هزار و 453 نفر مشاوره اختصاصی و 5 هزار و 655 نفر مشاوره الکترونیک را ارائه کرده و پایش 23 هزار و 274 نفر از مشاوره شوندگان را انجام داده است.

بنا براین گزارش، 2 هزار و 919 نفر- ساعت آموزش در راستای توانمندسازی مهارتی معتادین بهبود یافته و خانواده های آسیب دیده از اعتیاد، 443 نفر- ساعت آموزش مهارتی ویژه افراد دارای معلولیت، 543 هزار و 74 نفر – ساعت آموزش توانمندسازی ساکنین سکونت گاه های غیر رسمی و بازآفرینی شهری صورت گرفته است.

با آمار رو به افزایش، 2 هزار و 793 نفر- دوره؛ دوره های آموزشی توسعه کارآفرینی/کسب و کار، 50 رویداد کارآفرینی و استارتاپی و همکاری در برگزاری 180 نفر- دوره های کارآفرینانه برای نوجوانان و همکاری، برنامه ریزی و نظارت بر 3 میلیون و 551 هزار و 267 نفر-ساعت دوره های آموزش مشاغل خانگی صورت گرفته است.

تشکیل24 شورای راهبری مهارت آموزی و مشاوره شغلی زندانیان، توسعه 4 هزار و 326 کارگاه های پذیرنده مهارت آموزی کارکنان وظیفه (محیط واقعی کار نیروهای مسلح)، شناسایی و حمایت از 710 استعداد برتر مهارتی و کارآفرینی در روستاها، شناسایی و به کارگیری 139 نفر از مربیان افتخاری در روستاها از دیگر اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بوده است.

در سه ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم، یک هزار و 404 تعداد پاسخ به تقاضاهای آموزشی در سامانه تقاضاسنجی پورتال این سازمان ثبت شده است.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای افزایش عملکرد کمی و کیفی و توسعه عدالت آموزشی 3میلیون و 906 هزار و 222 نفر- ساعت – آموزش فنی وحرفه ای به جامعه روستایی، 299 هزار و 133 نفر-ساعت به جامعه عشایری و 135 هزار737 نفر-ساعت آموزش به دانش آموزان ارائه کرده است.

در راستای توسعه مهارت آموزی دانشجویان در داخل دانشگاه ها، 52 هزار و 438 نفر-ساعت آموزش ارائه شده و طرح کارآموزی دانشجویان در مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای 401 نفر دانشجو اجرا شده است و همچنین 5 مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه ها (TMC) نیز ایجاد شده است.

این سازمان اعلام کرد: 26 میلیون و 890 هزار و 501 نفر-ساعت مهارت آموزی در مراکز ثابت و شعب شهری به گروه های هدف ارائه شده است.
برنامه های کوتاه مدت در حوزه آموزش

رهگیری اشتغال مهارت آموختگان در طرح آموزش در محیط واقعی کار، تهیه و تدوین نظامنامه توسعه آموزشهای مشارکتی فنی و حرفه ای در مراکز کارآموزی جوار و بین کارگاهی با تمرکز بر تسهیل و تسریع در صدور یک ساله مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی و تاکید بر ارتقای کیفی مراکز و شرط عملکرد آموزشی 30 نفر- ساعت برای تمدید و صدور مجوز 5 ساله، تحلیل کارشناسی روند اجرای تفاهمنامه های آموزشی جهت بررسی اثرگذاری تفاهمنامه ها و ضرورت انعقاد تهیه پیش نویس آیین نامه حمایت مالیاتی واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی جهت سرمایه گذاری مهارت آموزی، توسعه تعامل با اتاق اصناف ایران جهت دستیابی به مدل آموزش های مهارتی متناسب با ظرفیت های دو طرف، بررسی و بازنگری بخش های مختلف دستورالعمل اجرائی آئین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد، اجرای دوره های آموزشی تهویه و تبرید برای مربیان با مشارکت UNDP، مهارت آموزی به پناهندگان، مهارت آموزی دوگانه با همکاری موسسه KH و اتاق بازرگانی از برنامه های سازمان در حوزه آموزش است.

عملکرد معاونت پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت

فراهم کردن تمهیدات لازم برای سنجش مهارت 322 هزار و 173 نفر طی سه ماه بنا بر این گزارش طی سه ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تمهیدات لازم را برای سنجش مهارت از 322 هزار و 173 نفر نفر که 145هزار و 285 نفر زن و 176هزار و 888 نفر مرد فراهم کرده و آزمون های یاد شده را برای گروه های هدف شامل: مهارت آموختگان (هماهنگ)، صنعت ساختمان، قالی بافان و صنایع دستی کُددار(تفاهمنامه)، اصناف، کارکنان وظیفه نیروی مسلح (ادواری)، نیروی کار (ادواری)، داوطلبان آزاد (ادواری) برگزار کرده است.

برنامه‌های سنجش مهارت در کوتاه مدت

از برنامه های کوتاه مدت این سازمان می توان به ایجاد و توسعه مراکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای در راستای اجرای قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی به منظور اطمینان بخشی از تعیین مهارت نیروی کار مورد نیاز صنایع، مشاغل و بازار کسب و کار در 5 استان کشور ( آذربایجان شرقی ، بوشهر ، فارس ، مازندران ، خراسان رضوی )، برنامه ریزی برای تدوین و طراحی پروژه های آزمون عملی به تعداد 450 پروژه، بهینه سازی فرایند زمان سنجش مهارت تا صدور گواهینامه، تهیه استاندارد و محتوای آموزشی برای تربیت آزمونگران اشاره کرد.

اقدامات حوزه پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی

بنا براین گزارش، دفترپژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سه ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم، طرح پژوهشی مشترک با موسسه VET-toolbox اتحادیه اروپا با حمایت مالی کامل اتحادیه اروپا در خصوص بازآرایی ساختار نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه ای را انجام داده است و برای نخستین بار در دولت سیزدهم، وبینار استقرار حکمرانی مهارت با برنامه ریزی هوشمند مبتنی بر داده های آماری به مناسبت روز ملی آمار و برنامه ریزی را برگزار کرده است.
این گزارش می افزاید: 3 شماره فصلنامه دستاوردهای پژوهشی در حوزه مهارت آموزی نیز منتشر و گزارش ماهانه آمار عملکرد آموزشی دولتی و غیر دولتی و ارسال به مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت متبوع از طریق اطلاع رسانی در سایت سازمان انجام شده است.

45 عنوان استاندارد مهارت با همکاری ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای استان ها و براساس درخواست بازار کار، تدوین و بازنگری شده است.

تدوین سند حرفه الف: به منظور تدوین اسناد حرفه، تعداد 20 کد حرفه با همکاری بازار کار، تدوین سند حرفه ب: به منظور تجزیه و تحلیل 4 کد حرفه مربوط به حوزه کشاورزی پیرو تفاهم نامه سه جانبه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و تدوین سند حرفه ج :تجزیه و تحلیل 4 کد حرفه مربوط به حوزه صنعت گاز با مشارکت شرکت ملی گاز ایران از دیگر اقدامات سازمان در سه ماهه اول فعالیت دولت سیزدهم در حوزه تدوین اسناد حرفه است.

برنامه‌های کوتاه مدت دفتر پژوهش، طرح و برنامه‌ریزی درسی

از برنامه های اجرایی کوتاه مدت سازمان در حوزه پژوهش می توان به برگزاری جشنواره ترویج فرهنگ پژوهش در حوزه مهارت آموزی در هفته پژوهش، حمایت از توسعه پژوهش‌های تقاضا محور و تحول آفرین در امر مهارت آموزی، تدوین 300 عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی با مشارکت بازارکار و تدوین شناسنامه شاخص های تخصصی و نماگرهای آماری سازمان با همکاری مرکز اطلاعات و راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد.

عملکرد حوزه مسابقات ملی و بین المللی مهارت

برگزاری نوزدهمین مسابقات ملی مهارت در 33 رشته برای نخستین بار به صورت غیر متمرکز در 13 استان
برگزاری نوزدهمین مسابقات ملی مهارت در 33رشته با حضور 575 رقابت کننده از سراسر کشور که 463 رقابت کننده در قالب تیم های مهارت استانی به همراه 112 نفر در قالب 5 تیم مستقل مهارتی از وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، مدارس سما، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه فرهنگیان از اقدامات این سازمان است که برای اولین بار به صورت غیر متمرکز در 13 استان کشور با مشارکت موثر دستگاه های دولتی و بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی از در طول ماه های مهر، آبان و آذر در حال برگزاری است.

برگزیدگان نهایی نوزدهمین مسابقات ملی مهارت برابر تصمیمات ستاد اجرایی مسابقات ملی مهارت به مسابقات جهانی مهارت 2022 شانگهای که در کشور چین برگزار می شود، اعزام خواهند شد.

توسعه سامانه‌های الکترونیکی مسابقات ملی مهارت، استانداردسازی و تضمین کیفیت فرآیندها و رویدادهای مسابقات مهارت، بررسی و پیشنهاد تعرفه ردیف درآمدی جدید در قالب تعرفه ثبت نام در مسابقات مهارت و صدور مجوز برگزاری مسابقات آزاد مهارت و راه‌اندازی دبیرخانه و ستاد ملی اجرایی مسابقات از برنامه های دفتر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت است.

عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع

تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و ایجاد پست برای مشمولین ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
از مهم ترین اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در حوزه منابع انسانی می توان به تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و ایجاد پست برای مشمولین ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اشاره کرد.

در بازه زمانی مذکور هسته گزینش درخصوص استخدام رسمی قطعی تعداد 233 نفر از مشمولین ایثارگر (پیمانی، قراردادی، کارگری و حق التدریس) اعلام نظر نموده که از این میان باتوجه به محدودیت موجود در تعداد ردیف های سازمانی بلاتصدی متناسب با مدرک و رشته تحصیلی کارکنان قراردادی مراحل استخدامی حدود 48 نفر از افراد مشمول (با احتساب کارکنان پیمانی) از قبیل اخذ تائیدیه گزینش، اعلام پست بلاتصدی، تنظیم برگ تعیین مشخصات شغل و شاغل و ثبت اطلاعات در سامانه کارمند ایران در حال اقدام است.

با توجه به ماده 2 قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران ، 37 مورد مدارک ارسالی ایثارگران بررسی و اقدامات لازم برای ایجاد پست سازمانی با نام در جهت تبدیل وضعیت ایثارگران مشمول به عمل آمده است.

 

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار