چرا فقط ۳۰ درصد بودجه اشتغالزایی وزارت کار محقق شده است؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

در حالی که بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ ماموریت ایجاد ۱۴ هزار شغل تا پایان سال بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است، تنها ۳۰ درصد این بودجه تامین شده است.

به گزارش ایسنا، برنامه حمایت از تولید و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۴۰۰، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه است که در چارچوب دستورالعمل جزو ۱ تا ۹ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ انجام شده است.

سهم وزارت کار از کل منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ شامل ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به علاوه منابع تنفیذی بند(و) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ به میزان ۸۵۰۰ میلیارد ریال (از محل ردیف ۲۸ جدول مصارف هدفمندی) موضوع بند (الف) تبصره ۱۴ قانون بودجه به حساب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز شده است.

در واقع، سهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کل منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال، ۳۲ هزار میلیارد تومان است.

محمود کریمی بیرانوند ـ سرپرست معاونت اشتغال وزارت کارـ می‌گوید: ایجاد حدود ۱۴ هزار شغل ذیل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه تا پایان امسال در دستور کار قرار گرفته است.

وی می افزاید: بر اساس ذیل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و در صورت تامین بودجه، ایجاد حدود ۱۴ هزار و ۱۴۰ شغل جزو وظایف وزارت کار است، در حالی که تاکنون حدود ۳۰ درصد این بودجه تامین شده است؛ ضمن آنکه مسئولیت بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیز بر عهده وزارت اقتصاد است.

به گفته کریمی بیرانوند، وزارت کار مطابق با ماده ۶ بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برنامه اجرایی و عملیاتی اشتغال را در چهار رسته “فرهنگ و هنر”، “بهداشت و درمان”، “ورزش و سلامت” و “مشاغل خرد و خانگی” به تصویب رسانده است.

آنطور که سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت کار گفته، برنامه ویژه وزارت کار به عنوان وزارت مردم، ایجاد اشتغال پایدار است. در گذشته این نگاه حاکم بود که تنها با توزیع تسهیلات شغل ایجاد می‌شود در حالی که اعطای تسهیلات به تنهایی به ایجاد شغل منجر نمی‌شود، بلکه تامین مالی و ایجاد شغل پایدار ضروری و مهم است.

چرا فقط ۳۰ درصد بودجه اشتغالزایی وزارت کار محقق شده است؟

پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد نگاه زیست بومی در حوزه اشتغال در دولت سیزدهم خبر داده و اعلام کرده بود که تمرکز این زیست بوم بر ارتباط میان تولید اشتغال است و تاکید ما بر این است که تولید منجر به اشتغال شود.

آنطور که وی گفته” تا به امروز برنامه‌های اشتغالزایی به صورت جزیره‌ای و بدون توجه به بخش‌های دیگر پیگیری می‌شده است. به عنوان مثال سیستم بانکی صرفا به دنبال وام دادن بوده، منهای دیگر زنجیره‌های اشتغال، یعنی بخش‌ها به صورت جزیره‌ای کار می‌کردند به همین دلیل است که در این سالها با وجود هزینه‌کردهای زیاد متاسفانه ایجاد مشکلات بسیار در حوزه اشتغال را شاهد هستیم. ”

به گفته عبدالملکی، ‌ در سه ماهه دولت سیزدهم ۲۰۰ هزار فرصت شغلی به ۳۵۱ هزار و ۱۵۵ افزایش پیدا کرده و ۷۵ درصد نسبت به گذشته شغل ایجاد شده است.

وی با ابراز امیدواری از افزایش میزان اشتغال گفته است” تا آخر آذرماه کلیه افراد از جمله کارفرمایان می‌توانند در سامانه کاریابی وزارت کار ثبت نام و مشخصات خود را ثبت کنند. ”

وزیر کار از نمایندگان مجلس خواسته تا برای تحقق اهداف اشتغالزایی وزارت کار و به نتیجه رسیدن زیست بوم اشتغال همکاری لازم را در اختصاص اعتبارات بودجه‌ای سال ۱۴۰۱ با این وزارتخانه داشته باشند.

به گزارش ایسنا، نهم آذر ماه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای علنی، در راستای حمایت از کسب و کار و ایجاد فرصتهای شغلی، تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ را با حضور وزیر کار و وزیر امور اقتصاد و دارایی مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه عدم تحقق اعتبار ۳۲ هزار میلیارد تومانی اشتغال پیش بینی شده در تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۰ مورد انتقاد قرار گرفت و ضمن اشاره به تحقق ۱۰۳ درصدی منابع درآمدی آن، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه مکلف شدند تا پایان آذر ماه این اعتبار را به شورای برنامه‌ریزی استانها به منظور ایجاد اشتغال واگذار کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار