آغاز ثبت نام کاردانی نظام جدید در دانشگاه‌های غیر دولتی ترم بهمن از امروز

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

متقاضیان جهت ثبت نام با سوابق تحصیلی مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات غیردولتی بهمن از امروز وارد سامانه سنجش شوند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پیرو اطلاعیه مورخ اول آذر سال ۱۴۰۰ و با توجه به مصوبه بیست و هفتمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۵ مقرر شد، برای ظرفیت خالی مانده رشته‌های تحصیلی مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی سال ۱۴۰۰ پذیرش براساس سوابق تحصیلی (معدل کل دیپلم) برای نوبت بهمن ماه انجام شود.

لذا ضمن اعلام اطلاعات رشته محل‌های این مرحله به شرح جداول ذیل این اطلاعیه به اطلاع متقاضیان می‌رساند برای اطلاع از شرایط و ضوابط ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات پذیرنده دانشجو که در این مرحله به شیوه صرفاً براساس سوابق تحصیلی (معدل کل دیپلم) برای پذیرش در نوبت بهمن ماه سال ۱۴۰۰ اقدام خواهند کرد، لازم است ضمن مطالعه دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته این آزمون (منتشر شده در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۳۰ و اطلاعیه اصلاحات دفترچه منتشر شده در تاریخ ششم تیر سال۱۴۰۰ مندرج در درگاه اطلاع رسانی این سازمان)، توضیحات مندرج در این اطلاعیه را نیز به دقت مطالعه نموده و با درنظر داشتن شرایط و ضوابط پذیرش نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته (حداکثر ۳۰ کدرشته محل) از امروز هجدهم آذر ۱۴۰۰ تا روز چهار‌شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ منحصراً از طریق درگاه اطلاع رسانی این سازمان اقدام کنند.

یادآوری مهم:

پذیرش دراین مرحله براساس ظرفیت خالی مانده رشته محل‌های نیمسال اول و نیمسال دوم مرحله شهریورماه انجام می‌شود؛ لذا در فهرست رشته محل‌های این مرحله، رشته محل‌هایی با پذیرش در نیمسال اول و دوم (مطابق پذیرش شهریورماه) مشاهده می‌شود. اما در این مرحله تفاوتی در انتخاب رشته محل نیمسال اول و یا نیمسال دوم وجود ندارد و شروع به تحصیل تمامی پذیرفته شدگان از نیمسال دوم سال تحصیلی (بهمن ماه) خواهد بود.

شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو:

۱- هر متقاضی منحصراً مجاز است با توجه به رشته تحصیلی، یکی از کدرشته‌های امتحانی متناسب با دیپلم خود را که در جدول شماره ۵ دفترچه راهنمای ثبت‌نام مندرج در درگاه اطلاع رسانی این سازمان مشخص شده است، انتخاب نموده و نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته محل‌های آن مجموعه امتحانی بر اساس جداول رشته محل‌های این اطلاعیه اقدام نماید، متقاضیانی که به هر دلیل در رشته‌ای غیر از رشته متناسب با دیپلم خود که در (جدول شماره ۵) مشخص شده، در این مرحله از پذیرش ثبت‌نام و انتخاب رشته نموده و پذیرفته شوند قبولی آنان در هر مرحله‌ای از تحصیل که باشند «لغو» تلقی و حق هیچگونه ادعایی را نخواهند داشت. با توجه به مطلب یاد شده، لازم است تمامی متقاضیان دارای گواهینامه فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش کد رایانه‌ای ۴ و ۵ رقمی گواهینامه خود را با کد‌های ۴ و ۵ رقمی مشخص شده در هر عنوان رشته تحصیلی مقطع کاردانی که در (جدول شماره ۵) قید شده است با دقت کنترل و مطابقت کنند.

۲- دارا بودن گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه نظام جدید در یکی از رشته‌های شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و یا احراز شرایط دانش‌آموختگی در یکی از رشته‌های مذکور تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ و یا دیپلم فنی و حرفه‌ای دوره چهار ساله (نظام قدیم) و یا دیپلم شاخه نظری نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ و نظام سالی-واحدی (متقاضیان شاخه نظری می‌توانند با توجه به توضیحات مندرج در بند بعدی، بند ۳) در رشته‌های امتحانی متناسب با نوع دیپلم خود در این مرحله شرکت کنند. ضمناً متقاضیان دیپلم شاخه نظری نظام سالی-واحدی یا ترمی-واحدی لزوماً باید نسبت به ارائه مدرک پیش دانشگاهی اقدام کنند. متقاضیان توجه نمایند در صورت عدم دریافت دیپلم تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ حق ثبت‌نام و شرکت در این مرحله را ندارند.

۳- براساس هفدهمین مصوبه جلسه مورخ ۹۷/۱۲/۲۶ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، دانش‌آموزان دارای دیپلم شاخه نظری می‌توانند در رشته‌های امتحانی متناسب با نوع دیپلم خود طبق جدول شماره ۵ در صفحه ۲۹ تا ۳۵ دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال ۱۴۰۰ مندرج در درگاه اطلاع رسانی این سازمان و براساس جداول رشته‌های اعلام شده ذیل این اطلاعیه در این مرحله از پذیرش شرکت کنند.

متقاضیان فارغ‌التحصیل شاخه نظری (ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی) فقط مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی کاردانی ناپیوسته می‌باشند؛ لذا در رشته‌های امتحانی مندرج در جدول زیر به دلیل نداشتن پذیرش در مقطع کاردانی ناپیوسته، امکان ثبت‌نام و انتخاب رشته برای دارندگان دیپلم شاخه نظری وجود ندارد.

تبصره: متقاضیان دیپلم‌های فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته هستند.

ملاک پذیرش دیپلمه‌های شاخه نظری در این مرحله «معدل کل دیپلم» است.

متقاضیان دیپلم شاخه نظری نظام سالی- واحدی یا ترمی- واحدی لزوماً باید نسبت به ارائه مدرک پیش دانشگاهی اقدام کنند.

ضریب تراز معدل در رشته‌های مورد پذیرش در این مرحله برای دیپلم‌های نظری که در آزمون فنی و حرفه‌ای شرکت می‌کنند، ۴/۵۱ درصد است.

دانشجویان دوره روزانه (ورودی سال ۱۳۹۹ و قبل ازآن) به شرط انصراف قطعی تا پایان مهلت ثبت‌نام در این مرحله و همچنین داشتن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنما (خصوصاً مقررات وظیفه عمومی برای برادران) می‌توانند در این مرحله از پذیرش ثبت نام کنند.

دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) و دوره غیرانتفاعی پذیرفته شده در آزمون مقطع کاردانی نظام جدید سال قبل (سال ۱۳۹۹) در صورتیکه منعی از نظر مقررات وظیفه عمومی نداشته باشند، می‌توانند بدون انصراف از تحصیل در این مرحله از پذیرش ثبت‌نام و شرکت نمایند. این دسته از متقاضیان در صورت قبولی در این مرحله و قبل از ثبت‌نام در کدرشته قبولی جدید، لازم است از مؤسسه محل قبولی خود انصراف قطعی داده و گواهی مربوط را به مؤسسه محل قبولی جدید ارائه نمایند. لازم به توضیح است این دسته از متقاضیان پس از انصراف قطعی اجازه بازگشت و ادامه تحصیل در کدرشته قبلی قبولی خود را نخواهند داشت.

دانشجویان دوره‌های نوبت دوم (شبانه) دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای و یا مؤسسات غیرانتفاعی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند، در صورت تمایل به ثبت‌نام و شرکت مجدد در این مرحله از پذیرش و پس از پذیرفته شدن، در صورتی مجاز به ثبت‌نام و ادامه تحصیل خواهند بود که پس از انصراف قطعی از تحصیل در دوره قبلی، از نظر نظام وظیفه منعی نداشته باشند.

پذیرفته شدگان آزمون مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات غیرانتفاعی سال ۱۴۰۰ در صورت تمایل می‌توانند در این مرحله از پذیرش شرکت نمایند. بدیهی است در صورت قبولی در این مرحله از پذیرش، قبولی قبلی آنان لغو می‌گردد و باید در رشته قبولی جدید ثبت نام و ادامه تحصیل نمایند؛ لذا متقاضیان در این خصوص دقت لازم را بعمل آورند.

دانشجویان اخراجی نیز مانند مقررات مربوط به دانشجویان انصرافی پس از تسویه حساب کامل با مؤسسه ذیربط و همچنین اداره کل امور دانشجویان داخل و صندوق رفاه دانشجویان و در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه (برای برادران) اجازه ثبت‌نام در این مرحله از پذیرش را خواهند داشت. این دسته از متقاضیان می‌توانند تمامی تعهدات مربوط را پس از اتمام تحصیلات به صورت یکجابه انجام برسانند.

برخورداری از توانایی جسمی متناسب با رشته‌های انتخابی.

با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام به صورت اینترنتی انجام می‌شود، متقاضیان لازم است به وسیله کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آن‌ها فعال می‌باشد، با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور و پرداخت مبلغ ۵۴۰.۰۰۰ (پانصد و چهل هزار) ریال به عنوان وجه ثبت‌نام، نسبت به دریافت کارت اعتباری اقدام نمایند. ضمناً هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه مبلغ ۸.۵۰۰ ریا است.

همه متقاضیان «مرد» می‌بایست در زمان ثبت‌نام و شرکت در این مرحله از پذیرش دانشجو، از نظر نظام وظیفه منعی برای ادامه تحصیل نداشته باشند. (مقررات وظیفه عمومی و کد نظام وظیفه جهت درج در بند ۱۵ تقاضانامه ثبت نامی در دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال ۱۴۰۰ مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان وجود دارد).

پذیرفته شدگان مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال ۱۴۰۰ در صورت پذیرش نهایی در این مرحله، نیاز به انصراف از رشته قبولی قبلی ندارند و با آنان همانند دانشجوی انتقالی رفتار خواهد شد.

متقاضیان ضرورت دارد به شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال ۱۴۰۰ و اطلاعیه اصلاحات دفترچه مورخ ۰۶/۰۴/۱۴۰۰ (مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان)، توجه نمایند.

هر متقاضی باید فرم تقاضانامه ثبت‌نام و انتخاب رشته اینترنتی خود را براساس برنامه زمانی که از طریق درگاه اطلاع رسانی این سازمان اعلام می‌شود تکمیل نماید. در صورت انجام صحیح ثبت‌نام و انتخاب رشته، کد رهگیری که در حکم رسید است، از طریق درگاه اطلاع رسانی این سازمان در اختیار وی قرار می‌گیرد که نشانگر تأیید مراحل طی شده برای دریافت اطلاعات وارد شده توسط متقاضیان می‌باشد و متقاضی باید کد مذکور را یادداشت و در جایی محفوظ نگهداری نماید. پیشنهاد می‌شود از فرم تکمیل شده خود نیز که دارای کد رهگیری می‌باشد، نسخه چاپی (پرینت) تهیه کند. به متقاضیان توصیه می‌گردد قبل از اقدام به انتخاب رشته‌های تحصیلی در درگاه اطلاع رسانی این سازمان، کدرشته محل‌های انتخابی خود را که یک عدد چهار رقمی است، به‌ترتیب علاقه (حداکثر ۳۰ کدرشته محل) و همچنین سایر اطلاعات ثبت‌نامی خود را در فرم پیش‌نویس مندرج در ذیل این اطلاعیه درج و سپس به درگاه اطلاع رسانی این سازمان مراجعه تا در مدت زمان کوتاه‌تر و خطای کمتری نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته‌های تحصیلی خود اقدام کنند.

انتخاب رشته:
۱- متقاضیان در انتخاب رشته امتحانی، می‌بایست به مندرجات جدول مربوط به عناوین دیپلم‌های مرتبط (جدول شماره ۵ مندرج در صفحات ۲۹ تا ۳۵ دفترچه راهنمای ثبت نام مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال ۱۴۰۰ مندرج در درگاه اطلاع رسانی این سازمان) دقت نموده و با توجه به کد دیپلم‌های مجاز مندرج در جدول مزبور، یکی از رشته‌های امتحانی را انتخاب کنند.

۲- با توجه به امتیاز سهمیه بومی که برای متقاضیان هر استان در رشته‌های دوره روزانه و نوبت دوم (شبانه) (به استناد توضیحات صفحات ۲۵ تا ۲۷ «ظرفیت پذیرش، نحوه گزینش و سهمیه بومی» دفترچه راهنمای ثبت نام مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال ۱۴۰۰ مندرج در درگاه اطلاع رسانی این سازمان) در دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای اختصاص یافته است، توصیه می‌شود هر متقاضی اولین انتخاب خود را از کدرشته محل دوره‌های روزانه و یا نوبت دوم (شبانه) دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه‌ای واقع در استان بومی خود انتخاب کند.

۳- استان بومی متقاضی، همان استان محل اخذ دیپلم متقاضی می‌باشد که در بند ۱۸ تقاضانامه ثبت‌نام اعلام شده است.

۴- با توجه به گزینش نهایی متقاضیان در این مرحله برمبنای معدل کل مدرک تحصیلی آنان صورت می‌پذیرد؛ لذا همه متقاضیان می‌بایست در درج معدل مدرک تحصیلی خود در تقاضانامه ثبت نامی دقت نمایند. در صورت، مغایرت و نداشتن نمره، قبولی آنان «لغو» خواهد شد.

۵-با توجه به اینکه امکان تغییر و جابجایی پذیرفته شدگان میسر نیست، لذا متقاضیان لازم است در انتخاب و درج کدرشته محل‌های مورد علاقه خود در فرم انتخاب رشته دقت و توجه کنند.

مدارک مورد نیاز:

مدارکی که متقاضی برای ثبت‌نام و شرکت در این مرحله به آن نیازمند است به شرح ذیل است:

۱- فایل عکس اسکن شده: متقاضی می‌بایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را (با مشخصات ذکر شده در سایت سازمان) اسکن نموده و فایل آن را برای ارسال از طریق برنامه ثبت‌نام اینترنتی آماده نماید.

۱-۱ عکس ۴×۳ یا ۴×۶ که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ).

۱-۲ عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPG باشد.

۱-۳ اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر ۴۰۰×۳۰۰ پیکسل و حداقل ۳۰۰×۲۰۰ پیکسل باشد.

۱-۴ تصویر متقاضی باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.

۱-۵ حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر باشد.

۱-۶ حاشیه‌های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.

۱-۷ حتی‌الامکان عکس رنگی و دارای زمینه سفید باشد.

۱-۸ عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل مشخص باشد.

۲- دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال ۱۴۰۰ و اطلاعیه اصلاحات دفترچه مورخ ۰۶/۰۴/۱۴۰۰ مندرج در درگاه اطلاع رسانی این سازمان (جهت اطلاع از شرایط و ضوابط و جداول موردنیاز) و همچنین جداول رشته محل‌های مندرج در ذیل این اطلاعیه.

۳-کارت اعتباری ثبت‌نام.

توجه: هرگونه تغییری از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

ضمناً متقاضیان گرامی می‌توانند سئوالات خود را با بخش پاسخگویی اینترنتی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان به نشانی https://request.sanjesh.org یا با شماره تلفن گویای‌: ۴۲۱۶۳ (کد ۰۲۱) در میان بگذارند و از مراجعه حضوری به این سازمان خودداری کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار