اعلام میزان افزایش ظرفیت آموزش پزشکی به جلسه بعدی شورا موکول شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با تصویب کلیات طرح، اعلام میزان افزایش ظرفیت آموزش پزشکی به جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی موکول شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون بحث افزایش ظرفیت پزشکی گفت: در زمینه افزایش ظرفیت پزشکی و متخصصان پزشکی مخالفان و موافقانی در ابعاد مختلف صحبت کردند، کمبود پزشک عمومی و پزشک متخصص در ابعاد گسترده و عدم عادلانه توزیع پزشک در کشور مسئله مشترک بین مخافان و موافقان بحث افزایش ظرفیت پزشکی است.

عاملی تصریح کرد: پزشک عمومی در کشور نسبتش به ده هزار نفر جمعیت رقم ۱۲ را نشان می‌دهد، در شهر تهران این نسبت ۳۵.۵ است و در شهر‌هایی که دانشکده پزشکی دارند این نسبت ۱۵ است و در ۵۰ درصد شهر‌های کشور این نسبت ۳.۸ را نشان می‌دهد.

تعداد پزشک متخصص باید دو برابر پزشک عمومی باشد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعداد پزشکان متخصص طبق استاندارد‌های جهانی باید دو برابر پزشک عمومی باشد، ولی هم اکنون در بهترین وجه آن به صورت متوسط ۴.۵ الی ۵ است، یعنی به نسبت ۱۰ هزار جمعیت ۵ متخصص در حوزه‌های پزشکی وجود دارند. در برخی شهرستان‌ها شدیدا کمبود پزشک دیده می‌شود.

عاملی با بیان اینکه کیفیت پزشک در ایران بسیار بالاست، تاکید کرد: کشور در حوزه پزشک از ظرفیت بالایی برخوردار است، امروزه جمعیت به گونه‌ای است که جمعیت پیر زیاد نیست، ولی در ۳۰ سال آینده ۲۰ درصد جمعیت ایران در سنین پیری قرار خواهند گرفت. حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله در کشور جزو رتبه‌های بالای جهانی است که همین امر باعث شده نیاز به پزشک بیشتر شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در جلسه درباره دستور کلیات تصویب رسید که یک ماده واحده و یک تبصره پیش بینی شده بود تا بر اساس آن وزارت بهداشت موظف شود تا طرح جامعی را در حوزه پزشکی ارجاعی و در حوزه عادلانه پزشک و درخصوص برنامه‌ای که شبکه سلامت و درمان داشته باشد به صحن شورای عالی و ستاد جامع نقشه علمی کشور ارائه دهد.

افزایش سالیانه ۳ هزار پزشک عمومی

عاملی بیان کرد: برای میزان افزایش ظرفیت‌ آموزش پزشکی در ماده واحده مقرر شده بود تا سالانه ۳ هزار پزشک عمومی افزایش یابد و هر سال این رقم به داوطلبان دوره بعد اضافه شود که اگر بر اساس روند شناسی صورت گرفته هر سال ۳ هزار داوطلب جدید اضافه شود پس از ۱۱ سال می‌توانیم به نسبت مناسب یعنی حدود ۲۲ به ۱۰ هزار نفر جمعیت برسیم. همچنین مقرر شده بود تعیین تعداد پزشک متخصص در حوزه‌های متنوع تخصص که تشخیص آن بر عهده وزارت بهداشت است ۱۵۰۰ نفر افزایش یابد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره زمان اعلام میزان افزایش ظرفیت‌ آموزش پزشکی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: بنا شد تا در زمینه تعداد میزان افزایش ظرفیت‌ آموزش پزشکی یک بار دیگر این موضوع در ستاد نقشه جامع علمی کشور طرح شود و مجددا نظرات وزارت بهداشت اخذ شود تا بعد از رای گیری بررسی مجددی صورت گیرد.

عاملی بیان کرد: ١٠ روز برای جمع بندی کار مهلت داده شد و در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی که دو هفته دیگر برگزار می‌شود مصوبه ستاد نقشه جامع علمی کشور اعلام خواهد شد.باید توجه داشت که ظرفیت‌های کشور آمادگی لازم را در جهت جهش افزایش داوطلبان پزشکی دارد و در این زمینه سال ۶۴ هم رشد داشته ایم.در سال ۶۴ تعداد دانشجویان پزشکی به صورت گسترده پیشرفت کرد، در حالی که زیرساخت‌های پزشکی مناسب نبود.

اختصاص ۸ درصد از بودجه کشور به حوزه سلامت

عاملی درباره بودجه لازم برای افزایش ظرفیت آموزش پزشکی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: هم اکنون وضعیت زیرساخت‌ها نسبتا خوب است و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که به لحاظ منابع مالی آمادگی حمایت از این افزایش پزشک را دارد. ۸ درصد بودجه عمومی کشور به حوزه سلامت و درمان اختصاص دارد. جامعه پزشکی باید یک رضایت کافی راجع به این افزایش داشته باشد و آمادگی این موضوع به لحاظ انجام کار فراهم شود. ضمن اینکه تقویت حمایتی جامعه پزشکی هم در جلسه امروز مورد تاکید اعضای محترم قرار بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همچنین بنا شد تا یک آسیب شناسی اساسی در حوزه نظام و درمان کشور صورت بگیرد تا بر اساس آن بتوانیم راه حل‌های مناسب و جامعی را در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح کنیم.

عاملی بیان کرد: افزایش ظرفیت ۳ هزار پزشک به صورت سالانه در کشور بنا شد تا در ستاد نقشه جامع علمی کشور طرح مجدد شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار