ارائه ۸۰۰ دوره کوتاه مدت علمی کاربردی در راستای تقویت اشتغال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ۹۰۰ عنوان برنامه درسی و ۸۰۰ دوره کوتاه مدت در این دانشگاه، راهبردی برای تقویت اشتغال است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمد فتحیان در مراسم تکریم و معارفه رئیس واحد استانی کردستان اظهار داشت: کردستان، استانی ممتاز و ثروتمند در بخش‌های مختلف است که توزیع مراکز آموزش علمی کاربردی در همه شهرستان‌های آن باید بر اساس نیازسنجی منطقه، آمایش استانی و بصورت یکسان باشد.

وی افزود: همجواری با اقلیم کردستان عراق، مزیتی برای استان کردستان است که می‌تواند با جذب دانشجو از عراق، تکنسین کارآمد تربیت کرده و ضمن کمک به ارز آوری علمی، زمینه بین المللی شدن دانشگاه جامع علمی کاربردی در این استان را فراهم آورد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه این دانشگاه با محوریت علم نافع و اثربخش شکل گرفته است و در همین مسیر با رویکرد اشتغالزایی گام بر می‌دارد، افزود: برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی این دانشگاه براساس تقاضا محوری و نیازمندی‌های صنعت، تدوین می‌شود که باید به سمت تکمیل این چرخه به پیش رفت بر این اساس مراکز آموزشی باید با ایجاد ارتباط و انعقاد قرارداد همکاری استخدامی با صنایع و صاحبان کسب و کار استان کانال‌های ایجاد اشتغال پایدار و اثربخش شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ مرکز آموزش علمی کاربردی براساس رأی شورای عالی اداری در سال ۱۳۹۶ منحل و تعطیل شد، اظهار داشت: برخی از این مراکز آموزشی، امکانات و تجهیزات بسیار خوبی در اختیار داشتند که درصدد بازگرداندن آن‌ها هستیم.

فتحیان تصریح کرد: برنامه ششم توسعه قید کرده که سهم آموزش‌های عالی مهارتی به ۳۰ درصد برسد که این عدد هم اکنون حدود ۱۳ درصد است که باید با جدیت بیشتری در حوزه آموزش عالی مهارتی برنامه ریزی و اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه از حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار حدود یک میلیون نفر یعنی بیش از ۴۰ درصد فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند، ادامه داد: یکی از علل این موضوع آن است که دانشگاه نتوانسته مهارت لازم را برای فارغ التحصیلان ایجاد کند. آنچه که مسلم است این است که عملاً پیوند لازم بین صنعت، بازار کار و دانشگاه ایجاد نشده است و در برنامه جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی این خط سیر با جدیت دنبال می‌شود.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه هم اکنون ۵۷۰ مرکز آموزش علمی کاربردی در همه استان‌ها با ۳۷ هزار مدرس در کشور فعال است، افزود: وجود ۲۲۰ هزار دانشجوی شاغل و ۲ میلیون نفر دانش آموخته حکایت از بزرگی و اثربخشی دانشگاه دارد.

وی به تدوین ۱۲۵ برنامه درسی جدید در حوزه‌های جدید از جمله فناوری اطلاعات در دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: ۹۰۰ عنوان برنامه درسی و ۸۰۰ دوره کوتاه مدت در این دانشگاه، راهبردی برای تقویت اشتغال است.

فتحیان افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی یک زیست بوم رابط بین اکوسیستم بازار کار، اجتماع و مراکز آموزش عالی است و سیاست ما توسعه کمی و کیفی مراکز برای جلوگیری از انحلال است.

وی اظهار داشت: نظارت بر مراکز با رویکرد فعال ماندن آن‌ها و بصورت هدایتی و حمایتی است و تمامی فرآیندهای دانشگاه در حال هوشمندسازی است و نظارت واقعی بر خروجی فرآیند یعنی دانشجو تمرکز دارد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: صلاحیت حرفه‌ای یک امر مهم است که در کشورمان مغفول واقع شده است و شاغلین در مشاغل مختلف باید صلاحیت و توانمندی لازم را داشته باشند و نیاز است مراکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای شکل گیرد.

به گفته وی هشت سطح صلاحیت حرفه‌ای در کشور داریم که سه سطح آن به حوزه فنی و حرفه‌ای بر می‌گردد و سطوح بالاتر از آن بیشتر جنبه دانشگاهی دارد.

فتحیان افزود: ارتباط با صنایع و حوزه بازار کار استان کردستان به عنوان شریک استخدامی تقویت شود تا پذیرش دانشجو و تأمین نیرو برای صنایع در ارتباط دوسویه افزایش یابد.

وی لزوم آینده‌پژوهی و برنامه‌های مطالعاتی برای مشاغل دانش بنیان را یادآور شد و افزود: ۸۰ درصد مشاغل کنونی تا ۲۰ سال آینده از بین خواهد رفت و به همین منظور باید با آینده نگری، خبرگان استانی در زمینه‌های شغلی مختلف را به تدریس در مراکز علاقمند کنیم تا به ارتقای کیفیت مشاغل بیانجامد.

در این مراسم با قدردانی از خدمات علمی دکتر عادل سی و سه مرده در زمان تصدی، دکتر شاهین فکور به عنوان سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان معرفی شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار