اعلام جزئیات پذیرش بدون آزمون “استادمحور” در دانشگاه شهید چمران اهواز

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز جزئیات پذیرش بدون آزمون استادمحور در دوره دکتری و کارشناسی ارشد را تشریح کرد.

دکتر الهام حویزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اخیرا آیین نامه‌ای از طرف وزارت عتف تحت عنوان پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره دکتری و کارشناسی ارشد به شیوه استاد محور مبنی بر رفع نیازهای کشور ابلاغ شد که شیوه جدید پذیرش دانشجو بدون آزمون را تشریح می‌کند.

وی با اشاره به شیوه‌های مختلف پذیرش دوره تحصیلات تکمیلی، افزود: اولین شیوه پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی از طریق آزمون و شیوه دوم پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان است اما بر اساس آیین‌نامه جدید، شیوه سوم نیز وجود دارد که شبیه به پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان اما “استادمحور” است.

رئیس دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به جزئیات شیوه جدید پذیرش دانشجو، گفت: در این شیوه، استاد در درجه اول باید پروپوزال را مطرح و اعلام نیاز کند. استادی که خواهان پذیرش دانشجو به شیوه جدید است، باید در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) ثبت‌نام کند و نیاز مرتبط با تخصص و رشته خود را انتخاب و یا نیاز جدیدی را ثبت کند. عنوان مطرح‌شده، در گروه آموزشی دانشگاه مطرح می‌شود و پس از تصویب در شورای پژوهش و فناوری دانشگاه، به معاونت آموزشی اعلام می‌شود.

حویزی افزود: پس از این مراحل، تعداد اساتید، رشته‌ها و ظرفیت مشخص و اطلاعیه از طریق دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه به دانشجویان اعلام می‌شود و دانشجویان علاقه‌مند واجد شرایط می‌توانند ثبت‌نام کنند.

وی گفت: پس از طی فرآیندها، نتیجه نهایی به استاد میزبان اعلام می‌شود و پس از تائید نتایج پذیرش به سازمان سنجش ارسال خواهد شد.

رئیس دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دانشگاه از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به شیوه جدید می‌تواند دانشجو پذیرش کند و فرصت ثبت‌نام تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ خواهد بود و در این مدت فرصت خواهیم داشت که اساتید اعلام نیاز کنند و اطلاع‌رسانی کنیم.

وی با اشاره به شرایط جذب دانشجو استادمحور، عنوان کرد: دانشجویانی می‌توانند به این شیوه پذیرش شوند که آیین‌نامه استعداد درخشان برای آن‌ها صادق باشد؛ دانشجویان کارشناسی پیوسته‌ای که سه چهارم واحدهای خود را گذرانده و جزو ۲۰ درصد برتر ورودی خود با معدل بالای ۱۶ و دانشجویان کارشناسی ارشد با معدل بالای ۱۷ می‌توانند در این فراخوان پذیرش شرکت کنند.

حویزی در خصوص شرایط اعلام‌شده برای اساتید درخواست دهنده، یادآور شد: تقسیم‌بندی بر اساس رتبه‌های استادتمام، دانشیار و استادیار در نظر گرفته شده است. استادتمام می‌تواند سالانه دو دانشجوی دکتری و حداکثر دو دانشجوی ارشد و دانشیارها می‌توانند حداکثر یک دانشجوی دکتری و یک دانشجوی ارشد پذیرش کنند و استادیارانی می‌توانند به این شیوه دانشجو بگیرند که در دو سال منتهی به اعلام فراخوان پذیرش در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان باشند. بر این اساس، دکتر غلامرضا اکبری‌زاده و دکتر علیرضا صفاریان در مقاطع ارشد و دکتری برق در موضوعات تعیین‌شده، فراخوان داده‌اند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار